Aviseringar
Rensa alla

FAQ - Pierca sig själv


Ämnesstartare

Går du i tankar på att pierca dig själv? Har du precis införskaffat kanyler och handskar och sitter med smycket i handen?

Anledningen till att du läser den här tråden, eller till att du blivit hänvisad till den här tråden är för att vi helt enkelt värnar om dig, din hälsa och ditt eget bästa. Här hittar du diverse länkar med information kring hur du piercar dig själv på bästa möjliga sätt

BME's FAQ - Hutlöst mycket information!

Relativt utdaterad FAQ kring Piercing

Dessa två länkar bör ge dig ett hum om vad det är som krävs för att du så säkert som möjligt skall kunna sticka dig själv.

Och glöm aldrig bort, stick aldrig någon annan än dig själv!

Det är även olagligt att s.k hobbypierca utan tillstånd och intyg ifrån miljö- och hälsovårdsnämnden

UTDRAG UR 38 § FÖRORDNINGEN OM MILJÖFARLIG VERKSAMHET OCH HÄLSOSKYDD (1998:899)
Det är förbjudet att utan anmälan driva eller arrangera verksamhet där allmänheten yrkesmässigt erbjuds
hygienisk behandling som innebär risk för blodsmitta genom användning av skalpeller, akupunkturnålar,
piercingsverktyg eller andra liknande skärande eller stickande verktyg.

Anmälan skall göras till den kommunala nämnden (miljönämnden) i den kommun där verksamheten avses drivas
eller arrangeras.

En anmälningspliktig verksamhet får påbörjas tidigast sex veckor efter det att anmälan har gjorts.

UTDRAG UR MILJÖBALKEN
Enligt 30 kap 1 § miljöbalken får regeringen meddela föreskrifter om att en särskild avgift (miljösanktionsavgift)
skall betalas av den som påbörjar en verksamhet som är anmälningspliktig utan att anmälan gjorts.

UTDRAG UR FÖRORDNINGEN OM MILJÖSANKTIONSAVGIFTER (1998:950)
Av 1 § förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter samt punkt 2.1.3 i bilagan framgår att för en
överträdelse av 38 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd är miljösanktionsavgiften
1000 kronor, om överträdelsen avser en lokal där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling.

Frågor kring hur du går till väga kommer endast att besvaras här, förutsatt att du inte kunnat hitta svaret i de två länkarna postade här över.


   
Citera
Ämnesstartare

Aja, då du låste min tråd så kan du ju förklara vad som gör det så "farligt" med att pierca sig själv i underläppen.

Risk att bli förlamad i ansiktet?
Svar: Nej. Det är från näsan och uppåt som det finns nerver som gör dig förlamad.

Risk att träffa en nerv?
Svar: Ja. Det går att träffa en nerv och du tuppar av direkt (Gjorde en annan iaf..). Du vaknar ju ändå upp sen.

Risk för infektion?
Svar: Ja. Självklart finns en risk för infektion, men om jag nu sköter min piercing bra och efter skötselråd från en piercare så borde det inte bli infekterat?
..och om det nu blir det så tar jag ut smycken, tar hand om såren och låter det läka, sen testar igen.

Så säg mig - Vad ska jag mer kolla upp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClaytoN:

Så säg mig - Vad ska jag mer kolla upp?

Har du stickvana sedan innan? Har du sterila engångskanyler i rätt storlek? Smycke utav rätt sort? Handskar? Tång?

ClaytoN:

Det går att träffa en nerv och du tuppar av direkt

Nej, du tuppar inte av ifall du sticker genom en eller flera nerver.

ClaytoN:

Risk för infektion?

Risken för infektion ökar markant när du inte har sterila engångsgrejer som du kör med, även risken för att du sätter smycket snett/fel finns. Då har du indeed satt dig i skiten

Vad är det som gör att du inte kan spara ihop pengar och gå och sticka dig hos en duktig piercare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Har du sterila engångskanyler i rätt storlek? Smycke utav rätt sort? Handskar? Tång?

Man behöver inte allt det där. Både jag och mina polare har bara steriliserat en vanlig eller en lädernål och kört igenom. Går hur bra som helst.[smile] Men ah, är väl aldrig safe att göra det själv egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Går hur bra som helst.

Ptja, det må vara lite overkill med handskar om man gör det på sig själv, förutsatt att man tvättar händerna innan. Men, varför snåla och riskera att man får in massor utav skit i ansiktet? [smile]

emery:

lädernål

Lädernålar spräcker huden, den skapar inte ett schysst vad man kan kalla snitt i huden.

emery:

är väl aldrig safe att göra det själv egentligen.

True true, är väl lite som att meka med en bil om man aldrig någonsin gjort det förr. Man kan titta lite, men det slutar oftast med att man går till verkstaden iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Lädernålar spräcker huden, den skapar inte ett schysst vad man kan kalla snitt i huden.

Har gått jättebera för mig iaf. Går lätt igenom också.

massgrav:

Men, varför snåla och riskera att man får in massor utav skit i ansiktet? [smile]

Tror man kan få skit även med handskar.

Nåväl, tjarrå!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Haha man är ju inte dum och kliar sig i huvudet när man tvättat händerna och precis ska pierca sig heller 😀

Kan vara svårt att få bort precis alla bakterier som sitter under naglar, trots att man tvättar händerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batterseabardot:

Kan vara svårt att få bort precis alla bakterier som sitter under naglar, trots att man tvättar händerna.

Ja, men kroppen klarar faktiskt av lite bakterier.[smile] Det jag menar är att med eller utan handskar så kan man fortfarande få en infektion, det beror på hur dum man är och hur bra ens kött läker osv.

Hejdå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Har du stickvana sedan innan? Har du sterila engångskanyler i rätt storlek? Smycke utav rätt sort? Handskar? Tång?

..om du hade läst min tråd innan du låste den så skrev jag där att jag inte fick köpa ut kanyler för dem trodde att jag skulle köra upp dem i armen ist. [tired]
och det där med tång,. hur ska tången användas så den gör nytta?

massgrav:

Nej, du tuppar inte av ifall du sticker genom en eller flera nerver.

Kanske inte alltid. Men senast jag var med och piercade en polare så råkade han som tryckte träffa en nerv och han svimmade direkt. Vaknade upp vit i ansiktet och sa att allt var chill. xD
Det var hursomhelst mamman i huset, som är läkare, som sa att om man träffar en nerv så kan kroppens reaktion bli sån att man svimmar.

Men en moderator har väl alltid rätt, så han svimmade väl inte då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClaytoN:

om du hade läst min tråd innan du låste den så skrev jag där att jag inte fick köpa ut kanyler för dem trodde att jag skulle köra upp dem i armen ist. [tired]

Kanyler kan du köpa ifrån annat håll, apoteket säljer inte kanyler utav tillräcklig grovlek iaf.

ClaytoN:

hur ska tången användas så den gör nytta?

Tång används för att fixera området så att du kan sticka rakt och se till att du inte sticker snett/fel och slutar upp med nednött tandkött/tandbortfall t.ex

ClaytoN:

Men en moderator har väl alltid rätt, så han svimmade väl inte då.

Om det är så att du åsyftar min kunskap så kan jag säga att jag är lärling, så att du inte får för dig att jag bara svamlar på utav ren okunskap.

Fast du svarade inte på den viktigaste frågan. Varför gör du det inte i en bra studio?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Kanyler kan du köpa ifrån annat håll, apoteket säljer inte kanyler utav tillräcklig grovlek iaf.

Vad är tillräcklig grovlek då?

massgrav:

Tång används för att fixera området så att du kan sticka rakt och se till att du inte sticker snett/fel och slutar upp med nednött tandkött/tandbortfall t.ex

Ska försöka fixa en tång med då!

massgrav:

Varför gör du det inte i en bra studio?

För det kostar en massa pengar.
Plus att då måste man ha målsman tillstånd - och det skulle jag Aldrig få!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClaytoN:

För det kostar en massa pengar.
Plus att då måste man ha målsman tillstånd - och det skulle jag Aldrig få!

Det är klart att det kostar pengar, men det är ju din egna säkerhet och hälsa som äventyras. Om du inte har tillstånd och inte får göra det för dina föräldrar så skall du helt enkelt inte göra det, det är en fråga om ömsesidig respekt.

ClaytoN:

Ska försöka fixa en tång med då!

Då landar du på ungefär vad det kostar att göra det i en studio.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Det är klart att det kostar pengar, men det är ju din egna säkerhet och hälsa som äventyras. Om du inte har tillstånd och inte får göra det för dina föräldrar så skall du helt enkelt inte göra det, det är en fråga om ömsesidig respekt.

Men jag får ju det inte för att dem tycker det är fult. Inte för att dem är rädda om min hälsa precis.
Så då tänkte jag att jag gör det ändå - för det är mitt ansikte.

massgrav:

Då landar du på ungefär vad det kostar att göra det i en studio.

..tänkte mer på nåt hemmagjort.
Okej, "hemmagjort" lär ju lite galet, men två plattor, med hål i ena så jag kan trycka den mot läppen och på så vis få en platt yta att trycka på.
Kommer bli galant! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClaytoN:

Inte för att dem är rädda om min hälsa precis.

Tro mig, det är för att de både är rädda om din hälsa och för att de inte skulle trivas med att sin son hade det. Det är någonting du måste acceptera eftersom att du inte har åldern inne för att göra som du behagar.

ClaytoN:

Okej, "hemmagjort" lär ju lite galet, men två plattor, med hål i ena så jag kan trycka den mot läppen och på så vis få en platt yta att trycka på

Nej, du är helt fel ute.

Jag kan inte på något sätt föra fram hur pass jag tycker att du borde hålla dig borta ifrån att pröva själv. För din egen, dina föräldras och för dina tänders skull, gör det inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Tro mig, det är för att de både är rädda om din hälsa och för att de inte skulle trivas med att sin son hade det. Det är någonting du måste acceptera eftersom att du inte har åldern inne för att göra som du behagar.

Men jag blir så.. arg.
Jag menar det är ju som att min syster skulle börja använda sig av en smula mer smink, så hon sticker ut lite mer.
Det är ju näst intill samma sak utseendemässigt, och det skulle mor o far gå med på.
Varför är två hål i läppen så "förbjudet"? [sad]

massgrav:

Nej, du är helt fel ute.

Men jag vill ju så gärna!


   
SvaraCitera