Aviseringar
Rensa alla

Får ett bemanningsföretag göra såhär mot en anställd?


Gentlernen:

Nej, faktum är att det är fantastiskt bra

aja[y]

men ont:
är väl inte så stor grej att göra en big deal av ändå. och på bemanningsföretag brukar man väl bara kunna säga att man inte vill jobba där om du tycker det är för långt?


   
SvaraCitera

farbror gugge:

och på bemanningsföretag brukar man väl bara kunna säga att man inte vill jobba där om du tycker det är för långt?

Med tanke på att du kan bli utan arbetslöshetsersättning om du inte är beredd att flytta för att få jobb tror jag inte arbetsförmedlingen kommer att acceptera "jag slutade eftersom jag fick pendla 10 mil om dagen."


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Med tanke på att du kan bli utan arbetslöshetsersättning om du inte är beredd att flytta för att få jobb tror jag inte arbetsförmedlingen kommer att acceptera "jag slutade eftersom jag fick pendla 10 mil om dagen."

men jag menade inte att han ska säga upp sig från bemanningsföretaget[zzz] utan bara säga att han inte vill jobba på den arbetsplatsen?

hela problematiken var väl att den den låg väldigt långt bort men att de inte behövde honom så länge som han trodde så det kändes ovärt? eller va?


   
SvaraCitera

farbror gugge:

men jag menade inte att han ska säga upp sig från bemanningsföretaget[zzz] utan bara säga att han inte vill jobba på den arbetsplatsen?

Och du tror bemanningsföretaget svarar "OK, då betalar vi ut lön för att du ska sitta på arslet och göra ingenting tills vi hittar en arbetsplats som passar dig bättre?" Inte i verkligheten.

I bästa fall får någon annan hans uppdrag och han får sitta och vänta - utan lön - tills ett annat uppdrag dyker upp. Betydligt mer sannolikt är att han inte kommer att få några fler uppdrag (oavsett vad lagen säger,) alternativt bara få riktigt pissiga, lågavlönade uppdrag långt ute i obygden, eftersom bemanningsföretag tenderar att värdesätta "lojalitet" (AKA att du jobbar arslet av dig utan att klaga, till betydligt sämre lön och villkor än du hade haft som fast anställd någonstans) väldigt högt.

EDIT: som en liten jämförelse, så tjänade jag 110 spänn i timmen som mjukvaruutvecklare hos Academic Work - det är marginellt mer än minimilönen för okvalificerade arbetsuppgifter för personer utan relevant yrkeserfarenhet inom hotell och restaurangbranschen - dvs. vad du tjänar om du är 20+ och jobbar på McDonalds eller Burger King.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Om en punkt i avtalet är sämre än gällande kollektivavtal så är den punkten ogiltig och det är kollektivavtalets motsvarande punkt som gäller.

Precis. Man kan inte avtala bort någonting till det sämre när det gäller kollektivavtal.

Dold text: Känner mig duktig som nyss läst juridik [bigsmile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera