Aviseringar
Rensa alla

Får inte bort min kå'het


Ämnesstartare

insekt:

aa, fast kom p det igår och har redan en tid bokat hos deras läkare
som är en man, vill icke undersökas av honom
har för mig att hane snygg också,
kmr dö då
ne, vill aldrig undersökas! ne ne nenene får panik även om det icke är smärtsamt

Aw men du måste ju ändå göra det tids nog, ta cellprov och så. Det är inte farligt. Men be om att få tid hos en kvinna nu om det känns bättre, vill också endast bli undersökt av kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bokad**


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

cellprov

vrf :O?

isola:

Men be om att få tid hos en kvinna nu om det känns bättre, vill också endast bli undersökt av kvinnor.

känns bäst så men blir ändå otroligt äcklad ;( känns obehagligt på ntg sätt det med...
Vill bli undersökt av pojkvän, tehehe
fast har ju ingen och heller ingen på G så det blir svårt :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

insekt:

aa, fast kom p det igår och har redan en tid bokat hos deras läkare
som är en man, vill icke undersökas av honom

isola:

vill också endast bli undersökt av kvinnor.

Vad är ni så rädda för? Att den manliga läkaren ska tafsa på er?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

insekt:

vrf :O?

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Undersokningar/Gynekologiskt-... jättebra & nödvändig grej

insekt:

Vill bli undersökt av pojkvän, tehehe

Har du ont och knappt kan få in ett finger så kommer det ju inte att bli någon trevlig upplevelse dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gynekologiskt cellprov

Gynekologiskt cellprov tas på kvinnor för att cellförändringar som kan utvecklas till cancer ska upptäckas på ett tidigt stadium. Alla kvinnor mellan 23 och 60 år kallas regelbundet till provtagning. Om provet visar på cellförändringar får du en tid hos en gynekolog.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmoderhalscancer har sedan dess sjunkit till mindre än hälften.
Alla kvinnor mellan 23 och 49 år som är mantalsskrivna i Stockholms län kallas vart tredje år till en gynekologisk cellprovtagning. Kvinnor mellan 50 och 60 år kallas vart femte år. Om du redan har tagit ett cellprov mellan två kallelser, hos till exempel en privat gynekolog, får du ingen kallelse.

Barnmorskor på nästan alla mödravårdscentraler / barnmorskemottagningar i länet utför provtagningen. Du kallas till den mottagning som ansvarar för det område där du bor.

Du behöver inte själv beställa tid. I kallelsen erbjuds du en särskild dag och tidpunkt. Om dagen eller tiden inte passar behöver du inte ringa och lämna återbud.

Du kan se alternativa drop-in-tider genom Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter. Du kan också kontakta Avdelningen för Hälsoundersökningar för att få upplysning om alternativa drop-in-tider på telefon 08 517 722 66. Telefontid måndag till fredag klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.

Provtagningen är frivillig och kostnadsfri.
Förberedelse inför cellprov

För att få ett så bra prov som möjligt bör du inte ha samlag eller annat penetrerande sex dygnet före provtagningen. Du ska inte heller göra slidsköljningar. Eftersom sekret med lösa celler samlas upp i samband med provtagningen är det viktigt att det finns kvar i tillräcklig mängd för att provet ska gå att analysera.

Läkemedel i form av vagitorier och salva bör inte heller föras upp i slidan dygnet före provtagningen.

Har du pågående menstruation ska du vänta med provtagning tills menstruationen är över.
Så går ett cellprov till

Du träffar en barnmorska som först informerar om provtagningen. Därefter får du ta av dig på underkroppen och sätta dig i en gynekologstol.

Cellprovet tas med hjälp av en liten träspatel, en liten borste eller en liten bomullspinne. Barnmorskan stryker ut lösa celler från livmodermunnen och livmoderhalskanalen på ett tunt glas. Provet undersöks sedan på ett laboratorium.

Under 2010 kommer man att byta metod till vätskebaserat cellprov. Det innebär att cellerna läggs i ett vätskefyllt rör. Det blir då möjligt att även testa för humant papillomvirus (HPV) från samma prov. För kvinnor där provet visar lätt cellförändring kommer även ett HPV-test att utföras. Bara de kvinnor som är HPV-positiva behöver sedan komma för ytterligare undersökning och provtagning.

Provtagningen tar bara ett par minuter och gör inte ont.
Efter cellprovstagningen

Alla får svar när provet är färdiganalyserat på laboratoriet. Det finns tre olika typer av svar:
1. Normalt provsvar

Inom fyra till sex veckor får du ett brev på posten som informerar om att provet var normalt. Om svaret dröjer eller om du har frågor om provet kan du kontakta Avdelningen för hälsoundersökningar, telefon 08-517 722 66. Telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.

2. Omprov

Provet har inte kunnat analyseras. Detta kan bero på att provet inte innehöll tillräckligt med material eller att det var blodtillblandat. Du blir kallad till en ny cellprovtagning efter tre månader.
3. Provet visar cellförändringar

Om provet visar cellförändringar måste det utredas. Du får en tid till en gynekologmottagning för ytterligare undersökning. För kvinnor där provet visar lätta cellförändringar kommer ett HPV-test att utföras på det sparade cellprovet. Bara de kvinnor vars prov visat på virus på livmodertappen behöver utredas av gynekolog.
Risker/Biverkningar

Provtagningen medför inga risker och ger inte heller några biverkningar. Men det är naturligt att känna oro i avvaktan på provresultatet. Om du har frågor eller är orolig kan du kontakta Avdelningen för Hälsoundersökningar, telefon 08-517 722 66, måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.
Fråga om råd

Om du är osäker på hur du ska göra kan du när som helst på dygnet fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom en timme genom att logga in på Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter.

Du kan även när som helst prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om på vilken vårdcentral du är listad.
På andra språk

* För råd på arabiska ring 08-528 528 38.
* För råd på bosniska, kroatiska eller serbiska ring 08-528 528 96.

Frågor och svar om gynekologisk cellprovtagning
Kan jag se min kallelse på internet?

Ja, du som har ett användarkonto i e-tjänsten Mina vårdkontakter får också din kallelse till gynekologisk cellprovtagning via internet. Du loggar in/skaffar användarkonto i Mina vårdkontakter från rutan högst upp till höger på den här sidan. Du kan, förutom att se tid och plats för undersökningen, se alternativa drop-in-tider om tiden inte passar dig. Efter genomförd undersökning kan du även få ditt provsvar i Mina vårdkontakter.
Hur kan jag få reda på alternativa drop-in-tider?

Rutinerna är olika. På vissa kallelser står telefonnummer till mödravårdscentralen / barnmorskemottagningen. En del mottagningar kan du kontakta direkt för att boka om tiden, andra mottagningar har röstbrevlåda med upplysningar om alternativa tider eller öppet hus mellan vissa bestämda tider. Du kan också se alternativa drop-in-tider genom Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter på internet.

Avdelningen för hälsoundersökningar ger också information om de olika mödravårdscentralernas drop-in-tider, telefon 08-517 722 66. Telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.
Ska jag avboka tiden om jag inte kan delta?

Nej, det behöver du inte göra. Din inbjudan är giltig under ett helt år. Om du inte önskar fler inbjudningar till provtagning kan du kontakta Avdelningen för hälsoundersökningar, telefon 08-517 722 66. Telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.
Måste jag gå till den mödravårdscentral/ barnmorskemottagning som jag har fått inbjudan till?

Din bokade tid gäller på den mödravårdscentral / barnmorskemottagning som du tillhör (beroende på din bostadsort / hemadress). Men du kan ta kontakt med den mödravårdscentral / barnmorskemottagning som du istället önskar gå till. Många mottagningar tar emot kvinnor som bor i andra områden inom Stockholms län.
Hur gör jag om jag har min menstruation?

Cellprovet bör inte tas i samband med menstruation. Ring mödravårdscentralen / barnmorskemottagningen eller Avdelningen för hälsoundersökningar för upplysning om alternativa drop-in-tider.
Kan jag ta cellprov om jag är gravid?

Ja, om cellprovet tas före den femtonde graviditetsveckan. Cellprov tagna senare under graviditeten kan ge ett missvisande provsvar varför man inte rekommenderar detta. Cellprovtagning är inte skadligt under graviditeten.
Kan jag ta cellprov om jag nyligen har fött barn?

Ja, men cellprovet bör tas tidigast tolv veckor efter en förlossning.
Kan jag få preventivmedelsrådgivning samtidigt?

För att få preventivmedelsrådgivning i samband med cellprovtagningen måste du boka om din tid. Kontakta din mödravårdscentral / barnmorskemottagning.
Ska jag ta prov om livmodern är bortopererad?

Om livmodern opereras bort tas oftast även livmoderhalsen bort. Cellprov ska i sådant fall inte tas. Kontakta gärna Avdelningen för Hälsoundersökningar så avregistrerar de dig från kallelsesystemet, telefon 08-517 722 66. Telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00. Om du är osäker på om du har livmoderhalsen kvar kan du kontakta den klinik där du opererades.
Behöver alla kvinnor ta cellprov?

Cellförändring beror på infektion med vårtvirus (HPV, humant papillomvirus). HPV-infektionen är sexuellt överförd. Alla kvinnor som haft sex bör därför ta ett prov. Om du känner dig osäker på hur just du ska göra kan du kontakta Avdelningen för hälsoundersökningar för ytterligare upplysningar, telefon 08-517 722 66. Telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.
Behöver jag ta provet om jag har låtit vaccinera mig mot HPV?

Ja, även kvinnor som har vaccinerats mot HPV bör ta cellprov. Det viktigaste skälet är att kvinnor som vaccinerats och som någon gång haft sex ändå kan ha fått den virusinfektion som obehandlad kan leda till cellförändringar och livmoderhalscancer. Vaccinet skyddar inte mot alla de HPV-typer som kan leda till cellförändringar utan endast infektioner orsakade av två virustyper (HPV16 och HPV18). Dessa virustyper orsakar ungefär 70 procent av alla fall av livmoderhalscancer. Därför är det viktigt att fortsätta att gå på cellprovtagning när du får en kallelse.
Hur gör jag om jag är rörelsehindrad?

En del mödravårdscentraler / barnmorskemottagningar är handikappanpassade. Ring till Avdelningen för Hälsoundersökningar så hjälper de dig med upplysningar, telefon 08-517 722 66. Telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.

Om mottagningen dit du har kallats saknar resurser för rörelsehindrade kan Avdelningen för Hälsoundersökningar förmedla kontakten till en lämpligare mottagning.
Vilka har ansvaret?

Avdelningen för hälsoundersökningar har sedan 1993 ansvaret för den gynekologiska cellprovtagningen i Stockholms läns landsting. Till sin hjälp har avdelningen ett kvalitetsråd bestående av representanter för mödravård, gynekologi, patologi och gynekologisk onkologi.
Har du frågor?

Om du känner dig orolig, har frågor kring hur ofta du behöver gå på gynekologisk hälsoundersökning eller undrar över cellprovtagningen för livmoderhalscancer kan du dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100.

Telefonnummer till Avdelningen för hälsoundersökningar är 08-517 722 66. Telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

bosniska

ISOLA DU DÖDAR MIG 🙁 vill ej lsa!!! drf jag sitter vid datorn på rasttid som bör ägnas åt att läsa på spanskan som jag egentligen ska redovisa idag! SKOLKAR DOCK O SÄGER ATT JAG FICK SPYANFAL lr ngt


   
SvaraCitera

insekt:

även fast jag gjort något åt det, men sedan har det återkommit och min kropp har inte klarat av mer.

Vad gör man åt det?

Antingen har du kopiöst mycket sex....[smile][wink], eller så ööhm kollar du på nördarna i din klass[tard]... eller hmm jadu testa med iskallt vatten över hela kroppen, gör jag de brukar jag aldrig vara kåt efter[crazy].


   
SvaraCitera

*ska stå överkopiöst[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

insekt:

har vart ensam sedan augusti, går icke över D: blir värre, blir desperat

köp sex då


   
SvaraCitera

OF 5:

köp sex då

Varför ska hon köpa[chocked], hon är tjej...[tard].
Antingen skaffar hon kk[rolleyes], eller så kan hon sälja då får hon pengar istället för att slösa[confused].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yeppiie:

du på nördarna i din klass

[confused]

Yeppiie:

iskallt vatten över hela kroppen

ska jag tortera mig själv regelbundet kan jag lika gärna slita av mig min klitoris och sy ihop blygdläpparna


   
SvaraCitera

självbehärskning


   
SvaraCitera

insekt:

ska jag tortera mig själv regelbundet kan jag lika gärna slita av mig min klitoris och sy ihop blygdläpparna

xDDD

calibra:

självbehärskning

Foooor sureeeeee


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

calibra:

självbehärskning

no thanx

Yeppiie:

Antingen skaffar hon kk

[no-no]
vill inte träffa ngn kille på min fritid, slutar bara med sår
både på hjärtat, hjärnan och kroppen.
min nuvarande situation räcker gott & väl.


   
SvaraCitera