Aviseringar
Rensa alla

Får inte ha pojkvän eller sex för mamma


Ämnesstartare

Hej. Det är såhär att jag är 16 år och har varit tillsammans med min pojkvän i 4 månader. Allt är jättebra om man bortser från en sak, min mamma. Hon är rätt så konservativ av sig är starkt emot sex före äktenskapet. Hon har förbjudit mig att ha sex innan jag fyller 18 och hon har sagt att om hon får veta att jag har haft sex innan dess så tänker hon kasta ut mig på gatan. När jag berättade detta för min pojkvän så försökte han prata med min mamma, men det gjorde hela saken bara värre.

Hon tvingade mig att göra slut med honom och förbjöd mig att någonsin träffa honom igen, så länge jag står under hennes fostran. Vi är dock fortfarande tillsammans, men i smyg och vi kan inte träffas hemma hos honom, då min mamma tvingar mig att komma direkt hem efter skolan och hon har en kopia av mitt schema så hon vet exakt när jag slutar varje dag. Hon har även sagt att om hon får veta att min pojkvän och jag träffas trots hennes motvilja, så ska hon göra hans liv till ett helvete. Jag vet inte exakt vad hon tänker göra, men om jag känner min mamma rätt så kan hon göra en hel del.

Vad ska jag göra egentligen? Orkar inte ha det såhär i två år till och min pappa är död, så honom kan jag inte flytta till.


   
Citera
Ämnesstartare

rosigakinder:

då min mamma tvingar mig att komma direkt hem efter skolan och hon har en kopia av mitt schema så hon vet exakt när jag slutar varje dag.

[chocked]
Måste du sitta inne hela sommarlovet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gräsand:

Måste du sitta inne hela sommarlovet?

Ja. Om jag ska gå ut så följer hon med mig och bevakar varje steg jag tar. Även om det bara handlar om att gå till affären. Och det inte bara under sommaren utan annars också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Din mamma bör få veta att hon inte "kan" kasta ut dig på gatan, hon är försörjningsansvarig tills du fyllt 18 år (eller så länge du går gymnasiet därefter)

Om hon så gör, så kommer du ha rätt till annan bostad, bara du ser till att söka hjälp hos tex soc.
Hon har inte rätt att komma med sådana hot, och det låter som du skulle må bäst av något stöd utifrån då man inte får hota sitt barn på sådana sätt.
Hoppas du vågar informera henne om detta.
Sedan är det upp till dig om du vågar trotsa hennes vilja eller inte, för visst kan hon göra det jävligt för dig, trots att hon inte har rätt att kasta ut dig från ert hem hur som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska avskaffa människors rätt att skaffa barn utan att vara psykiskt lämpade.

men till sak så Artie är inne på bästa spår


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

Sedan är det upp till dig om du vågar trotsa hennes vilja eller inte, för visst kan hon göra det jävligt för dig, trots att hon inte har rätt att kasta ut dig från ert hem hur som helst.

Skulle nog föredra soc framför att bo hemma hos henne. Med tanke på vilket helvete hon kan ställa till för mig. Problemet är bara att jag inte litar på soc, vet så många som inte kan bo hemma som soc ändå vägrar att hjälpa. Sedan är jag orolig för min pojkvän också. Min mamma har bl.a hotat att anmäla honom för våldtäkt mot barn om han kommer i närheten av mig igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rosigakinder:

Skulle nog föredra soc framför att bo hemma hos henne.

se då till att kontakta dem, visst gör de ibland misstag, men din situation känns ju inte hållbar.
om du har förtroende för kurator eller annan "vuxen", så låt dem hjälpa dig i kontakten med soc och tala för dig.

rosigakinder:

Min mamma har bl.a hotat att anmäla honom för våldtäkt mot barn om han kommer i närheten av mig igen.

du är 16 år, det är ingen fara? han gör inget olagligt om ni skulle ha sex ju


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast är du 16 räknas du väl inte som barn i laga mening?
Nu var det iofs ett tag sedan jag läste dom där dammiga paragraferna. Dock så borde det ju inte vara några problem, det är jävligt svårt att dömas för våldtäkt i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

du är 16 år, det är ingen fara? han gör inget olagligt om ni skulle ha sex ju

Vet inte hur hon hade tänkt bära sig åt, men hon är en mästare på att manipulera så det hade antagligen gått på något sätt. Kanske inte våldtäkt som i automatiskt-våldtäkt-under-15-år-våldtäkt, men "vanlig" våldtäkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rosigakinder:

Vet inte hur hon hade tänkt bära sig åt, men hon är en mästare på att manipulera så det hade antagligen gått på något sätt.

hon kommer aldrig vinna i en rättegång om du förnekar att något sådant skett


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rosigakinder:

Vet inte hur hon hade tänkt bära sig åt, men hon är en mästare på att manipulera så det hade antagligen gått på något sätt.

Men om både du och han nekar, så har jag väldigt svårt att se hur det ens skulle gå till domstol.

Dessutom är det olagligt att anmäla en oskyldig. Kallas Falsk angivelse, och finns i Brottsbalkens 15 kapitel, sjätte paragrafen. Ger fängelse upp till två år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

damn!


   
SvaraCitera

rosigakinder:

så tänker hon kasta ut mig på gatan

Som tidigare nämnts är det omöjligt fram tills du är 18 år eller så länge du går i gymnasiet.

rosigakinder:

Vet inte hur hon hade tänkt bära sig åt, men hon är en mästare på att manipulera så det hade antagligen gått på något sätt. Kanske inte våldtäkt som i automatiskt-våldtäkt-under-15-år-våldtäkt, men "vanlig" våldtäkt.

Helt omöjligt.

rosigakinder:

Vad ska jag göra egentligen?

Prata med kurator, lärare eller någon annan du litar på angående situationen. Kanske vore det bäst att skaffa eget boende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jävligt jobbigt läge, men håller med Artie: Prata med soc. Även om de inte automatiskt kan ge dig hjälp med boende, så kan soc med lite tur läxa upp din mor i hur hon får och inte får bete sig. Den typen av hot får hon inte syssla med, och jag tror faktiskt inte hon får frihetsberöva dig som hon gjort heller även om det inte är något brott mot en specifik lag utan mer allmän vanvård.

EDIT: Och lycka till.


   
SvaraCitera

Jag håller tummarna för din skull!! Läskig morsa [censur]


   
SvaraCitera