Aviseringar
Rensa alla

Får man filma?


Ämnesstartare

Har sökt och hittat flera trådar med liknande innehåll men de flesta är flera år gamla, många lagar har ju ändrats sen dess.

Måste man ha tillstånd eller får man filma fritt på
1: Allmänna platser, t.ex tunnelbanan eller Sergels Torg?
2: Arbetsplatser, t.ex inne på ICA eller i skolor?
3: Privata platser, t.ex andras hus eller lägenheter?

På fråga nummer tre kan jag redan gissa svaret men de andra är jag lite mer osäkra på, någon som vet med säkerhet?


   
Citera

om de inte står en skylt filmning är förbjudet


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

almänna platser, Ja
De andra, bäst att fråga om tillstånd


   
SvaraCitera

1: Allmänna platser, t.ex tunnelbanan eller Sergels Torg?
Perrongerna är inte allmänplats. Men du får fota/ filma. På allmänplats får du fota/ filma.
2: Om du har tillstånd.
3: Om du har tillstånd.

Om du vill publicera/ visa ditt alster utanför en provat krets så krävs tillstånd av samtliga som du filmat.


   
SvaraCitera

Hade blivit sur om någon stack upp en filmkamera i fejset på mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det enda jag vet är att man får filma och fota på allmänna platser och slänga runt det hur man vill. Men om man på något sätt får en person att komma fram mer än de andra i bilden, typ "väljer ut" någon, så måste man be om dennes tillstånd innan man gör något med det.


   
SvaraCitera

Egentligen får du filma på tunnelbaneperronger också, även om SL säger att du inte får det.

Ibland antas samtycke från den som filmas, men det är krångligt regelverk. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej.
Vi säger att jag filmar en gata och tio stycken personer kommer med i bild, men ansiktet då. Då krävs inte ett tillstånd från alla dessa personer eller?

OF 5:

Perrongerna är inte allmänplats. Men du får fota/ filma. På allmänplats får du fota/ filma.

Det här med SJ och tåg.
Räknas bussar och tåg som allmänna platser eller arbetsplatser? Det är ju både och.

Fast det skulle inte hålla egentligen, för då kan man säga att Sveriges största torg är en arbetsplats eftersom det finns folk som städar där etc...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amboshed:

Vi säger att jag filmar en gata och tio stycken personer kommer med i bild, men ansiktet då. Då krävs inte ett tillstånd från alla dessa personer eller?

Det är helt okej, ska du däremot publicera bilden/filmen är det en annan femma. Gör du exempelvis ett reportage om en ny shoppinggata och filmar folkmassorna som går där är det okej trots att ansikten syns. Handlar däremot reportaget om någon av personerna på bilden, alternativt ett känsligt ämne måste du oftast ha tillstånd av personerna ifråga.

Detta är givetvis en tolkningsfråga och är olika från fall till fall, så skulle en av de filmade personerna gå tilll domstol är det såklart inte helt omöjligt att du skulle bli fälld. Men generellt sett, filmar du en folkmassa på en gata är det helt okej.


   
SvaraCitera

Amboshed:

Räknas bussar och tåg som allmänna platser eller arbetsplatser? Det är ju både och.

det finns ingenting med en buss eller ett tåg som gör det till allmänplats [confused]
Ska du vara helt säker så tala de företag som kan komma att beröras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det finns ingenting med en buss eller ett tåg som gör det till allmänplats [confused]

I detta klipp säger kontrollanten att man inte får filma därför att det är deras arbetsplats iaf.


   
SvaraCitera

Amboshed:

detta klipp säger kontrollanten att man inte får filma därför att det är deras arbetsplats iaf.

du förstog uppenbarligen inte innebörden i "det finns ingenting med en buss eller ett tåg som gör det till allmänplats"
Vad det betyder är att en buss eller ett tåg inte ärä allmän plats. Av det kan vi dra slutsatsen, med hjälp av vad jag tidigare skrivit i denna tråd att det inte är tillåtet att filma utan eventuellt tillstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

du förstog uppenbarligen inte innebörden i "det finns ingenting med en buss eller ett tåg som gör det till allmänplats"

Joooooo!
Jag bara länkade till klippet eftersom denne sa något tvärtemot vad du skrev, men jag håller med dig.


   
SvaraCitera