Aviseringar
Rensa alla

Får man svära i kyrkan?


Ämnesstartare

Igår när klockan var ungefär 22 var jag i en kyrka utanför Malmö för att delta i någonsorts andakt. Före andakten började satt jag och surfade på min telefon.

Plötsligt tabbade jag mig och råkade stänga av min telefon, något jag aldrig gör, och när jag sedan startade den krävde den såklart min pin kod, något jag inte memorerat.

Jag höll på att svära i ren refleks, jag han säga SA (satan) innan jag omedelbart tystnade. Jag kände mig trött och grinig, dessutom var jag tvungen att i flera timmar sitta på en typsikt hård kyrkbänk. Såklart ville jag ha min mobil!

Grejen är den att jag har funderat lite på detta, hur konservativa är egentligen kyrkan när det gäller svordomar? Får man svära i kyrkan?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

vad ska de göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag pissar på kyrkan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du lär bli stenad och sedan bränd innan de sedan återupplivar dig för att göra om proceduren.

Med andra ord: Ingen fara, beror mest på vad det är för folk i kyrkan. Vad deras ställningstagande till svordomar är osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brukar gå till kyrkan när jag känner för att svära


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

vad ska de göra

Korsfästning - som på den gamla goda tiden?[rolleyes]

Xisco:

Du lär bli stenad och sedan bränd innan de sedan återupplivar dig för att göra om proceduren.Med andra ord: Ingen fara, beror mest på vad det är för folk i kyrkan. Vad deras ställningstagande till svordomar är osv.

Ok, sant, man kan alltså slappna av de gånger i framtiden som man råkar svära i kyrkan.

Rävpojken:

brukar gå till kyrkan när jag känner för att svära

Kaxig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får man svära i kyrkan, du kommer ju inte bli fängslad om du gör det. så atte. Men det kanske inte kommer tas emot särskilt väl.


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är en respektfråga att svära i kyrkan. Det behövs.


   
SvaraCitera

För det första så kom det ur dig och jag har alltid hört kyrkan är Guds hus så man ska uppföra sig och inte säga så men det skulle bli bättre ifall man bad om ursäkt [wink]

Papperssoldat:

Igår när klockan var ungefär 22 var jag i en kyrka utanför Malmö för att delta i någonsorts andakt. Före andakten började satt jag och surfade på min telefon.Plötsligt tabbade jag mig och råkade stänga av min telefon, något jag aldrig gör, och när jag sedan startade den krävde den såklart min pin kod, något jag inte memorerat.Jag höll på att svära i ren refleks, jag han säga (tan) innan jag omedelbart tystnade. Jag kände mig trött och grinig, dessutom var jag tvungen att i flera timmar sitta på en typsikt hård kyrkbänk. Såklart ville jag ha min mobil!Grejen är den att jag har funderat lite på detta, hur konservativa är egentligen kyrkan när det gäller svordomar? Får man svära i kyrkan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja i alla fall i sverige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

Kaxig?

Vad?


   
SvaraCitera

Papperssoldat:

Grejen är den att jag har funderat lite på detta, hur konservativa är egentligen kyrkan när det gäller svordomar? Får man svära i kyrkan?

Asså det flesta kyrkors och församlingars filosofi är att vara öppna, kärleksfulla och välkomnande mot alla - där ingår oftast inte att slå folk på fingrarna för att de har gamla vanor som traditionellt sett inte varit populära i kyrkan. Jag har aldrig hört talas om en kyrka som har några regler för det heller. Dock anses ju svordomar som lite ovårdat, mycket till följd av de flesta inbegriper "den ondas namn" och just i kyrkan är väl det om något mindre lämpligt. Dock så är du ju inte riktigt så att kyrkan bestämmer vad som är rätt och fel, de är ju snarare Gud. Såvitt jag minns och känner till så säger inte bibeln något direkt om svordomar, däremot ska vi ju inte dyrka andra Gudar. Ser man det som dyrkan av djävulen att svära så är det ju helt klart inte okej, men jag misstänker att de inte är de flestas intention. Hmm, sammanfattningsvis är det väl lite olämpligt så där spontant men ingen lär gör någon stor grej av det. Du skulle kanske få lite snea ögonkast typ. Vad Gud tänker om det, det vet jag inte. Nya testamentet lär ju oss främst att det är vårt hjärtas "läggning/inställning (whatever)" som är det av betydelse, sålänge du inte helhjätat tillber djävulen som sagt lär det vara rätt lugnt. Själv tänker jag ändå "better safe than sorry" men det spelar säkert in en mycket att det ändå anses ofint att svära. Dock är jag nog inte alltid så bra på att hålla tyst heller...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl respektlöst men du överlevde ju bevisligen. Om någon nu inte har någon hemsk plan för dig framöver... svor med flit i kyrkan när vi var där med skolan för en massa år sedan och det har hänt en massa dåliga grejer i mitt liv. [sad] Fast lite bra grejer också iof. Så man kan ju aldrig veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte det är så uppskattat [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du svär var och när du önskar. Men det lär förmodligen inte vara uppskattat. Men man bör inte ge X mer repsekt än Y, i fall man inte själv tycker att man bör göra det.

Känner du att det var helt okej att svära i kyrkan bör du inte ha dåligt samvete över det.


   
SvaraCitera