Aviseringar
Rensa alla

Får min mamma verkligen göra så?


Ämnesstartare

Min mamma tänker ta min dator och be någon kolla igenom den och se vad jag varit inne på, vad jag har haft i den och om jag skrivit nå i den. Hon sa att även om jag raderat något så kommer de ändå se det. Får hon verkligen göra så? För det är verkligen personligt för mig och jag känner mig helt... kränkt?


   
Citera
Ämnesetiketter

novemberbarn:

helt... kränkt?

får, får hon väl. om du inte är 18

men jo jävligt kränkande, taskigt och respektlöst att göra så. hade jag varit du had ejag inte tillåtit det alls, stoppa det på nåt sätt


   
SvaraCitera

vet inte om det är olagligt, men stört kränkande och retarded av henne iaf.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

flyta hemifrån och bryt kontakten med henne om hon gör det.


   
SvaraCitera

Äh, vad ska hon göra med informationen?

Svara med att börja spotta på golvet inomhus samt skit i alla hennes regler, sno pengar av henne/sälj möbler för att få cash. [smile]


   
SvaraCitera

om du inte är 18 så tror jag hon får göra de. men det är i alla fal inte okej att hon går igenom dina privata saker sådär. tycker du ska prata med henne. hon kanske känner sig trygare om du vissar henne någon sida som du är ute på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

stoppa det på nåt sätt

Hur? 🙁 Kan man inte ta ut nå ur den så de inte kan se nå??


   
SvaraCitera

novemberbarn:

Hur? 🙁 Kan man inte ta ut nå ur den så de inte kan se nå??

Det verkar som om du döljer något för din mamma, då kan man förstå att hon vill kolla vad du håller på med. Försök prata med henne istället så kanske hon ändrar åsikt.

Men håller med om att det är jävligt dumt av henne att kolla igenom dina privata saker sådär, du har ändå rätt till ett privatliv.


   
SvaraCitera

är det en laptop? Lås in den i skåpet i skolan (eller en kompis skåp ifall hon kommer snoka i ditt skåp). Berätta för henne att det känns hemskt kränkande för dig och fråga varför hon vill göra det.


   
SvaraCitera

novemberbarn:

Hur? 🙁 Kan man inte ta ut nå ur den så de inte kan se nå??

Det går ju att ta ur hårddisken, men då behöver du hjälp av någon datorkunnig person plus att du måste stoppa in en tom hårddisk istället för att inte din mamma ska väcka misstankar.


   
SvaraCitera

novemberbarn:

Hur? 🙁

ta bort allt som du inte vill att hon ska se till att börja med, sen fyller du upp hårddisken med skräp, så går det inte att se vad som låg där från början.

och om det är något du vill hålla privat men inte ta bort kan du ju lägga över det på ett usb-minne som du inte berättar om.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

var glad att hon förvarnar innan iaf, de gjorde inte mina föräldrar :C


   
SvaraCitera

Han bara hotas. Inget att oroa sig för[smile]


   
SvaraCitera

Göm datorn från henne. Låt henne inte röra den. Den är din! Hon har ingenting med den att göra!!


   
SvaraCitera

ccleaner är bra för att ta bort och skriva över historik har jag för mig[party]


   
SvaraCitera

novemberbarn:

Hur? 🙁 Kan man inte ta ut nå ur den så de inte kan se nå??

är det en laptop så göm den. annars vet jag inte. skydda den, skaffa lösen eller kontakta en dataexpert som kan hjälpa dig dölja grejer


   
SvaraCitera
Zsasz

novemberbarn:

Hon sa att även om jag raderat något så kommer de ändå se det.

Nej det kan hon inte, inte så länge hon inte har lagt in något program spionerar på datoraktiviteten, hon kan tro däremot, om t.ex. du inte har någon historik i din webläsare så pekar det på något "lurt", Använd inkognito fönster i webläsaren (finns i många webläsare) till sakerna du inte vill att hon ser och sitter på facebook/youtube etc. på en "normal" sida.

Meddelande från MSN/IRC etc. behöver inte sparas, så om loggandet av dem stängs av eller tas bort så finns det inget som säger att du måste ha gjort det.

Har du filer på datorn du inte vill att hon ska se, göm dem, det en massa olika sätt, allt från att gömma bilder/filer i bilder (steganografi) till krypterade mappar (truecrypt etc.).

Använd en så kallad "nollare" för att radera alla spår av raderade filer, Eraser är ett program av många som gör det.


   
SvaraCitera