Aviseringar
Rensa alla

Får Riksdagen 9 partier efter valet 2010?


Ämnesstartare

passaro:

fattar inte ^^

Gör man något hippt får man röster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Gör man något hippt får man röster.

Haha, ah, nu fattar jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Hon är verkligen dålig. Dessutom riktigt tråkig att lyssna på.

Det sitter i näsan, kvinnor blir hypnotiserade av den.


   
SvaraCitera

Eh, nej, SD kommer verkligen inte att kunna sammarbeta med något parti i riksdagen. Att tro att alliansen skulle göra det är ännu mindre troligt, med tanke på bla. skillnader i skattepolitiken (där SD befinner sig närmare vänstern än högern).

Däremot blir det ju intressant iom. det att S älskar att tycka tvärtom alliansen närmast helt oberoende av frågan, SD får definitivt en möjlighet att påverka utgången i sådana frågor. Frågan är bara hur de kommer att utvecklas när de tvingas ta ställning till ekonomifrågor.

PP får det betydligt lättare att bli del i endera alliansen eller de rödgröna. Som det ser ut nu så kommer nog alliansen att fortsätta hålla den position som tidigare var förbehållen vänstern (dvs. den integritetskränkande biten som går hem hos socialkonservativa, oberoende av den ekonomiska biten) vilket gör PPs val intressant. Fast det är väl inte helt omöjligt att Alliansen försöker få tag i PP just för att få regeringsmakten. Det är ju rätt uppenbart att inga riksdagspartier bryr sig om vare sig SD:s eller PP:s frågor, så allt är egentligen bara strategi som har lite att göra med folkets vilja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Stake heter det!

Vill inte se Reinfeldt visa staken. ;S

schism:

Att alliansen skulle samarbeta med SD för att bilda regeringen vore ren självmord för framtida val. De skulle för evigt stämplas som den koalitionsregering som samarbetade med "rasister".

Nja, SDs politik blir allt mer populär bland högern. I min klass på gymnasiet hade vi t.ex. 5 MUFare, och alla utom en av dem höll med om SDs politik och tyckte att M hade för invandrarvänlig politik. Moderaterna och Folkpartiet har båda gjort smårasistiska utspel också och adopterat gamla SD-förslag som t.ex. "svenskkontraktet". t.o.m. S har ju lagt förslag om strängare asylregler och liknande för att spela populistiskt på SD-vågen. Reinfeldt talade inför EU-valet om att man skulle hålla en tydligt nationalistisk linje, vilket i alla fall jag tyckte lät väldigt märkligt. Förslaget om utegångsförbud i Rosengård (visserligen kommunalpolitik, men speglar ändå att barriären mellan Alliansen och SD håller på att brytas) kom ju från M från början, osv.

Jag tycker inte alls det låter som så extremt otroligt att SD skulle släppas in i Alliansen ifall KD åkte ur riksdagen. Framförallt skulle det bli intressant eftersom linjen mellan höger och vänster skulle plötsligt bli enormt mycket tydligare igen.

schism:

Tror inte det är SÅ kört för KD.

Var nog mest önsketänk från min sida. 🙂

k1337oris:

Eh, nej, SD kommer verkligen inte att kunna sammarbeta med något parti i riksdagen. Att tro att alliansen skulle göra det är ännu mindre troligt, med tanke på bla. skillnader i skattepolitiken (där SD befinner sig närmare vänstern än högern).

SD och KD har i princip identisk politik utöver invandrarfrågan. Och M glider allt närmare SD i den frågan.

k1337oris:

Det är ju rätt uppenbart att inga riksdagspartier bryr sig om vare sig SD:s eller PP:s frågor,

V har under hela tiden haft samma inställning som PP i både integritetsfrågor och frågor om fildelning, och MP har nu ändrat sig till ungefär samma politik de med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

SD och KD har i princip identisk politik utöver invandrarfrågan.

Fel.

Sverigedemokrati vs Kärringdemokrati


   
SvaraCitera

Konsumtionshets:

Nja, SDs politik blir allt mer populär bland högern. I min klass på gymnasiet hade vi t.ex. 5 MUFare, och alla utom en av dem höll med om SDs politik och tyckte att M hade för invandrarvänlig politik.

Dom killarna/tjejerna måste ha fått en sosse uppfostran, de var nog bara med i MUF för festerna


   
SvaraCitera

Hellre sju.


   
SvaraCitera

Ser helst att Sd växer sig starkare med tiden utan att binda sig till något av de båda blocken, där de troligtvis har störst kapacitet att vinna väljare.


   
SvaraCitera

Blir nice om PP kommer in men inte SD.


   
SvaraCitera

Inget av de två nya partierna är någonting att ha enligt mig. Men hellre PP än SD om jag är tvungen att välja... trots parti ska ha mer att komma med än en stark fråga, och "inga kommentarer" på de resterande.

Konsumtionshets:

Det enda intressanta jag ser på den är att KD åker ut.

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyvärr är risken att PP och SD motverkar varandra, vilket får till sin följd att båda hamnar under 4%-spärren. Tror inte det finns plats för mer än ett uppstickarparti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förhoppningsvis slipper man det klassfientliga-partiet SD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas verkligen inte att något utav dem får kommer in. PP har gjort sitt nu, och SD vill jag inte ha att göra med överhuvudtaget.

Konsumtionshets:

Det enda intressanta jag ser på den är att KD åker ut.

[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Det är den stora frågan. Jag tror att dom kommer att samarbeta men att det kommer bli enormt kaos inom partierna.

Har jag väldigt svårt att tro.


   
SvaraCitera