Aviseringar
Rensa alla

Farligt att ha förhuden tillbakadragen utan att vara omskuren?


Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

vafan gör du så för? Och hur fan fäster du förhuden?

För det typ känns renare och skönare... Fästa det är inge svårt.. 😛


   
SvaraCitera

Folk, var väldigt försiktiga med att säga såna grejer utan stöd. Det kan faktiskt vara väldigt farligt och leda till ett allvarligt tillstånd som på läkarspråk kallas paraphimosis. Vid paraphimosis svullnar den tillbakadragna huden vilket gör att man inte längre kan dra över den över ollonet. Detta är ett akut sjukdomstillstånd. 

Sjukdomen är dock väldigt ovanlig och drabbas oftast småbarn eller äldre män. Men det är viktigt för alla att dra ner den över ollonet om man känner smärta eller obehag. 

OBS det är vanligt att man har lite kortare förhud och menar inte att det är farligt att den inte är nerdragen, men om man känner av smärta eller obehag bör man dra ner den. Det kan ju vara bra att veta att det inte handlar om att ollonet inte är skyddat, det är inget farligt med det i sig.


   
SvaraCitera

haroldlowe12: Fästa det är inge svårt.. 😛

superlim?


   
SvaraCitera

haroldlowe12:

För det typ känns renare och skönare... Fästa det är inge svårt.. 😛

Skulle alltså inte göra så om jag var du 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Folk, var väldigt försiktiga med att säga såna grejer utan stöd. Det kan faktiskt vara väldigt farligt och leda till ett allvarligt tillstånd som på läkarspråk kallas paraphimosis. Vid paraphimosis svullnar den tillbakadragna huden vilket gör att man inte längre kan dra över den över ollonet. Detta är ett akut sjukdomstillstånd. 

Sjukdomen är dock väldigt ovanlig och drabbas oftast småbarn eller äldre män. Men det är viktigt för alla att dra ner den över ollonet om man känner smärta eller obehag. 

OBS det är vanligt att man har lite kortare förhud och menar inte att det är farligt att den inte är nerdragen, men om man känner av smärta eller obehag bör man dra ner den. Det kan ju vara bra att veta att det inte handlar om att ollonet inte är skyddat, det är inget farligt med det i sig.

Men det är väl mer om den "fastnar" och inte som jag menar..
Äldre män, varför just dom?


   
SvaraCitera

Tennsoldat: Vid paraphimosis svullnar den tillbakadragna huden vilket gör att man inte längre kan dra över den över ollonet. Detta är ett akut sjukdomstillstånd.

jag har ett alldeles för litet kukbibliotek att jämföra med, menar ts att hans förhud är så trång att han drar bak den och låter den vara så eller vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äldre män, varför just dom?
Dom lär väl inte ha så trång förhud, eller vadå!?


   
SvaraCitera

Tennsoldat: . Detta är ett akut sjukdomstillstånd.

Kan det inte avhjälpas genom en omskärelse?


   
SvaraCitera

Va? Det här måste fan vara det mest korkade jag har hört. Varför skulle farligheten av att ha ollonet blottat påverkas av huruvida man KAN täcka det eller inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men kan man få den sjukdomen även om man ej har trång, och dra bakåt?
Äldre, varför vanligt där?


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

ollonet ditt kommer ramla av


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lizadon:

Va? Det här måste fan vara det mest korkade jag har hört. Varför skulle farligheten av att ha ollonet blottat påverkas av huruvida man KAN täcka det eller inte?

Trång förhud är ju en sak.. men icke trång förhud är väl annat..
Men varför drabbas äldre?


   
SvaraCitera

haroldlowe12:

Jo, men menar nu.. jag har inte kort förhud.. Min täcker hela, men vill istället ha ollonet framme utan att kosta på en omskärelse, det går att ha den bakom ollonet, men tänkte mer på om den kan växa fast så?

Haha varför ska du ha den så då? 


   
SvaraCitera

haroldlowe12:
Men det är väl mer om den "fastnar" och inte som jag menar..
Äldre män, varför just dom?

Ja det är nog ingen fara för din del, det är om det stramar åt och det börjar ömma eller liknande som det blir farligt. 

Att äldre män oftare drabbas beror på att det är vanligare att äldre män inte kan till exempel komma åt förhuden/göra rent förhuden och liknande.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

jag har ett alldeles för litet kukbibliotek att jämföra med, menar ts att hans förhud är så trång att han drar bak den och låter den vara så eller vad?

Aa jag fick det intrycket att det inte är något som sker automatiskt vilket är vanligt (i ditt fall tex?). Om det sker automatiskt är de ju ing farligt, många har så


   
SvaraCitera