Aviseringar
Rensa alla

Farligt att köra med bara adapter i laptop?


Ämnesstartare

elverpigen:

som myksa sa, man kan spara på batteriet genom att ta bort det. Tyvärr gjorde inte jag det så batteriet blev sämre och sämre och i dagsläget går dset inte att starta datorn ifall batteriet sitter inkopplat då det är trasigt så det kommer fram för lite ström till datorn ifall batteriet sitter i.

Jo, jag förstår. Du har alltså i dagsläget inget batteri utan kör enbart med adapter? Det skadar alltså inte datorn?


   
SvaraCitera

Anura:

Jo, jag förstår. Du har alltså i dagsläget inget batteri utan kör enbart med adapter? Det skadar alltså inte datorn?

jag vet inte om det skadar eller inte, men jag har kört på detta i ca 4 månader, och datorn startar och funkar som den ska. Tänker starta>inte starta.


   
SvaraCitera

De e inte dödliga mängder effekt du får ut, mitt laptop batteri är på 14.8v och 72Wh så de e inte värre än ett bilbatteri. Lite åt hållet att seriekoppla 9 AA eller AAA batterier. Du inser själv va de lider.

Alla laddningsbara batterier mår bäst av att laddas upp till max och laddas ur tills datorn självdör, samma med mobiler. Underhåller du ett datorbatteri eller mobilbatteri på ett korrekt sätt kan dom i praktiken hålla hur länge som helst.

Kollar du ex tillverkares instruktioner är det till och med rekommenderat att plocka ur batteriet vid långvarig nätdrift. Eller i alla fall vissa rekommenderar det.

Var inte orolig för att använda datorn utan batteri...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

Var inte orolig för att använda datorn utan batteri...

Jo fast nu har jag inget batteri till datorn utan kör endast enbart med adaptern i datorn. Jag har ingen apple dator, men det känns nästan som om datorn blir lite segare men jag vet inte. Det är alltså inte skadligt?


   
SvaraCitera

Anura:

Det är alltså inte skadligt?

Svar nej, de farligaste du kan råka ut för är att ett stift till batteriet böjs eller liknade...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

Svar nej, de farligaste du kan råka ut för är att ett stift till batteriet böjs eller liknade...

Hur menar du?


   
SvaraCitera

Anura:

Hur menar du?

Att det värsta du kan råka ut för är att du kan få problem om du köper ett nytt batteri... men de e knappt någon risk...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

Att det värsta du kan råka ut för är att du kan få problem om du köper ett nytt batteri... men de e knappt någon risk...

Jaha okej.. så länge ingenting händer med datorn är de väl lugnt. Jag reagera lite på att apples datorers processorer blir sämre med att använda med endast adapter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

Alla laddningsbara batterier mår bäst av att laddas upp till max och laddas ur tills datorn självdör, samma med mobiler. Underhåller du ett datorbatteri eller mobilbatteri på ett korrekt sätt kan dom i praktiken hålla hur länge som helst.

fel på alla punkter.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

fel på alla punkter.

Laddningsbara batterier mår inte bra av att småladdas, dom håller längre om du laddar ur och inte avbryter laddning av ett batteri.

Dom är inte lika känsliga idag som förr, men dom får sämre hållbarhet med småladdning.

Och nej, dom håller inte hur länge som helst men jag har endast förlorat ca 1h från ca 3h till 2h på mitt laptopbatteri efter fyra år och då har jag de i endast när jag inte är hemma...

Vissa lyckas ju ta död på dom efter bara något år...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

Laddningsbara batterier mår inte bra av att småladdas, dom håller längre om du laddar ur och inte avbryter laddning av ett batteri.

det stämde för typ 20 år sen, litiumjonbatterier ska inte ligga på mindre än 30% eller mer än 70% laddning, lite drygt, för att minimera slitage. att ladda ur dem helt är bland det sämsta du kan göra med dem.

poiio:

Och nej, dom håller inte hur länge som helst men jag har endast förlorat ca 1h från ca 3h till 2h på mitt laptopbatteri efter fyra år och då har jag de i endast när jag inte är hemma...

det är något helt annat än att de skulle hålla för evigt om man faktiskt använder dem, vilket de inte gör. då håller de inte alls särskilt många år.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

det är något helt annat än att de skulle hålla för evigt om man faktiskt använder dem, vilket de inte gör. då håller de inte alls särskilt många år.

poiio:

Alla laddningsbara batterier mår bäst av att laddas upp till max och laddas ur tills datorn självdör, samma med mobiler. Underhåller du ett datorbatteri eller mobilbatteri på ett korrekt sätt kan dom i praktiken hålla hur länge som helst.

Har aldrig skrivit att de skulle hålla för evigt. Det uttalandet får stå för dig själv, allt jag säger är att de håller längre om man följer tillverkarens rekommendationer. Samma som om du underhåller en bil på ett korrekt sätt kan du ha den hur lika länge som den orkar med sig själv. Lite samma princip fast istället för bensin och olja pratar vi el och battericeller.

Leijonsparf:

det stämde för typ 20 år sen, litiumjonbatterier ska inte ligga på mindre än 30% eller mer än 70% laddning, lite drygt, för att minimera slitage. att ladda ur dem helt är bland det sämsta du kan göra med dem.

Håller med dig om vi pratar långtids lagring, men inte om vi pratar laddning av batteriet. Skall se om jag hittar Fujitsus papper på mitt batteri, där det uttryckligen står att batteriet skall laddas fullt. Samt att jag skrev i mitt första inlägg i tråden TILLVERKARENS REKOMMENDATIONER. Nu sa Fujitsu en sak 2008 när jag köpte min laptop, men vem vet vad dom säger idag? Men läs alla poster innan du svarar, samt att hur många små laddar sina mobilbatterier och klagar på att dom är sämre efter ett år? Jag är inte gud fader allsmäktig i detta sammanhanget för jag kan små ladda min mobil också men jag är medveten om vilken risk jag tar.


   
SvaraCitera

Rymdpirat:

Kommer du säkert att få lära dig på ingenjörsutbildningen.

man förväntas nog kunna sånt! [n]


   
SvaraCitera

poiio:

Har aldrig skrivit att de skulle hålla för evigt.

poiio:

Underhåller du ett datorbatteri eller mobilbatteri på ett korrekt sätt kan dom i praktiken hålla hur länge som helst.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

Alla laddningsbara batterier mår bäst av att laddas upp till max och laddas ur tills datorn självdör,

Fel fel fel.


   
SvaraCitera