Aviseringar
Rensa alla

Farligt låg vikt??


Ämnesstartare

Hej!
Jag är en tjej på 17 år. För ca 2 år sedan fick jag anorexia, gick ner i vikt, men lyckades bli "frisk" och gå upp i vikt igen ganska fort. Jag är 169 cm lång, och vägde innan anorexian ca 50-52 kg. Nu sedan en eller två månader tillbaka har jag börjat gå ner i vikt igen, pga dålig aptit av en sjukdom och bortgång i familjen. Jag är nu nere på ca 45.5 kg. Jag har nu blivit av med min mens igen, och mina föräldrar är oroliga. Jag har alltid varit tunn och smal, och det är ju inte många kilo som skiljer när min kropp fungerar och när den inte gör det. Jag trivs med denna vikten jag har nu! Jag är pigg i kroppen, känner mig inte trött och seg som jag gjorde när jag var underviktig av anorexian. Men varför blir jag då av med mensen?!Jag trivs ju med min nuvarande vikt, äter regelbundet och fulla portioner, joggar/promenerar regelbundet och mår bra. Varför försvinner då min mens? Vad ska jag göra?!


   
Citera

vägde ungefär lika mycket när jag var så lång men jag vet inte hade inte mens innan heller så är väl svårt för mig att svara[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du behöver äta järn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du behöver äta järn


   
SvaraCitera

kroppen säger ifrån när den inte mår bra. antagligen så tror du bara att du mår bra [tard]


   
SvaraCitera

du behöver äta metal [mad]

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, då får jag börja äta lite metall då[tard] Men kan det verkligen vara järnbrist? Jag tar en sån där Vitamineral tablett varje dag, där ska ju allt finnas[crazy]


   
SvaraCitera

Kroppen säger ifrån när den har för lite underhudsfett, så enkelt är det. Du i ditt huvud kanske trivs på den här vikten då du är väääldigt mager, men se du nej det gillar inte din kropp.
Anledningen till att du känner dig "pigg" är antagligen det endorfinrus kroppen sätter sig i när vikten är för låg. Endorfinruset har haft en evolutionsmässig funktion då de som blev mycket upprymda vid svält hittade mer mat. Dvs: din kropp vill ha mer underhudsfett, oavsett vad du tycker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt huvuud mår bra ja men tydligren inte kroppen. du har för låg fettprocent.
Inge fett på kroppen, ingen östrogen. Ingen östrogen, ingen mens.


   
SvaraCitera

LemonLime:

okej, då får jag börja äta lite metall då[tard] Men kan det verkligen vara järnbrist? Jag tar en sån där Vitamineral tablett varje dag, där ska ju allt finnas[crazy]

Det kan bero på järnbrist och det kan bero på annan obalans och kan lösa sig inom snar framtid.

MEN, det mest troliga är att din mängd fett på kroppen är för liten. Mängden fettceller styr stora delar av hormonproduktionen.
Du kan ta det som ett bevis på att du troligen är ganska mager.


   
SvaraCitera

Antingen så har du järnbrist eller så är du gravid. Både och går att kolla upp ganska enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Antingen så har du järnbrist eller så är du gravid. Både och går att kolla upp ganska enkelt.

Gravid är jag i alla fall inte, det vet jag. Förmodligen är det undervikt, som ni säger[sad] Då är det alltså bara att äta mer.... pusst[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är mer! jag har oxå haft anorexia, e 170 , vägde 39 kg som minst, var tvungen att vända på det , för jag insåg att så här kunde jag inte fortsätta, efter två år tänker jag fortfarnde men jag vägder 20 kg mer idag, och e snyggare än nånsin! smal fortfarnde..NU är jag smal rättaresagt:d LYCKA TILL I FORTSÄTTNIHNGEN <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

conplex:

LYCKA TILL I FORTSÄTTNIHNGEN <3

Tack[smile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera