Aviseringar
Rensa alla

Farligt o dricka folköl om man tar värktabletter ?


Ämnesstartare

Jag har en Höftskada som e allvarlig .. Så jag tar starka värktabletter. En värktablett är Panodil Extens något sånt, den andra är Constantin elr nåt.. Dom är iaf starka. Och jag undrar om det är farligt o ta en folköl fast man går på värktabletterna ? dvs en 2.8% öl.


   
Citera

Nej det är inte farligt.


   
SvaraCitera

Panodil Extend innehåller smärtstillande ämnet paracetamol. Det andra läkemedlet känner jag ej igen. Du måste skrivit fel. Det är säkert ett opiat baserat läkemedel gissar jag. Så varför ej alkohol???

Paracetamol: Levern bryter ner främmande ämnen genom att oxidera dessa (ung. samma process som när man eldar upp något fast här utan eld). Paracetamol är däremot ej bra att oxidera sönder. Den bildar en mycket aggressiv substans som heter N-acetylbenzokinonimin som angriper levern. Tar man minder än 8 g paracetamol/dag så kan levern förstöra denna agressiva produkt med ett ämna som heter glutation. Tar man stora mängder paracetamol så tar leverns förräd av glutation slut och då börjar levern att skadas. Alkohol ökar oxidationen av paracetamol kraftigt och gör därför att man lättare får leverskador. Så det bör ej kombineras.

Opiater: Opiater gör att man blir trött och andningen minskar. Tar man en dödlig överdos (= väldigt många tabletter, ingen risk om man följer instruktioner) så dör man av att man slutar andas. Alkohol gör att denna andningshämmande effekt ökar kraftigt = farligt.

Förslag: Vill du dricka så skit i att ta Panodilen före, alkohol är också smärtstillande. Andra smärtstillande tabletten som jag tror är en opiat kan du ta men ta lite sprit i tagen så du märker om du håller på att decka. Drick inte mera då. Viktigt som f-n också att ej överdosera tabletterna med alkohol.

Angelize:

Nej det är inte farligt.

Vart kommer denna information från? Ganska allvarligt at felinformara folk om sådana här saker. Ge länk eller skriv länk om vart de kommer från!


   
SvaraCitera

ja men inte fan är det bra


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera