Aviseringar
Rensa alla

Farligt och sitta vid datorn?


Ämnesstartare

Nu är det ju sommarlov och allt och jag fick inget sommarjobb detta år, så det har nu blivit att jag sitter framför datorn HELA dagarna.
Alltså, jag går upp... 5 minuter senare sitter jag vid datorn, spelar/surfar helt seriöst HELA dagen, dock så äter jag ju och så... Men framför datorn, osv osv.
Eftersom jag inte gör någonting på dagarna så blir det ca 2-4 timmars sömn eftersom jag inte verkar behöva mer (vaknar, och känner mig pigg)

Det jag undrar är helt enkelt om detta kan vara skadligt i framtiden för mig? Jag har inte anlag för att bli fet och så, tänkte mer på ögona och sånt.

(Jaja... Jag har inget liv, nolifer, noob, etc... Jag skiter i vad folk tycker om det, nu är det som det är)


   
Citera

Det kan skada det på två sätt. Det första är att du sitter still för mycket vilket tär på kroppen som är gjord för att röra på sig, läs rygg och leder. Det andra är att du kan bli närsynt av att använda datorn för mycket. Se till att fokusera blicken under 30sekunder/30min på något annan på långt avstånd. Ögonmuskulaturen vilar när man tittar på långt avstånd. För mycket skärmtittande kan leda till att ögonmusklerna får kramp.


   
SvaraCitera

Om du sitter för mkt så.. ligg? asså med datorn ;o
Sen får du kasta sopor så rör du på dig.


   
SvaraCitera

mrman:

Det andra är att du kan bli närsynt av att använda datorn för mycket.

Den myten är lika osann som tramset om att man förstör ögonen genom att läsa för mycket/läsa i dåligt ljus. Man blir trött i ögonen av det, end of story. Det finns inga som helst belägg för att det skulle leda till permanenta synfel.

mrman:

Det första är att du sitter still för mycket vilket tär på kroppen som är gjord för att röra på sig, läs rygg och leder.

Detta är däremot väldigt sant; ryggen tar stryk något förjävligt av långvarit sittande, så du bör definitivt försöka röra på dig då och då om du inte vill bli Quasimodo lagom till din 40-årsdag.


   
SvaraCitera

Du kan få problem med urinblåsan då du vägrar lämna ditt spel för att gå på toa när du verkligen behöver


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Den myten är lika osann som tramset om att man förstör ögonen genom att läsa för mycket/läsa i dåligt ljus. Man blir trött i ögonen av det, end of story. Det finns inga som helst belägg för att det skulle leda till permanenta synfel.

Att man blir trött i ögonen beror på att muskulaturen som styr ögonen "arbetar" hårt på nära avstånd och "vilar" på korta avstånd.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Julitaatiluj:

ligg? asså med datorn ;o

Höhö [wink]


   
SvaraCitera

kampfwurst:

Eftersom jag inte gör någonting på dagarna så blir det ca 2-4 timmars sömn eftersom jag inte verkar behöva mer (vaknar, och känner mig pigg)

Kallas informationsstress.. Har aldrig själv drabbats av detta vilket e konstigt då jag sitter här själv större delen av min vakna period. däremot spelar jag inte så jävla mkt längre, kan tänka mig att spel påverkar detta mer. [smile]

*Oavsett om du är pigg eller inte efter 2-4 timmar är det ju inte nyttigt.. Tror du behöver trappa ner lite på spelandet hörru!.. [smile]


   
SvaraCitera

mrman:

Att man blir trött i ögonen beror på att muskulaturen som styr ögonen "arbetar" hårt på nära avstånd och "vilar" på korta avstånd.

Exakt. Att bli trött i ögonen orsakar inga permanenta synfel, lika lite som träningsverk orsakar reumatism.


   
SvaraCitera

Ja man får ju såna där fyrkantiga ögon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Den myten är lika osann som tramset om att man förstör ögonen genom att läsa för mycket/läsa i dåligt ljus. Man blir trött i ögonen av det, end of story. Det finns inga som helst belägg för att det skulle leda till permanenta synfel.Detta är däremot väldigt sant; ryggen tar stryk något förjävligt av långvarit sittande, så du bör definitivt försöka röra på dig då och då om du inte vill bli Quasimodo lagom till din 40-årsdag.

Om jag börjar röra mig mycket mer inom ca en månad, och därefter håller uppe den motionen, kommer jag märka av i framtiden då även fast jag börjar röra mig igen?


   
SvaraCitera

kampfwurst:

Om jag börjar röra mig mycket mer inom ca en månad, och därefter håller uppe den motionen, kommer jag märka av i framtiden då även fast jag börjar röra mig igen?

Vad går dig att tro att någon här skulle kunna svara på en så specifik fråga?


   
SvaraCitera

Är nog mer skadligt för sociallivet om något.


   
SvaraCitera
Mario

Det är som alla säger att det är ryggen och lederna som är det största problemet. Det är lätt att få ont av att sitta i samma ställning långa stunder. Se till att pauser ofta! Ett par minuter i timmen är bättre än inget. Gå ett varv i bostaden, rör på armarna och sträck på ryggen. Om du dricker mycket vatten medan du spelar blir det naturligt att både gå på toaletten ibland och att fylla på vattenglaset [wink]

Fundera på om du kan sitter riktigt i stolen och byt ställning ibland.

Men se till att ta längre pauser för mat och vila också. Kanske finns det en familj eller kompis du kan hänga med mellan varven? Gå till affären och handla, laga riktig mat, baka något gott, ta en promenad och så vidare. Det är skönt med frisk luft.

Att du sover kort tid är som du själv inser inte alls konstigt. Man blir inte särskilt trött av att sitta och göra ingenting. Kanske kan du ta en joggingrunda eller liknande? Det mår du antagligen bättre av rent allmänt också!

Gentlernen:

träningsverk

Var kan jag köpa ett sådant?


   
SvaraCitera

Mario:

Var kan jag köpa ett sådant?

Jag skyller på tandläkaren Tandverket, vars jätteskylt jag passerar nästan dagligen.


   
SvaraCitera