Aviseringar
Rensa alla

Fat Camp för barn?


Ämnesstartare

Min lillebror är 8år och väger runt 60kg, vilket betyder att han är överviktig (Vilket syns).
Hans kusin är 11/12år och väger lite mer än 90kg.

Jag och min kusin Sara har funderat ganska mycket kring det där och har kollat runt på google men hittar inget Fat camp för barn...
..Är det någon som vet något om det finns?
Eller finns det något annat som man kan göra?

Tacksam för svar


   
Citera
Ämnesetiketter

det är föräldrars ansvar att ge sina barn så bra kost som möjligt, aktivera barnen, ge dom bra mat och fatshamea inte utan presentera det på ett bra sätt, tex "du kommer bli mycket piggare och ha mer energi och kunna leka och busa mer om vi äter bättre mat"


   
SvaraCitera

Det är som amsi skriver era föräldrars ansvar att ge en bra kost och diskutera med en dietist om de ej vet hur de ska göra själva. Att åka iväg eller läggas in görs bara om man är galet över- eller underviktig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:
det är föräldrars ansvar att ge sina barn så bra kost som möjligt, aktivera barnen, ge dom bra mat och fatshamea inte utan presentera det på ett bra sätt, tex "du kommer bli mycket piggare och ha mer energi och kunna leka och busa mer om vi äter bättre mat"

isola:
Det är som amsi skriver era föräldrars ansvar att ge en bra kost och diskutera med en dietist om de ej vet hur de ska göra själva. Att åka iväg eller läggas in görs bara om man är galet över- eller underviktig. 

Grejjen är att Min lillebrors kusin går till en psykolog för att han inte kan sluta äta sötsaker, men det hjälper inte. Och föräldrarna har som sagt försökt, men det hjälper inte.
Nu var ju frågan om det är någon som vet något, inte nå jävla skit om att det är föräldrarnas ansvar?
Dessutom så är min lillebror väldigt mycket ute, p.g.a. att han bor på en stor gård. 


   
SvaraCitera

Abrielle96:

Grejjen är att Min lillebrors kusin går till en psykolog för att han inte kan sluta äta sötsaker, men det hjälper inte. Och föräldrarna har som sagt försökt, men det hjälper inte.
Nu var ju frågan om det är någon som vet något, inte nå jävla skit om att det är föräldrarnas ansvar?
Dessutom så är min lillebror väldigt mycket ute, p.g.a. att han bor på en stor gård. 

Det är föräldrarnas ansvar och inte hans. Det är också föräldrarna som köper hem allt han äter. Köper han bara sötsaker för sin veckopeng så får de väl sluta ge honom veckopeng alt följa med honom när han ska handla andra grejer. Be era föräldrar att ta kontakt med en dietist och testa honom för diabetes.


   
SvaraCitera
Kudhos

Lol det är ju föräldrarna som köper maten och faktiskt ansvarar för vad han får i sig. Kanske dags för dem att engagera sig i kost och kanske visa kidsen hälsosammare livsstilar än att leta efter något läger som kommer "göra det åt er". 


   
SvaraCitera
b1son

hur ska en psykolog hjälpa med sötsug? det är fan kemiska obalanser i hjärnan som gör att de här barnen tenderar att överäta och lägga på sig kilona.

dessa barn är helt klart sockerberoende och det gör mig så jävla arg vilket jävla helvete samhället/föräldrarna utsätter dessa barn för i form av processad mat överallt, barn som inte kan ta informerade beslut själva och som inte kan bestämma sig för att avstå från socker för att få bukt med sockerberoende. och sen fatshamar vi dom ovanpå det fastän det handlar om saker de fan inte har någon jävla kontroll över.

har ingen aning om hur man löser det. som sagt handlar det om hjärnkemi och att begära att så unga barn ska avstå från socker på egen hand är helt befängt, men inför man restriktioner i sådan ung ålder kan dom också få problematiska förhållanden till mat och driva dom att tillfredsställa sockerberoendet på annat håll.

därför är det nog bäst att hela familjen lägger om sin kost, säger att man får äta hur mycket man vill men att det då är hel och oprocessad mat - grönsaker, fullkornsspannmål, frukt, nötter, bönor osv
ersätt godis med frukt om det går
man måste väl också göra maten så god som möjligt jag vet verkligen inte


   
SvaraCitera

böghög:
hur ska en psykolog hjälpa med sötsug? det är fan kemiska obalanser i hjärnan som gör att de här barnen tenderar att överäta och lägga på sig kilona.

dessa barn är helt klart sockerberoende och det gör mig så jävla arg vilket jävla helvete samhället/föräldrarna utsätter dessa barn för i form av processad mat överallt, barn som inte kan ta informerade beslut själva och som inte kan bestämma sig för att avstå från socker för att få bukt med sockerberoende. och sen fatshamar vi dom ovanpå det fastän det handlar om saker de fan inte har någon jävla kontroll över.

har ingen aning om hur man löser det. som sagt handlar det om hjärnkemi och att begära att så unga barn ska avstå från socker på egen hand är helt befängt, men inför man restriktioner i sådan ung ålder kan dom också få problematiska förhållanden till mat och driva dom att tillfredsställa sockerberoendet på annat håll.

därför är det nog bäst att hela familjen lägger om sin kost, säger att man får äta hur mycket man vill men att det då är hel och oprocessad mat - grönsaker, fullkornsspannmål, frukt, nötter, bönor osv
ersätt godis med frukt om det går
man måste väl också göra maten så god som möjligt jag vet verkligen inte

psykologen kan ju ändra ens tankemönster och ta reda på varför man äter etc. dock är ju detta rätt knas att göra på barn pga det är ju föräldrarna som handlar hem allt.


   
SvaraCitera

bortskämda feta ungar med föräldrar som låter dem falla tillbaks på dåliga ursäkter istället för att värna om dem. 

Fatcamp, fan det töntigaste jag hört. En unge e det förfan bara att ge rätt mat, klart dem kommer låta lite om man bara gett dem skit hittills. det e la bara att skylla sig själv o rätta till det.


   
SvaraCitera

Ett såkallat fat.camp kommer inte hjälpa om inte föräldrar ändrar helt på vad barnen äter och ser till att fortsätta aktivera dom. Att bara skicka nån på ett läger hjälper inte, det måste fortsätta hela tiden, man kan istället sluta köpa hem godsaker osv, och få barn att äta frukter, grönsaker och nyttig mat!


   
SvaraCitera
reben

böghög:
hur ska en psykolog hjälpa med sötsug? det är fan kemiska obalanser i hjärnan som gör att de här barnen tenderar att överäta och lägga på sig kilona.

dessa barn är helt klart sockerberoende och det gör mig så jävla arg vilket jävla helvete samhället/föräldrarna utsätter dessa barn för i form av processad mat överallt, barn som inte kan ta informerade beslut själva och som inte kan bestämma sig för att avstå från socker för att få bukt med sockerberoende. och sen fatshamar vi dom ovanpå det fastän det handlar om saker de fan inte har någon jävla kontroll över.

har ingen aning om hur man löser det. som sagt handlar det om hjärnkemi och att begära att så unga barn ska avstå från socker på egen hand är helt befängt, men inför man restriktioner i sådan ung ålder kan dom också få problematiska förhållanden till mat och driva dom att tillfredsställa sockerberoendet på annat håll.

därför är det nog bäst att hela familjen lägger om sin kost, säger att man får äta hur mycket man vill men att det då är hel och oprocessad mat - grönsaker, fullkornsspannmål, frukt, nötter, bönor osv
ersätt godis med frukt om det går
man måste väl också göra maten så god som möjligt jag vet verkligen inte

+1

känns som det är helt fel ända att starta i att sätta en tolvåring hos en psykolog för att lära sig hantera socker? servera inget socker, ät bra mat och ät tills man blir mätt. tror det är den enda lösningen. 

även om ungarna skulle sättas i asbra "fat camp", komma hem veta vad dom ska äta fram över, gått ner i vikt o blivit av med sötsug  - om hela familjen har dåliga matvanor kmr ju barnet bara falla tillbaka direkt. helt meningslöst.


   
SvaraCitera