Aviseringar
Rensa alla

Fattar inget om första världskriget


Ämnesstartare

Tyskland, österike-ungern, bulgarien och turkiet var allierade.
Storbritanien, ryssland och frankrike var i en egen allians som sedan kom att inkludera En handfull nationer till.
Under "skotten i sarajevo" 1914 sköts öterrikes tronföljare Franz Ferdinand av en serb. Efter kraschade förhandlingar mellan österike och serbien valde österike-ungern att agera militärt.
Serbien stöttades av Ryssarna och sedan tog de två allierade blocken upp ett flerfrontskrig.

Enligt devisen att man måste hjälpa sina allierade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det jag stör mig på såna här hemsidor är alla personer som hela tiden ska skriva något otrevligt svar typ. Jag frågade som sagt bara om någon kunde förklara så jag förstod. Tror ni inte att jag har läst på internet eller i en bok? I vår bok i skolan så står det absolut ingenting om första världskriget. Stod det något så skulle jag inte ha frågat er? Det finns många som inte har en aning om första världskriget och kan lite mer om andra. Så seriöst, vissa av er behöver inte komma med så onödiga kommentarer snälla. Jag fråga bara. [shake]
Och tack till OF 5 som iaf inte fick damp utan bara skrev lite snabbt om va de handla om. Så svårt var de väl inte? herregud... [shake]


   
SvaraCitera

Du kanske borde kolla upp om du har någon sorts läsvårigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Första världskriget kan sammanfattas så här:

Långsiktiga orsaker

Stormaktsrivalitet och imperialism
Tysk-brittiska rivaliteten om flottan
Nationalistiska motsättningar på Balkan och panslavism
Det osmanska rikets gradvisa förfall
Militär upprustning och militarism

Kortsiktiga orsaker

Mordet på Franz Ferdinand
Förhastade ultimatum och mobiliseringar
Tysklands invasion av Beligen

Kriget:

Kortsiktiga effekter

Ryska revolutionen
axelmakternas nederlag
Förstörelse och död
Paris-frederna
Nationernas Förbund
Österrike-Ungerns sönderfall

Långsiktiga effekter

Tysk och italiensk förbittring över frederna
Amerikansk isolationism
Fascismens framväxt
Andra världskriget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så onödigt sagt. [shake] nej, jag har inga svårigheter för att läsa och att förstå. Jag vilel bara ha en annan sammanfattning av det hela.


   
SvaraCitera

Har du inte lärt dej nått i skolan?

Ja just.. du bor ju i Sverige [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Låna en lättläst bok på biblioteket


   
SvaraCitera

Rosia:

Kan någon av er skriva kort, asså menar inte värsta texten men lite meningar om vad de handlar om så att jag försår. Det enda jag har förstått är att Frankrike och Tyskland kriga sen typ att andra länder var inblandade men sen har ja inte förstått mer.

Men serber och sånt var puriga på Österrike-Ungern. De vill vara självständiga så de sköt prinsen för att visa sitt missnöje.
Då blev kungen förbannad och villa åtminstone ställa den skyldiga inför rätta (aka. knulla sönder alla serber osv så dom skulle vara lugna)

Men serberna var slaver, likaså ryssarna. Så på grund av denna samhörighet så var Ryssland på deras sida. När de fick reda på att Österrike-Ungern villa gå in i Serbien så hotade de med att gå i motattack...

to be continued [badgrin]


   
SvaraCitera

Rosia:

Det jag stör mig på såna här hemsidor är alla personer som hela tiden ska skriva något otrevligt svar typ.

Folk har inte direkt varit otrevliga mot dig, bara gett tips och alternativ till svårlästa texter och frågat några simpla frågor, för att själva förstå vad du har läst? Är det så konstigt?

Om du kallar det för otrevliga svar så har du nog inte varit på UM speciellt mycket..

EDIT: Först nu märkte jag att hon var avreggad, så bright är jag idag.[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Europa var fyllt av små konflikter och giriga planer som låg och pyrde och sen så sköts ärkehertigen och det utlöste en serie händelser, hela helvetet bröt loss.

Det står nog ganska lättförståeligt om du har tillgång till skolböcker för typ högstadiet eller nåt sånt


   
SvaraCitera