Forumet - Fattar inte

Fattar inte

1817 0 12

Jag vet inte, men det sägs att man inte ska äta mer kalorier än vad man gör sig av med. Innebär det att man kan äta 1200 kalorier och bränna 600 kalorier i träning och ändå vara som hälsosam? Jag fattar inte. Jag menar, man kan ju inte äta 2000 kalorier och sedan förbränna så mycket.

Det står; För att bränna kalorier ska man göra av med mer än man får i sig under en dag

hur många kalorier kroppen förbränner beror på väldigt många saker. vad du gör, din genetik, din kroppssammansättning, hur din kropp fungerar just för stunden, och så vidare. det allra viktigaste är att du får i dig alla näringsämnen som du behöver, ett bra sätt att garantera det är att helt enkelt äta en balanserad kost i vettig mängd och sen ta tillskott för saker som du kan ha dåligt av (järntillskott är väl rätt populärt för menstruerande honfolk, typ).

varför känner du att du behöver begränsa mängden kalorier som du får i dig?

Spana också in:

Sonya: nej jag väger inte för mycke men jag har gått upp och det känns som om jag är hungrig hela tiden, därför har jag börjat träna rätt mycket för att bränna kalorier så att jag kan äta

hur gammal är du, och har du förändrat dina vanor på något sätt i samband med att du började gå upp i vikt? att du äter mer är förmodligen inte den mest troliga anledningen till att du gått upp i vikt, definitivt inte den enda möjliga anledningen.
jag har tränat mycket mer, men jag har inte förändrat mina vanor så jätte mycket. jag äter däremot lite mindre i skolan tex, men  jag är orolig att jag ska gå upp mer i vikt,är 16 år
Leijonsparf: hur gammal är du, och har du förändrat dina vanor på något sätt i samband med att du började gå upp i vikt? att du äter mer är förmodligen inte den mest troliga anledningen till att du gått upp i vikt, definitivt inte den enda möjliga anledningen.

Sonya: jag har tränat mycket mer, men jag har inte förändrat mina vanor så jätte mycket,men  jag är orolig att jag ska gå upp mer i vikt,är 16 år

då beror din viktuppgång förmodligen på att du fått mer muskler. muskler väger mer än fett, och det du ska se på rent hälsomässigt är din procent kroppsfett, vilken går ner när du får mer muskler. när du har mer muskler så förbränner du även fler kalorier i viloläge, vilket innebär att ditt kaloribehov ökar. du behöver helt enkelt äta mer för att din kropp ska gå jämnt upp rent kalorimässigt.
ett tips är att kolla mer på hur din kropp känns och ser ut, snarare än att kolla på vad vågen säger. vikt är liksom inte den faktor som betyder något i sammanhanget.

ät runt 2000 kcal och var normalaktiv, jogga lite här, dansa lite där, spela lite fotboll på tisdag osv. för mig är det viktigare att jag äter BRA mat det jag äter, inte socker och onyttigheter, än att jag håller mig strikt till en kaloribegränsad diet. äter man MAT och inte skit är det rätt lätt att äta sig mätt utan att bli smällfet eller orkeslös.