Aviseringar
Rensa alla

Fattigdom - argument HJÄLP!!!!!!


Ämnesstartare

Okej jag ska ha ett "muntligt prov". Detta sker i grupper, ca 5-7 st per grupp. Det vi ska diskutera , argumentera mm om är fattigdom. Vi ska prata om orsaker till fattigdom , konsekvenser av orsakerna , och åtgärder. Samt jämförelser.

Det jag vill är att få så många argument som möjligt utav er. Diskutera detta med varandra och ge min argument och jämförelser. Jag vill ha argument som får eleverna att bli tysta. Dom ska inte kunna kontra tillbaka så starka argument vill ja ha.

Jag kan försöka inleda en diskution här :

Tropiska länder kan inte odla och producera lika mycket som andra länder. Vad är konsekvensen utav detta och vad finns det för åtgärder?


   
Citera

Måste det handla om något särskilt land, eller bara fattigdomen i sig?


   
SvaraCitera

vad som orsakar fattigdom eller va


   
SvaraCitera

googla eller nåt

stör oss inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I helhet!
Paatrick : Du behöver inte ens kommentera om du ska beté dig omoget... -.-


   
SvaraCitera

Här är ett exempel.

Fiskare från västvärlden vill alla ha stor fångst så de får mycket pengar, men alla kan inte fiska i samma vatten så vissa köper licenser för att få fiska i t.ex Afrikas vatten. De flesta storfiskare använder sig utav trålar, som skrapar bottnen och tar med allt i dess väg. Om de får för mycket fisk så slänger de tillbaka den i vattnet. Det spelar ingen roll att fisken redan är död och skulle komma till bättre användning åt andra fattigare människor, de slänger i den ändå, för de har bara tillåtelse att fiska en viss mängd.

Detta leder till att människorna som försörjer sig på fisket inte får tillräckligt med fisk för att kunna köpa mat. De får inte ens upp någon fisk så de kan äta. För att mätta sina familjer blir många tvungna att lämna sina familjer för att resa ut i Europa och skaffa ett jobb. Alla överlever inte resan, då de åker långt över havet i små båtar med liten packning.

Den här informationen är tagen från en dokumentär om fiske, jag tror den finns på SVTplay om du vill ha mer information.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja tack för tipset!
Tacksamt för ännu mer förslag. Mycket med naturtillgångar och kolonisering.


   
SvaraCitera

HakiM:

konsekvenser av orsakerna

Konsekvenserna av orsakerna till fattigdom torde vara...fattigdom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej men asså med detta menar jag ex.
Tropiska länder har det så varmt och b.l.a tort så dom inte kan odla och producera effektivt.
Detta leder till att landet inte kan utnyttja sina naturresurser och inte får någon inkomst då det inte finns någon utkomst.


   
SvaraCitera

Tja, du kan ju till exempel ta upp mikrolån.

Kort version: fattiga lånar mycket små summor pengar som används för att starta upp en egen verksamhet. Populärt särskilt bland kvinnor är att exempelvis köpa en vagn och sälja egenproducerade produkter (smycken, mat, praktiska saker osv). Mikrolån uppmuntrar till självförsörjning (ett arbete), och självförsörjning lägger i sin tur grunden för minskad fattigdom, sett både till individnivå och i det långa loppet nationell nivå.

Här är en länk som ger dig mer kött på benen:

Mikrolånen har varit framgångsrika i några av världens fattigaste länder. I Etiopien, ett land präglat av jordbruk, har mikrolånen skapat nya möjligheter.


   
SvaraCitera

Kapitalism i sin finaste form. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Tja, du kan ju till exempel ta upp mikrolån.

Såg en dokumentär för något år sedan där de visade att mikrolånen inte var den fantastiska lösningen som de är i teorin. Man lånar ut till lite vem som helst, även bönder som inte lyckas få igång någon vettig business. Dessa kan inte betala tillbaka vilket gör att de inte bara är fattiga utan också rejält skuldsatta. Minns tyvärr ej vad det var för dokumentär så det är möjligt att den var rejält vinklad.

Men visst, i teorin är det väldigt bra och får man bara ordning på det kommer det säkerligen kunna hjälpa till att minska fattigdomen


   
SvaraCitera

Sveriges historia är liksom många andra länders kantad av maktkamper, oroligheter, orättvisor, förföljelser och krig. Vägen till det Sverige vi har i dag har varit lång och hård.

Därför är det självklart att försvara det vi har uppnått. Och vi ser det som lika självklart att stödja andra länder som befinner sig i svåra tider. Ingenting är givet. Men allting vi tror på är värt att försvara.

Det finns mycket värt att slåss för.
http://pugillaria.wordpress.com/2010/01/28/vilka-ar-orsakerna-till-fattigdom/


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Såg en dokumentär för något år sedan där de visade att mikrolånen inte var den fantastiska lösningen som de är i teorin.

Muhammed Yunus som har arbetat för detta väldigt länge fick dock fredspriset 2006. Inte av Barack-Obama-skäl, utan för att det faktiskt gett väldigt bra resultat och hjälpt väldigt många människor. Men självklart, det finns nackdelar och mindre lyckade fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh vad bra argument och tips!
Fortsätt så snälla 🙂


   
SvaraCitera