Aviseringar
Rensa alla

Fel att gilla äldre män?


Ämnesstartare

Hej, jag är en tjej och jag är 15 år gammal. Vet inte varför det står att jag är 16 på min profil. Hur ändrar man?Hur som helst är jag en tjej som är 15 år! 🙂

Jag undrar vad problemet är med att gilla äldre killar? Idag är det så extremt stigmatiserat, killen kan åka i fängelset även om tjejen varit med på det. Varit med om det ett par gånger och det känns kränkande och hemskt för både killen och tjejen men inte minst för killen!

Kärlek har ingen åldersgräns men med tanke på samhällets syn på relationer mellan en yngre tjej och en äldre kille så skadar ju samhällets dömande syn dessa människor mycket mer när det dessutom blir polis och andra myndigheter inblandade!

Jag tycker att varken föräldrar, polisen eller skolan ska lägga sig i vem man blir kär i. Det är väl inte mitt fel om jag blir kär i någon? Åldern spelar ingen roll för mig, det är liksom personen jag blir kär i och det har bara varit en slump att alla har varit y   äldre än mig. Eller är jag störd som tycker att människor ska få följa sina känslor så länge dom är lyckliga? 

Vad tycker ni? Är det rätt att låsa in en man bara för att han råkar bli kär i en yngre tjej? Och är det rätt att samhället låser in någons pojkvän och tvingar den att betala massa pengar och får prick i registret, när pojkvännen bara älskar sin flickvän precis som om hon var äldre? Jag tror dessutom att de som faktiskt tar risken att åka i fängelset bara för att vara med en person den tycker om älskar den personen mycket mer än i ett vanligt förhållande!

Jag tycker i alla fall vi barn i samhället redan nu har för lite att säga till om och gränsen går när folk försöker bestämma vilka dom ska bli kära i. Homosexualitet var väl olagligt fram tills nyligen och idag är det ju ingen som tycker att någon som är homosexuell gör fel? Folk kanske trodde att homosexuella var sjuka och hemska förut men eftersom att samhället släppte in dom och accepterade dom så kunde ju alla se att dom var precis som oss. Idag om en tjej går med en annan tjej i handen så är det ju som om vem som helst skulle göra det.

Tror ni att det kan bli så i framtiden att en ung tjej och hennes äldre pojkvän kan gå på gatan utan att folk kontaktar socialtjänsten, pratar med lärare, blandar in föräldrar och bara på alla sätt försöker förstöra?

Jag hoppas det för att det skulle innebära ett liv i frihet för alla oss som bara råkar bli kära i en person som har fel ålder. Dessutom så skulle ju det göra att dom asen som faktiskt utnyttjar yngre tjejer inte skulle kunna fortsätta göra det i det fördolda, gömd bland alla som helt utan några konstigheter bara har blivit kär i någon som är yngre. Det är ju samhällets fel att dom värsta svinen kommer undan!


   
Citera
Civic

Jag håller med dig  vad är det för fel


   
SvaraCitera
time
 time

Det är inte den unga tjejen eller den unga killen som gör fel. Det är vuxnas ansvar att inte utnyttja någon, och myndiga ska inte inleda sexuella relationer med någon som är för ung. Lagen är till för att skydda barn, inte skamma dem (det går alltså inte att jämföra med lagstiftningen som fördömde HBTQ-personer, eftersom det verkligen inte förelåg något intresse av att skydda någon där). Det är inget fel på åldersskillnad i sig, men båda ska vara över byxmyndighetsåldern. 


   
SvaraCitera

Det har att göra med pedofilskräcken som började på 90-talet


   
SvaraCitera

För att alla som har varit i kontakt med pedofiler och sedan analyserar deras betéenden vet att de är sjuka. Nu är du det fortfarande men tänk på det om några år.


   
SvaraCitera

Det låter som en strålande lagstiftning


   
SvaraCitera

Beror kanske på hur mycket äldre personen är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så om exempelvis en tolvårig tjej blir kär i en 30-årig man, är det något fel på den tjejen då? Och om en 30-årig man blir kär i en tjej, köper presenter, skyddar och tar hand om henne och aldrig utnyttjar eller kräver något. Är det fortfarande fel, bara baserat på åldern?

I så fall är ju ni precis som alla som säger att nej, barn har inga rättigheter och ska bara lyda sina föräldrar. För ni tycker att man kan döma en person efter åldern istället för personlighet.


   
SvaraCitera
b1son

kvinnor vill va sexuellt attraktiva hela livet nuförtiden drf vill man inte männen i deras ålder ligger m yngre kvinnor?????????


   
SvaraCitera

Om du är lite tydligare i vilka åldrar du menar blir det inte så många pedofilanklagelser. En människa som är under 15 år är en person som verkligen är i utveckling. Man går igenom många stadier och många är väldigt osäkra i sig själva och de försöker forma sin personlighet. Kan du se hur det kan bli en otrolig utsatthet för den yngre i sexuella situationer? I en situation med en mycket äldre partner blir det även en stor maktdimension i det hela vilket kan leda till en ännu större utsatthet.  Sen behöver det ju självklart inte bli så för alla personer under 15 år, men rent generellt är det en stor risk för att barnet blir utsatt. Lagstiftningen måste skydda dessa barn.  Sen att det är just 15 år kan ju diskuteras, men någonstans måste en linje dras. 

Att sen en 15-åring har sex med en mycket äldre person är ju inte olagligt. Anledningen till att många ställer sig misstänksamma mot detta beror på att det är svårt att sätta sig in i vad den äldre får ut av relationen. De är i så pass olika faser i livet vilket är en ansträngning för en relation. Tonåringar förändras konstant medan den vuxna har helt andra umgängeskretsar och livsmål. För mig är det svårt att se vad man kan få ut av en sådan relation, förutom sex.


   
SvaraCitera

Vi får se om några år, hur du kommer att reagera när din 11 åriga dotter vill ha ett förhållande med en 40 årig man.
Medans din 9 åriga dotter vill ha ett förhållande med en 28 årig man.

Ålder spelar ingen roll, eller hur?


   
SvaraCitera

Vi får se om några år, hur du kommer att reagera när din 11 åriga dotter vill ha ett förhållande med en 40 årig man.
Medans din 9 åriga dotter vill ha ett förhållande med en 28 årig man.

Men det kommer du att acceptera då ålder spelar ingen roll, eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min pojkvän är 41 och jag är 15. Tycker ni verkligen att det är att likställa med pedofili? Tur att alla inte tänker som er!


   
SvaraCitera