Aviseringar
Rensa alla

Fel hårddisk-typ?


Ämnesstartare

Efter tidigare tråd beställde jag en samsung spinpoint hårddisk till laptopen och chansade lite gällande de olika märkena då min tidigare hårddisk var av Hitachi.

Vad som hände när jag startade datorn var att den repeterade några textrader med XE-E61: samt XE-MOF: -meddelanden. Connection-trubbel antar jag. Datorn visste att jag hade ny hårddisk och i BIOS var allt som det skulle vara.
Sedan startade jag om datorn och tänkte köra recovery-skivor men det enda som syntes var ett blinkande streck.

Jag tog ur hårddisken och jämförde den nya med den gamla, vad jag upptäckte var att på den nya fanns det en bit tänder som inte finns på den andra disken, och dom tänderna lär ju spela roll för att disken ska fungera korrekt tänkte jag.
På bilden ser man alltså 4 tänder som då inte kopplas in i laptopen eftersom det inte finns någon ingång för dessa.

Min fråga är då om det verkligen spelar roll och att det är det som är felet för att det inte fungerar? I BIOS stod ju den nya hårddisken.
Vad fan är fel?

samsungspinpoint.jpg


   
Citera

dåre [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Sedan startade jag om datorn och tänkte köra recovery-skivor men det enda som syntes var ett blinkande streck.

Prova med en annan skiva, recovery-skivor funkar ofta bara med orginal-hårdvara. Det är lite svårt att se piggarna, men jag kan inte tänka mig att de behövs, med tanke på att både strömförsörning och data är inkopplade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

fel

startar du från cd/dvd läsarn och inte från hårddisken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Prova med en annan skiva, recovery-skivor funkar ofta bara med orginal-hårdvara.

Testade en vanlig Windows-skiva också, men ingenting hände.

aristoteles:

Det är lite svårt att se piggarna, men jag kan inte tänka mig att de behövs, med tanke på att både strömförsörning och data är inkopplade.

Jo det var det jag tänkte också, eftersom det var rätt i BIOS.
Men förutom dessa piggar vet jag fan inte vad som är fel. Jag tänkte att det kanske var fel på RAM-minnet och bytte även det men det blev ingen skillnad då heller.

variabel:

startar du från cd/dvd läsarn och inte från hårddisken?

Jadå, det måste man ju göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Jo det var det jag tänkte också, eftersom det var rätt i BIOS.

Låter mycket konstigt, men recovery-cd:N startar inte, det borde inte vara hårddisk-relaterat, det behövs ingen hårddisk för att starta en installation. Prova att starta med vanlig cd helt utan hårddisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Låter mycket konstigt, men recovery-cd:N startar inte, det borde inte vara hårddisk-relaterat,

Det är väl klart att det är hårddisk-relaterat? Recovery-cd:n innehåller ju delvis hela windows som ju ska installeras på hårddisken.

Innan det bara var ett streck som stod och blinkade hade jag kört cd 1 och datorn reagerade och började någon slags installation. Den laddade och sa något om RAM-minne som jag inte la på minnet, men det hela hängde sig efter ett tag. Jag startade om och det var efter det som det blinkande strecket kom.
Då hade jag inte ens ändrat i BIOS att cd/dvd-spelaren var överst, eftersom jag hade glömt det då. Hur jag lyckades ta mig så långt utan att ändra det har jag ingen aning om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Jadå, det måste man ju göra.

om det funkat förut är det skumt. men kontrollera att det är inställt att starta från cd, eller tryck F12 eller whatever för att vid start visa lista över startmetoder. Kolla om hårddisken inte är inställd på nåt skumt typ slave eller nåt, om de fortfarande gör hårddiskar som ställs in så.

Dåren:

Vad som hände när jag startade datorn var att den repeterade några textrader med XE-E61: samt XE-MOF: -meddelanden. Connection-trubbel antar jag.

Kolla den här tråden efter lösningar och tips:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=913274


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Det är väl klart att det är hårddisk-relaterat? Recovery-cd:n innehåller ju delvis hela windows som ju ska installeras på hårddisken.

Du kan starta en windows-installation utan hårddisk, det funkar fint fram till partitioneringen, innan dess lagras inget på annat än minnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

om det funkat förut är det skumt. men kontrollera att det är inställt att starta från cd,

Det är rätt inställt. Allt är rätt.
1. Startar datorn
2. Acer-loggan kommer upp
3. Blinkande streck
Jag kommer bara in på BIOS, något annat funkar inte.

variabel:

Kolla den här tråden efter lösningar och tips:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=913274

Har redan sökt och läst bland annat den tråden. Blev inte klokare.

//killself


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

//killself

funkar det om du byter tillbaka till gamla hårddisken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du kan starta en windows-installation utan hårddisk, det funkar fint fram till partitioneringen, innan dess lagras inget på annat än minnet.

Åh, ser man på. Men dessvärre blir det inga förändringar och det blinkande strecket går mig på nerverna.

variabel:

funkar det om du byter tillbaka till gamla hårddisken?

Kommer ända till windows-loggan men efter den blå skärm med text där det stod att något skulle kontrolleras samt en nedräkning från 20. Dock stannar räknaren på 19 och hela skiten hänger sig så jag måste starta om på nytt.

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Kommer ända till windows-loggan men efter den blå skärm med text där det stod att något skulle kontrolleras samt en nedräkning från 20. Dock stannar räknaren på 19 och hela skiten hänger sig så jag måste starta om på nytt.

Då känns det som om något annat än hårddisken är boven.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Då känns det som om något annat än hårddisken är boven.

Typ som moderkortet då?
Har snackat med några kunniga vänner och dom har ingen aning heller. Känns jobbigt eftersom jag prioriterade dessa prylar för att få igång datorn framför mat och cigg. Har inga pengar kvar. [bigsmile][crazy][wink][cute][party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Typ som moderkortet då?

Eftersom att BIOS funkar så borde moderkortet vara ok, men ingen garanti. Minnet hade du provat att byta va? Och den gammla hårddisken funkar inte heller.
Har du provat att boota ett annat operativ, prova till exempel från usb, då behövs varken hårddisk eller cd-läsare, ifall nån av dom krånglar.


   
SvaraCitera