Aviseringar
Rensa alla

Felmedicinering


Ämnesstartare

Någon som vet vad som händer om man ger sertralin till en schizofren? Jag har läst att man ska vara försiktig med det nämligen.


   
Citera
Ämnesstartare

Det händer sällan något. Men i 2% av fallen kan det trigga en psykos eller mani.
Ger en läkare Sertralin (Zoloft) till en psykossjuk, får man anta att läkaren vet vad hon gör. Antagligen kommer läkaren att bevaka denna medicinering väldigt noga, och det är inte felmedicinering så länge det inte visar tecken på att barka åt fel håll.


   
SvaraCitera

FASS är din vän i sådana frågor.


   
SvaraCitera

Så länge det är en psykiater som sköter den behandlingen och inte ngn husläkare så antar man ju att de har koll på vad som gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De psykotiska symptomen kan förvärras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Så länge det är en psykiater som sköter den behandlingen och inte ngn husläkare så antar man ju att de har koll på vad som gäller.

Precis. Fast å andra sidan brukar det inte ens vara husläkare som tar hand om schizofrenipatienter.


   
SvaraCitera

Mårran:

Fast å andra sidan brukar det inte ens vara husläkare som tar hand om schizofrenipatienter.

Nej det är sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man brukar väl inte ge setralin till en schizofren i vanliga fall väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man brukar väl inte ge setralin till en schizofren i vanliga fall väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BrokenMew:

Man brukar väl inte ge setralin till en schizofren i vanliga fall väl?

Man kanske inte vet att patienten lider av schizofreni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Man kanske inte vet att patienten lider av schizofreni.

Ja, så kan det vara. Men jag tänker mer på vad ger man för medicin i vanliga fall för de som är schizofrena? *Vetgirig*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BrokenMew:

Ja, så kan det vara. Men jag tänker mer på vad ger man för medicin i vanliga fall för de som är schizofrena? *Vetgirig*

Så kallad antipsykotika.


   
SvaraCitera

BrokenMew:

Ja, så kan det vara. Men jag tänker mer på vad ger man för medicin i vanliga fall för de som är schizofrena? *Vetgirig*

Googla på zyprexa och seroquel.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

BrokenMew:

Man brukar väl inte ge setralin till en schizofren i vanliga fall väl?

Om den schitzofrene är deprimerad, vilket den ganska ofta är, så kan man ge den anitdepp :3.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har haft lindrigare psykoser ett fåtal gånger, dock lider jag inte direkt av schizofreni (dvs. återkommande svåra psykoser i minst ett halvt år) jag går för närvarande både på Zoloft och Zyprexa (Zyprexan är dock på 2.5 mg i mitt fall enligt förpackningen, som ångestdämpande i huvudsak. Schizofrena brukar ha snäppet högre dos om man säger så)
för mig har det inte hänt någonting... Så att själva kombinationen skulle vara farlig stämmer inte. Eller är det något special-special när det kommer till just schizofreni?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera