Aviseringar
Rensa alla

Femenismen har gått för långt


Ämnesstartare

Jag är för femenismens ursprunliga syfte. Jämställdhet. Jag är trött på att bara för att man är femenist så är man automatiskt manshatande och vill att männen ska vara undergivna "slavar". Jag vill inte att något utav könen ska vara mäktigare än det andra. Jag vill att alla ska få leva på samma vilkor, oavsett kön. Men sedan kan jag ju också tycka om det här med manligt och kvinnligt. Tillexempel att tjejer brukar ha långt hår. Men bara för det tycker jag inte att män inte ska ha samma rätt att ha långt hår också.

Sedan tycker jag att väldigt många femenister fokuserar på helt fel saker. Att tjafsa om att man ska få gå topless är inte onödigt och dåligt i sig, men irrelevant för den nuvarande situiationen då det finns många mycket viktigare saker att handskas med. Som löner till exempel.


   
Citera
Ämnesstartare

titanicfanatic: Nej

Men finns ju en risk att det går för långt, senare alltså.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skiter björnar i skogen? 


   
SvaraCitera

titanicfanatic:
Jag är för femenismens ursprunliga syfte. Jämställdhet. Jag är trött på att bara för att man är femenist så är man automatiskt manshatande och vill att männen ska vara undergivna "slavar". Jag vill inte att något utav könen ska vara mäktigare än det andra. Jag vill att alla ska få leva på samma vilkor, oavsett kön. Men sedan kan jag ju också tycka om det här med manligt och kvinnligt. Tillexempel att tjejer brukar ha långt hår. Men bara för det tycker jag inte att män inte ska ha samma rätt att ha långt hår också.

Sedan tycker jag att väldigt många femenister fokuserar på helt fel saker. Att tjafsa om att man ska få gå topless är inte onödigt och dåligt i sig, men irrelevant för den nuvarande situiationen då det finns många mycket viktigare saker att handskas med. Som löner till exempel.

Jag tror tyvärr att du har missuppfattat feminismen.

Feminismens målsättning är jämställdhet mellan könen. Alltså lika rättigheter och möjligheter.

Anledningen till att det heter feminism är just för att det utgår från kunskapen om kvinnans strukturella underordning i samhället. Om man inte baserar den politiska kampen på kunskap om hur samhället är konstruerat så kommer man ingen vart. I vårt samhälle och i det globala samhället, är kvinnan strukturellt underordnad. Det är ett mångtusenårigt förtryck. Feminismen syftar till att förverkliga principen om alla människors lika värde. Oavsett om man är man eller kvinna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sacru:

Jag tror tyvärr att du har missuppfattat feminismen.

Feminismens målsättning är jämställdhet mellan könen. Alltså lika rättigheter och möjligheter.

Anledningen till att det heter feminism är just för att det utgår från kunskapen om kvinnans strukturella underordning i samhället. Om man inte baserar den politiska kampen på kunskap om hur samhället är konstruerat så kommer man ingen vart. I vårt samhälle och i det globala samhället, är kvinnan strukturellt underordnad. Det är ett mångtusenårigt förtryck. Feminismen syftar till att förverkliga principen om alla människors lika värde. Oavsett om man är man eller kvinna. 

Det är så jag tycker. Du satte lite mer fina ord på det. 
Men jag har i alla fall fått förklarat för mig i skolan att feminismen vill att kvinnan ska få det bättre än männen och att männen ska bli underordnade, vilket suger. Att folk har börjat få en så snedvriden syn på feminismen alltså.


   
SvaraCitera
time
 time

Varför är det ingen anti-feminist idag som orkar läsa på LITE om vad arbetet handlar om istället för att gå på helt sinnesvridna rykten tagna från tomma intet?

Orkar inte ens bemöta detta seriöst för att det är så larvigt. Tips: om feminism idag handlade om att männen ska bli underordnade slavar skulle inte så många män vara feminister. Puss och kram, läs en bok eller två.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feminism gott.
F! obehagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Varför är det ingen anti-feminist idag som orkar läsa på LITE om vad arbetet handlar om istället för att gå på helt sinnesvridna rykten tagna från tomma intet?

Orkar inte ens bemöta detta seriöst för att det är så larvigt. Tips: om feminism idag handlade om att männen ska bli underordnade slavar skulle inte så många män vara feminister. Puss och kram, läs en bok eller två.

Är inte direkt anti-feminist. Dessutom skulle nog många klassa mig som typ 10 så att läsa på har jag många år på mig att göra. 


   
SvaraCitera
time
 time

titanicfanatic:

Är inte direkt anti-feminist. Dessutom skulle nog många klassa mig som typ 10 så att läsa på har jag många år på mig att göra. 

Kanske du skulle läsa på INNAN du förolämpar en kamp som kämpar för båda könens rättigheter helt i onödan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fjorton tusen plus på Time. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visste inte att jämställdhet kunde gå för långt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och Finger. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

titanicfanatic:

Är inte direkt anti-feminist. Dessutom skulle nog många klassa mig som typ 10 så att läsa på har jag många år på mig att göra. 

Läs en bok eller två om feminism, läs scum-manifestet =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker först och främst det är oerhört tramsigt och fegt att reducera jämställdhetskampen till köns- och genusdimensionerna samt finner den präktiga stolthet och överlägsenhet många självutnämnda jämställdhetskämpar (egentligen bara är något slags blandning av dogmatiska världsfrånvända munkar och samvetslösa opportunistiska entreprenörer, se cissi wallin) känner ganska motbjudande. kvinnors underordning är marginell jämfört med många andra förtryck och bör inte vara det främsta målet att åtgärda. däremot behöver samhället bli mer feminiserat för att bli mer anarkistiskt - då en manlig neurologisk konfiguration instinktivt eftersträvar jämställdhetens antites - vilket tarvar en genuin feminism. nuvarande likhetsfeminism kan inte fylla den nischen då den inte är mer än ett verktyg för manliga idéströmningar. den påstår att kvinnor ska ha samma möjligheter som män, något som ska avläsas i jämn representation inom vissa (i synnerhet ekonomiskt) viktiga institutioner som i sig är produkter av patriarkatet, mansdominansen eller vad man vill kalla det. denna feminism arbetar alltså utefter maskulinitetens diskurs, premisser och värderingar vilket självfallet gör den rätt och slätt kontraproduktiv.

slutligen: jämställdhet är omöjlig utan anarki. om du kallar dig jämställdhetsivrare, läser serier och skriver en blogg om intersektionalitet men samtidigt tycker att företag, staten och lagen ska finnas så kan du lägga av direkt för du slösar verkligen bara tid då. jag föreslår keramik som substitut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Och Finger. 

Om dt hade varit killar som hade skrivit så hade du inte plusat deras inlägg Cool


   
SvaraCitera