Aviseringar
Rensa alla

Femimnism


Ämnesstartare

the_fat_one: what. man brukar ju rida på kameler.

Nej, men det händer att kameler bär människor som hattar för att visa sin status. Ju skäggigare människa, desto högre status.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Du borde ha gjort detta till en frågetråd

hur menar du?

df rqp:

ok bra intrig

orkar inte med dig


   
SvaraCitera
mynona

ennie: hur menar du?

Om det handlar om definitioner som man kanske kan tro utifrån din presentationstext hade det varit lämpligt. det skulle ha blivit roligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Om det handlar om definitioner som man kanske kan tro utifrån din presentationstext hade det varit lämpligt. det skulle ha blivit roligt. 

nej det ska bara vara informations tråd


   
SvaraCitera
mynona

ennie:

nej det ska bara vara informations tråd

okej. kanske blir roligt det också


   
SvaraCitera

Aa, fast det där går att tycka utan att vara feminist. För att vara
feminist måste man även ha uppfattningen att samhället är ojämställt,
att det finns ett strukturellt förtryck av kvinnor. Tycker man att
världen redan är 100 % jämställd och att en könsmaktsordning grundad på kvinnoförtryck inte finns, så lär man ju inte vara feminist.

Att vara feminist handlar inte bara om värderingar utan också om verklighetsbeskrivning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink: Aa, fast det där går att tycka utan att vara feminist. För att vara feminist måste man även ha uppfattningen att samhället är ojämställt, att det

Har inte alla det?


   
SvaraCitera

ennie: Har inte alla det?

Nä.

Och vissa andra som tänker att det
finns könsorättvisor har inte analysen att den grundläggande anledningen
till dem är en nutida förekommande, och lång historia av strukturell
underordning av kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Nä.

Och vissa andra som tänker att det
finns könsorättvisor har inte analysen att den grundläggande anledningen
till dem är en nutida förekommande, och lång historia av strukturell
underordning av kvinnor.

åååh hur kan dem inte ha märkt det :S


   
SvaraCitera

ennie: åååh hur kan dem inte ha märkt det :S

Vet inte. Fråga dem! Jag tänker att några av dem kanske inte tänker att nuet är en produkt av historien.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Vet inte. Fråga dem! Jag tänker att några av dem kanske inte tänker att nuet är en produkt av historien.

Det 'r in gen proddukt det är nytt oxo...tycker jag..:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the_fat_one:
varför finns det ingen Manimnism

pga patriarkat och inte matriarkat

mvh mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Att behålla makten.

ja vill också vara makt


   
SvaraCitera

Feminismen är så bred.. Att vara feminist är ofta så starkt kopplat till sin identitet att det finns väldigt starka känslor inkopplade när man ska definiera feminism.

De största bråken om feminism finns på feministiska forum när medlemmarna försöker stänga ute andra feminister för de inte är "sanna feminister".

Jag tror det som samlar feminister är att det är fel att inte få samma möjligheter pga sitt kön. Sedan fokuserar olika feminister på olika möjligheter, har olika uppfattningar om när man har "samma möjligheter" och har olika teorier om hur man når dit. Som inte stämmer överens med jämställdisters metodik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vapenvila: Sedan fokuserar olika feminister på olika möjligheter, har olika uppfattningar om när man har "samma möjligheter" och har olika teorier om hur man når dit.

Precis. Försökte förklara detta för en person här nyligen men hen påstod att jag hade fel då.


   
SvaraCitera