Aviseringar
Rensa alla

Feminism och jämlikhet


Ämnesstartare

Först vill jag bara göra klart att jag e för jämlikhet, gör man till exempel samma jobb lika bra ska man ha lika mycket betalt.

Dock tycker jag feminismen har börjat bli lite smått löjlig, i dagens samhälle består den mycket av att många tjejer gnäller på alla små fördelar killar har och vägrar se nackdelarna med att vara kille. Många killar gör i sin tur tvärtom, gnäller om hur jävla bra det är att vara tjej och vägrar se nackdelarna. Detta börjar bli ett otroligt irriterande mönster. Varför kan inte könen acceptera att de faktiskt finns fördelar med sin kön också? Många feminister vägrar också att inse att könen inte är helt lika, vi har olika hormonbalans och killar kan inte föda barn! Delvis tror jag också att vår personligheter är lite olika av naturen ( hormonerna påverkar så klart vår personlighet) och att vi delvis har olika förutsättningar. Jag tror inte det är någon slump att killar oftast är starkare fysiskt.

Dessutom tycker jag ordet feminism är fel då det endast så syftar på att tjejer skall ha samma rättigheter som killar. Det säger inget om att killar ska få samma bemötande som tjejer eller att invandrare inte skall bli diskriminerade. Idag lägger många så mycket energi på feminismen att de glömmer de allvarliga problemen. De allvarliga problemen är nämligen att invandrar, homosexuella med mera missgynnas och inte alltid respekteras. Många invandrare får inte ens komma till anställningsintervjuer pga att de har ett utländsk namn! Dock säger jag inte att man helt skall glömma jämlikheten mellan kvinnor och män då den också är viktigt. Idag får tex många kvinnor lägre lön än männen trots att det gör samma jobb och lika bra

Dock går jämlikheten när det gäller invandrare också för lång ibland. Idag blir företag anklagade för de inte anställde invandraren utan den svenska när invandraren hade så bristande kunskaper i svenska så det skulle förhindra arbetet. Dessutom är det ofta okej att invandrarna kastar glåpord på svenskar man svenskarna blir anmälde ifall de gör det samma. Varför är det okej i ena fallet men inte andra?

Ytterligare ett exempel på att jämlikheten ibland går för långt, eller snarare feminismen är att man idag har sänkt intagen för kvinnor till brandmans utbildning. Detta kan jag inte alls förstå, jämlikhet är väl att alla skall ha samma krav och villkor? Dessutom handlar brandmännens jobb om att rädda människor och sikunder kan vara avgörande. Då ska man självklart inte ta in dem med sämre tid. Ska man låta människor dö för att man skall ha ett "jämlikt" samhälle? Det vill säga ett samhälle där vissa grupper missgynnas och inte har samma villkor för intagningen.....

Var snäll och posta inte massa oseriösa inlägg då jag faktiskt lagt ner mycket tid på skriva det här. Skulle varit sjukt respektlöst mot mig att förstöra tråden med massa skit.


   
Citera

TheDrunkDuck:

Om du ska skriva kan du väl skriva lite mer än så då jag faktiskt lagt ner mycket tid på tråden och vill hålla diskussionen seriös

Om du insisterar så....

TheDrunkDuck:

Varför är det okej i ena fallet men inte andra?

Hackkycklingsordningen.

TheDrunkDuck:

Idag får tex många kvinnor lägre lön än männen trots att det gör samma jobb och lika bra

En stor skillnad ligger i att kvinnor för det mesta söker sig till jobb med mindre betalt, oftare jobbar deltid, stannar hemma med barnen mm .

TheDrunkDuck:

homosexuella

Om man bara kan stfu så funkar det rätt bra för det mesta, om en person skulle lufta sina främlingsfientliga åsikter så skulle det också innebära problem?

TheDrunkDuck:

Dessutom tycker jag ordet feminism är fel då det endast så syftar på att tjejer skall ha samma rättigheter som killar.

Kvinnor har redan satt sig in i rollen som offer och buhuar därför över allt.

TheDrunkDuck:

killar kan inte föda barn!

Tja, tekniskt sett så kan de göra det, även om de inte har de viktigaste biologiska grundförutsättningarna.


   
SvaraCitera

Så vad ska du göra om någon skriver något du inte vill höra? anmäla dom?[confused]

Detta ämne du tar upp är så välkänt, vanligt och självklart att det blir fånigt att skriva om det. alla känner till allt det du skriver om, och du skriver som om att du kommer med något nytt, som att du förväntar dig att du har världen emot dig.

Och det jag skriver är en så uppenbar reaktion på en sådan onödig tråd att jag blir trött på mig själv[tired].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheDrunkDuck:

Dessutom tycker jag ordet feminism är fel då det endast så syftar på att tjejer skall ha samma rättigheter som killar.

Feminisms betydelse:
Tjejer har mindre makt än män idag, och att man vill ändra på detta.

Feministrörelsen grundar ju sig på just det att kvinnor och män ska ha lika värde.. så, nej, det stämmer inte.

TheDrunkDuck:

Dock går jämlikheten när det gäller invandrare också för lång ibland.

Är det inte fördomarna som är problemet? Jag menar, skandiabanken vill inte ens ge ut lån till folk med ickesvenska namn just nu, oavsett social status eller hur länge de bott i sverige. Jag har inte hört om några företag som blir anklagade för att vara rasister..

TheDrunkDuck:

jämlikhet är väl att alla skall ha samma krav och villkor?

Delvis. Folk som genomför kvoterin och åtgärder för att kvinnor ska ha lika mycket, gör det inte med utgångspunkten att kvinnor ska ha större valmöjligheter än män, utan att de anser att män och kvinnor är lika kompetenta, och därför bör ha möjlighet att ha samma jobb (t.ex brandman) Brandman och polisutbildningen är i princip anpassad till män också, vilket ger dem extra fördelar >

Att anse att den "mest kompetenta" ska få posten istället för att kvotera, är ju som att indirekt säga att män är mer kompetenta. Snarare handlar det om att män väljer in män till samma jobb, det handlar inte om kompetens.

TheDrunkDuck:

vi har olika hormonbalans och killar kan inte föda barn!

Nähä..

Ett, hormoner kan inte påverka våran personlighet, våran personlighet är hur vi har tränats till att vara av våran omgivning och miljö. Hormoner kan leda till att vi är arga ibland, ledsna ibland, etc, det är helt naturligt, men har inget att göra med våran personlighet.. Dessutom skulle ju din teori då innebära att kvinnor "blir" män under en veckas tid under deras mensperiod, då deras testosteronhalter är extra höga. Hormonhalterna varierar naturligt hos både män och kvinnor, män kan ha till viss del östrogen i kroppen också.

Det som är miljö och omgivningsbaserade skillnader (det skapade könet) baserar sig på:
- Vilka färger vi gillar. Det är inte biologiskt att tjejer ska gilla rosa, och killar blått.
- ifall vi har bra självförtroende och tar för oss.
- Vilka ämnen vi är bra på. Här kan även vänster/högerhjärnhalva ha inflytande.
- Ifall vi är tuffa, blyga, etc,
- hur mycket vi pratar och så vidare.

Biologiska skillnader: (Det faktiska könet)
- Kvinnor kan föda barn(som sagt)
- Män är rent biologiskt starkare, men det är inte omöjligt för tjejer att bli starka och ha en chans där, försprånget är inte så enormt.
- Män är generellt bättre på kast med liten boll. Det stämmer tydligen.
- Män runkar oftare [cool]

Fundera över varför du är som du är. Har du fötts och blivit den person du är, för att du är kvinna/man? Är hela din personlighet biologisk? Eller är det så att mycket av den har formats av omgivningen, din uppväxt, från att du föddes?
Tänk också på att det finns undantag i båda könen. Det finns tjejiga killar, killiga tjejer, det finns dessutom gott av dem. Är det för att de har fått någon biologisk mutation tror du, eller är det för att de har blivit sådana av sin miljö?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Tjejer har mindre makt än män idag, och att man vill ändra på detta.

Feministrörelsen grundar ju sig på just det att kvinnor och män ska ha lika värde.. så, nej, det stämmer inte.

Och i/på de områden som gynnar kvinnor snarare än män?

Anarkandi:

Brandman och polisutbildningen är i princip anpassad till män också, vilket ger dem extra fördelar

Att kunna rädda liv?

Anarkandi:

Att anse att den "mest kompetenta" ska få posten istället för att kvotera, är ju som att indirekt säga att män är mer kompetenta. Snarare handlar det om att män väljer in män till samma jobb, det handlar inte om kompetens.

Detta gäller dock mer i högre kretsar, tror jag.

Anarkandi:

utan att de anser att män och kvinnor är lika kompetenta, och därför bör ha möjlighet att ha samma jobb (t.ex brandman)

Bara om man uppfyller de kraven som behövs för att kunna utföra arbetet på ett bra sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Och i/på de områden som gynnar kvinnor snarare än män?

Där är jag väldigt aktiv.. Att vara feminist handlar inte bara om att driva kvinnors rättigheter, jag tycker saker går ihop, att det är fördomar och normer som tvingat in oss i det system vi är i och att det är det vi ska kämpa mot, inte varken män eller kvinnor, utan systemet.

Homunculi:

Detta gäller dock mer i högre kretsar, tror jag.

Tror jag med. Jag är försiktig med kvoteringsfrågan, jag vill bara sätta den i ett perspektiv.

Homunculi:

Bara om man uppfyller de kraven som behövs för att kunna utföra arbetet på ett bra sätt.

Homunculi:

Att kunna rädda liv?

Det tycker jag kvinnor kan? Anser du att kvinnor inte kan hantera sånt?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Det tycker jag kvinnor kan? Anser du att kvinnor inte kan hantera sånt?

Du sa ju att utbildningen är "anpassad" för män, vilket betyder att kvinnor ligger i underläge för sådana saker som är viktiga för att kunna utföra sitt yrke.

Men det tycker inte jag.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Där är jag väldigt aktiv.. Att vara feminist handlar inte bara om att driva kvinnors rättigheter, jag tycker saker går ihop, att det är fördomar och normer som tvingat in oss i det system vi är i och att det är det vi ska kämpa mot, inte varken män eller kvinnor, utan systemet.

Politiskt drivna feminister har dock en egenhet att oftast skita i männen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Politiskt drivna feminister har dock en egenhet att oftast skita i männen.

Om de själva är män då?

Feminism är en så bred definition att det är fel att lägga alla i samma fack.

Jag stödjer inte majoriteten av "feministernas" kamp, men jag passar in i definitionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför skilja på det? Klart man kan vara antirasist fastän man är feminist, och det är fan ganska vanligt också. Jämlikhet är bäst [love]

Varför rättfärdigas alltid (ofta) diskriminering på grund av kön med att det finns biologiska skillnader? När dom skillnaderna allt som oftast bara handlar om miljö? Det är väldigt tardigt och något vi borde sluta med, tack.

Dom flesta förnekar inte att det förekommer en könsmaktsordning i samhället, där typiska kvinnoyrken har lägre status och lön, där kvinnor får sämre lön för lika arbete, jobbar betydligt mer i hemmet, förväntas vara hemma mer med barnen med mera.

Rätta mig jättegärna om jag har fel, men orättvisor för män handlar ofta om att det inte finns sexleksaker för män på apoteket och att det är svårare att komma in på krogen, typ.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Om de själva är män då?

Samma sak brukar oftast gälla om de titulerar sig som "feminister".

Anarkandi:

Jag stödjer inte majoriteten av "feministernas" kamp, men jag passar in i definitionen.

Inte jag heller, så jag söker andra ideologier.


   
SvaraCitera

Unexpected:

Rätta mig jättegärna om jag har fel, men orättvisor för män handlar ofta om att det inte finns sexleksaker för män på apoteket och att det är svårare att komma in på krogen, typ.

Eller kanske orättvisor med barn vid skilsmässa, kvinnors våld mot män som knappt ses som något dåligt, män måste göra lumpen m.m.

Unexpected:

där typiska kvinnoyrken har lägre status och lön,

Varför söker sig kvinnor likfan dit då?

Unexpected:

förväntas vara hemma mer med barnen med mera.

Tycker nästan att det är kvinnorna som har de förväntningarna på sig själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

En stor skillnad ligger i att kvinnor för det mesta söker sig till jobb med mindre betalt, oftare jobbar deltid, stannar hemma med barnen mm .

Men i många fall är det rent krast att kvinnor får lägre lön när de gör samma jobb

Leverpastejmedgurka:

Så vad ska du göra om någon skriver något du inte vill höra?

Jag har inte sagt att folk inte får vara emot mig, det krävs för en disskusion Det jag har sagt är att jag inte vill att folk ska posta inlägg som är till för bara förstöra och inte tillför skapa diskussion.

Leverpastejmedgurka:

Detta ämne du tar upp är så välkänt, vanligt och självklart att det blir fånigt att skriva om det. alla känner till allt det du skriver om, och du skriver som om att du kommer med något nytt, som att du förväntar dig att du har världen emot dig.

Jag har bara skrivit mina åsikter. Dessutom har jag inte sett någon diskussion om detta på ett tag. Och jag skriver inte som jag kommer med något nytt, jag skriver som sagt endast mina åsikter.

Anarkandi:

Feminisms betydelse:
Tjejer har mindre makt än män idag, och att man vill ändra på detta.

Feministrörelsen grundar ju sig på just det att kvinnor och män ska ha lika värde.. så, nej, det stämmer inte.

Ja men detta glömmer nästan alla feminster.

Anarkandi:

menar, skandiabanken vill inte ens ge ut lån till folk med ickesvenska namn just nu, oavsett social status eller hur länge de bott i sverige.

Det e helt sjukt. Verkligen rasistisikt och oaceptabelt!

Anarkandi:

Jag har inte hört om några företag som blir anklagade för att vara rasister..

Det har stått flertal gånger i vår tidning.

Anarkandi:

Folk som genomför kvoterin och åtgärder för att kvinnor ska ha lika mycket, gör det inte med utgångspunkten att kvinnor ska ha större valmöjligheter än män, utan att de anser att män och kvinnor är lika kompetenta, och därför bör ha möjlighet att ha samma jobb

Jag har inte sagt att de får fler valmöjligheter. Men eftersom de inte kommer in på männens krav är de ju besvisligen inte lika kompetenta. Brandmäns jobb handlar mkt om fysisk kompetens.

Anarkandi:

Brandman och polisutbildningen är i princip anpassad till män också, vilket ger dem extra fördelar >

Det är ju ytterligare ett bevis på att män och kvinnor e olika. Och på vilket sätt är den formade för mänen? Att den är mkt fysisk? Vet du brandmän måste vara starka och snabba då de ska rädda liv.

Anarkandi:

Att anse att den "mest kompetenta" ska få posten istället för att kvotera, är ju som att indirekt säga att män är mer kompetenta

jo i de flesta fallen är de mer kompetenta för att vara brandmän då få kvinnor kommer in på samma krav.

Anarkandi:

Snarare handlar det om att män väljer in män till samma jobb, det handlar inte om kompetens.

Till brandkåren väljs folk in efter prov. Klarar man inte provet har man inte där o göra. Bäst resultat ska in


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ett, hormoner kan inte påverka våran personlighe

Lite tror jag faktiskt

Anarkandi:

- Vilka färger vi gillar. Det är inte biologiskt att tjejer ska gilla rosa, och killar blått.

Det håller jag med om

Anarkandi:

men det är inte omöjligt för tjejer att bli starka och ha en chans där, försprånget är inte så enormt.

Men det kräver mer jobb. Tyvär är det därför så at tom en kvinna vill bli brandman får hon jobba mer på det

Anarkandi:

Eller är det så att mycket av den har formats av omgivningen, din uppväxt, från att du föddes?

som sagt tror jag att vi formas väldigt mkt av vår uppväxt men att vi är lite olika från början. Tror inte alla i ett kön är lika dana från början heller. Ett par kan ha tre helt olika flickor fastän de uppfostrat dem lika.

Anarkandi:

Hormoner kan leda till att vi är arga ibland, ledsna ibland, etc, det är helt naturligt,

Det är ju en del av vår personlighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Det tycker jag kvinnor kan? Anser du att kvinnor inte kan hantera sånt?

Jo men det handlar om vem som e snabbast på det. Jag skiter i om det är en man eller kvinna som är det men den som e snabbast skall få jobbet

Unexpected:

Klart man kan vara antirasist fastän man är feminist, och det är fan ganska vanligt också.

Jo men det blir lätt att de läggs så mkt tid på könskampen att det andra glömms. Bättre att ersätta feminismen med bara jämlikhet

Unexpected:

Varför rättfärdigas alltid (ofta) diskriminering på grund av kön med att det finns biologiska skillnader?

Det finns biologiska skillnader men dem gör inte att vi ska ha sämre betalt med mera

Unexpected:

När dom skillnaderna allt som oftast bara handlar om miljö?

så att män inte kan föda barn är skapat av miljön? Att killar har lättare att bygga upp stark fysik har med miljön?

Unexpected:

typiska kvinnoyrken har lägre status och lön, där kvinnor får sämre lön för lika arbete, jobbar betydligt mer i hemmet

Ja och det är helt fel


   
SvaraCitera