Aviseringar
Rensa alla

Feminism vs Jämlikhet


Ämnesstartare

halloj! jag har en fråga eller snarare ett påstående om feminism. jag anser att feminismen inte är till för att få jämlikhet mellan könen utan att få kvinnorna att resa sig över männen. jag tycker detta för att jag anser att kvinnor aldrig har varit förtryckta av män och vi har aldrig levt i ett mansdominerat samhälle. visst det har varit männen som har haft jobben och rätten att rösta längst, men det har inte bara varit en rätt utan en plikt och tvång för dem att jobba så att kvinnan kunde slippa så att hon kunde ta hand om deras barn så att familjen funkade för det fanns inte dagis på den tiden och hemma själva kunde de ju inte vara. nu har feminismen även fått igenom separationen i jobben och med det menar jag att alla företag anställer 50/50 av könen, de anställer inte längre de som var bäst på jobbet. nu kan en kvinna få jobb mycket lättare än en man just för att det inte är lika hög konkurreras, det ÄR tvärt om för männen (fakta, vetenskap). ni har säkert hört om separation när det gäller vita och svarta människor dåförtiden är inte detta samma sak?

Det jag faktiskt undrar och nu pratar jag med killarna där ute, känner ni er förtryckta av kvinnorna eller tänker in inte på det?

(ledsen för att jag skrev så långt, har starka åsikter och mycket att säga)


   
Citera

Nä men folk ser det gärna så eftersom man faktiskt måste ta lite makt av männen för att ge till kvinnorna så att det ska bli lika.
Har de 70% och vi 30% så måste vi ju ta lite av dem för att bli jämlika eftersom det bara finns 100%. Fattaru?
Jag gillar att skämta om att män är svin och roten till allt ont osv osv men jag ser det inte som att dagens män är ansvariga för allt förtryck.
Gillar män. Om de är fina och snälla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men är att "ta" gör det orättvist, det är absolut ingen som helst logik i det. t.ex. Bosse har en påse med kulor, det finns 100 kulor i en påse alla är bra kulor. 70 av kulorna är röda och 30 är blå. Men då säger Bosse jag vill ha 50 röda och 50 blå, han hittar 20 blå kulor, men de är inte lika bra som de andra kulorna, de är lite buckliga och ojämna men det gör ingenting för de är blå. så han tar väck 20 av de bra röda kulorna och lägger dit de 20 dåliga blå kulorna istället. nu har han 50 röda och 50 blå. Men han har inte en så bra kulsamling som han hade innan. Bara pga. färgen!

(färgen i detta fallet representerar könen, kulorna anställda, Bosse företaget eller regeringen)


   
SvaraCitera

DrSofia:

Men är att "ta" gör det orättvist, det är absolut ingen som helst logik i det.

Varför ska ett kön ha det bättre än det andra bara för att det "alltid har varit så"? Och kulexemplet är dåligt då kvinnor inte är sämre än män.


   
SvaraCitera

DrSofia:

(fakta, vetenskap)

Lol, du är helt dum i huvet (fakta, vetenskap)


   
SvaraCitera

Neeeeej inte meeeer sånthär tjaffsss åååh jag står inte uuuuut *cut*

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sorry, jag blir bara så förtvivlad över den allmänna förvirringen och allt jävla hat mellan könen, samt häxjakten på alla feminister.

Såhär: De flesta feminister tycker att jämställdhet och feminism är samma sak. De tycker att män och kvinnor ska vara lika, de lyfter främst fram kvinnofrågor, men även mansfrågor och motsätter sig sällan att mansrelaterade problem i samhället diskuteras.

Det finns även de som kallar sig för feminister men som är lite galna i huvet och hatar män. De är dock inte särskilt många.
Det är inte särskilt konstigt att man blir förbannad över vad de säger, eftersom de är idioter.

Utöver detta finns det även en stor mängd människor som tror att feminismen går ut på vad den senare kategorin feminister säger. Det är jävligt jobbigt och dåligt.


   
SvaraCitera

DrSofia:

jag tycker detta för att jag anser att kvinnor aldrig har varit förtryckta av män och vi har aldrig levt i ett mansdominerat samhälle.

Tillbaka till skolbänken.


   
SvaraCitera

"Vänsterpartiet är det starkaste feministiska partiet i dag, också när det gäller kvinnors representation. Vi har i snitt 60 procent kvinnor i våra centrala organ." Aron Etzler.

Bra där


   
SvaraCitera

Känner verkligen för att skriva en längre text om detta. Men jag orkar helt ärligt inte, vilket är synd då detta är ett ämne som jag brinner för allra starkast.

Är du en vit heterosexuell man kan du idag inte sjunka lägre i statsfeminismens åsyn. Alla grupper har sina lagbeskyddningar som är avskiljt från de övriga. Och mest har väl kvinnan. Pär Ström författade en ​artikel helt nyligen om saken och sammanfattade kvinnliga särrättigheter lite kort i följande stycke.

" Maria Sveland gör sig också rolig över att jag konstaterar att vi har en statsfeminism i Sverige. Det har vi ju. Hur kommer det sig annars att lagstiftningen på ett tiotal punkter diskriminerar män? Att regeringens politik på ett antal områden uttalat gynnar kvinnor på mäns bekostnad? Att det utgår olika former av statsbidrag särskilt till kvinnliga företagare? Att det utgår statsbidrag särskilt för kvinnor som vill organisera sig? Att det delas ut särskilda bidrag till kvinnliga filmregissörer? Att regeringen gång på gång kallar ”relationsvåld” för den ideologiskt vinklade termen ”mäns våld mot kvinnor”? Att jämställdhetsminister Nyamko Sabuni säger att mansfrågor måste stå tillbaka för kvinnofrågor? Att statliga myndigheter som Kronofogden ger specialservice åt kvinnliga ”kunder”, och internt erbjuder särskild karriärhjälp för kvinnlig personal? Att en kvinnlig nagelskulptris utan brandutbildning fick jobb som brandman medan en man som gått den statliga utbildningen för brandmän inte ens kallades till intervju? Listan skulle kunna göras hur lång som helst. "

Camilla Lindberg f.d Riksdagsledamot för folkpartiet och liberal samhällsdebattör opponerar sig mot feminismen som enligt henne förtryckt män så länge att de själva inte ens medvetna om det.

På ett rent socialt plan så känner väl även jag att jag som man är diskriminerad. Det är dock inget som jag går runt och grinar över men en dag. Men den dagen jag träder ut i arbetslivet på allvar och kanske blir far så kommer jag säkert att få känna av detta då det idag är allmänt känt att män diskrimineras något djupt i vårdnadstvister. Situationen ser väl bättre ut just nu i skrivande stund. men för inte mindre än tio år sedan så såg det betydligt värre ut.

Feminismen som ideologi är riktad till dem som fyller ut begreppet och endast dem. Den är skapad av kvinnor, åt kvinnor. När den för mannens talan så är det bara i ett underliggande syfte om att i själva verket hjälpa dem själva. Sådant är fallet när de samarbetar tätt med Gay-rörelsen. Det är aldrig den heterosexuella mannen man vill hjälpa.

När feministerna talar om mansdominerade samhällen och kvinnoförtryck så gör man det efter premissen att politisk inflytande som varit männens traditionella kärnområde utgör centrat för varje civilisations fortgående. Sant är att män har varit de mest framtonade i historien. Det är tack vare män att vi står där vi gör idag och alla nödvändiga uppfinningar som lett människan i en progressiv utveckling har skapats av nästan uteslutet män. Men det är också tack vare kvinnan att mannen står där den gör idag. Sysslor behöver göras upp mellan könen, detta utefter kompetensområde. Man kompletterar varandra helt enkelt. Den ena är inte bättre än den andra, bara tillsammans fulländas mänskligheten. Kvinnor har haft sina bekvämligheter genom historien, likaså har män om man vill kalla det så. Medan kvinnan vart i skyddad verkstad så har mannen fått utföra mycket tunga och farliga fysiskt krävande yrken. Men det här är något som feminister helt bortser ifrån, to.m när de själva använder sig av historien i sin argumentation.

Jämlikhet och feminism är idag två begrepp som är särskilda men där den ene försöker göra likmedtecken för att maskera sin ideologiska agenda för ett enklare genomförande. Idag lever många fortfarande i villfarelsen att feminismen skulle stå för någon sorts jämlikhet och då fungerar det bra att föra använda det som ursäkt varje gång man propagandera för ökade kvinnliga särrättigheter. Men allt fler börjar idag inse att det gått för långt. Det har även börjats höjas mer röster från kvinnor nu, tidigare var det nästan bara män som opponerade sig.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Såhär: De flesta feminister tycker att jämställdhet och feminism är samma sak. De tycker att män och kvinnor ska vara lika, de lyfter främst fram kvinnofrågor, men även mansfrågor och motsätter sig sällan att mansrelaterade problem i samhället diskuteras.

Jaha vilka skulle de här vara? Vilken allmän företrädare skulle denna "falangen" ha? Jag vill gärna ha exempel. För jag har inte sett någon person alls som fyller den mallen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

DrSofia: jag tycker detta för att jag anser att kvinnor aldrig har varit förtryckta av män och vi har aldrig levt i ett mansdominerat samhälle.
Tillbaka till skolbänken.

okej om jag säger såhär: kvinnor har varit förtryckta, MEN män har också vari det alltså ungefär lika förtryckta båda två.

http://www.youtube.com/user/manwomanmyth?ob=0#p/u/1/3S7v4fuguHI

rekommenderar denna person och hoppas ni förstår engelska


   
SvaraCitera

DrSofia:

okej om jag säger såhär: kvinnor har varit förtryckta, MEN män har också vari det alltså ungefär lika förtryckta båda två.

Vi är alla förtryckta, men det historiska förtrycket av män kommer inte i närheten av det som varit av kvinnor, om man inte räknar med de potentiella matriarkala samhällen som eventuellt har funnits.

Kvinnan har historiskt reducerats från person till ägodel, till objekt. Det är lite värre än att "tvingas" vara ute i arbetslivet.


   
SvaraCitera

Att vara feminist är att vilja att alla människor ska vara jämställda, oavsett kön. Jämställdhet och feminism har alltid varit samma sak för mig.


   
SvaraCitera

DrSofia:

MEN män har också vari det alltså ungefär lika förtryckta båda två.

nej


   
SvaraCitera

läste första meningen*

helt rätt uppfattning


   
SvaraCitera