Aviseringar
Rensa alla

Feminister borde stödja lönegapet!


Ämnesstartare

I Sverige är det justerade lönegapet mellan 1-7%.
( https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Löneskillnader_mellan_män_och_kvinnor )

I Sverige kostar det runt 3460 i konsumtion och livsmedel att vara en kvinna(18-30 år med hemlagad mat), samma siffra för en man är 3770kr, dvs 310 kronors skillnad eller ungefär 9% dyrare.
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/2015/Koll-pa-pengarna-2016-tillganglig-kov.pdf

Vilker betyder att män biologiskt behöver lönegapet! Lönegapet borde höjas med två procentenheter så vi får riktig jämlikhet då män just nu ekonomiskt missgynnas av sin biologi. Feminism handlar om att göra det jämlikt mellan könen, så de borde stödja lönegapet.

Eller vad tycker ni, feminister Cool.
image.png


   
Citera
Yaren

Kvinnor menstruerar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yaren:
Kvinnor menstruerar. 

Redan inräknat under hygien i källan, Rullar ögonen.


   
SvaraCitera

Yaren:
Kvinnor menstruerar. 

Inte bara kvinnor? Jag e kille och har
mens


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kort sagt:

Redan inräknat under hygien i källan, Rullar ögonen.

Lol ljög. Tar tillbaka tråden. Nån får låsa den.


   
SvaraCitera

Vad fint. Du har förstås räknat in hur kvinnor tar ut mer mammaledighet och därför missar karriärmöjligheter och pensionspengar? Och hur kvinnor oftare har ensam vårdnad om barn? Hur kvinnor oftare blir sjukskrivna för att de tar på sig för mycket? Etc. Mm det har du nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lönegapet finns för att kvinnor tenderar att jobba mindre, vara föräldralediga längre, jobba kommunalt/statligt etc. 

Sen tror jag att det kan vara så att många kvinnor inte kräver jättehög lön som en del män nog gör. Kanske bara är något jag har fått för mig, själv hade jag antagligen tagit den lönen jag får och jobbat över... 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:
Vad fint. Du har förstås räknat in hur kvinnor tar ut mer mammaledighet och därför missar karriärmöjligheter och pensionspengar? Och hur kvinnor oftare har ensam vårdnad om barn? Hur kvinnor oftare blir sjukskrivna för att de tar på sig för mycket? Etc. Mm det har du nog.

Har du också glömt att största delen av folk som dör i arbetet är män?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pommes045:

Inte bara kvinnor? Jag e kille och har
mens

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Vad fint. Du har förstås räknat in hur kvinnor tar ut mer mammaledighet och därför missar karriärmöjligheter och pensionspengar? Och hur kvinnor oftare har ensam vårdnad om barn? Hur kvinnor oftare blir sjukskrivna för att de tar på sig för mycket? Etc. Mm det har du nog.

Att ta ut mer ledighet är inte ett krav, det är en val. Att missa karriärsmöjligheter är inte ett krav, det är ett val. Att få ensam vårdnad är inte ett krav, vill du inte ha vårdnaden så går det att ordna. Att ta på sig för mycket är inte ett krav, det är ett val.

Så frågan är om de behöver mer pengar, eller hjälp med att fatta vettiga beslut.Cool


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Jötunheimer:

Har du också glömt att största delen av folk som dör i arbetet är män?

På arbetsplatser där många män avlider, är det ju flest män på dessa arbetsplatser. T.ex. oljeplattformar, få kvinnor som jobbar på oljeplattformar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ice:

På arbetsplatser där många män avlider, är det ju flest män på dessa arbetsplatser. T.ex. oljeplattformar, få kvinnor som jobbar på oljeplattformar.

Precis, fler män väljer dessa typer av jobb. Precis som de också väljer mer välbetalda jobb. Skall vi jämna ut det hela så behöver fler kvinnor sätta livet till i jobbet, annars är det orättvist.


   
SvaraCitera
Yaren

pommes045:

Inte bara kvinnor? Jag e kille och har
mens

Jag vet. Jag sa inte "det är bara kvinnor som menstruerar" jag sa "kvinnor menstruerar". För väldigt många kvinnor menstruerar. 


   
SvaraCitera

Ice:

På arbetsplatser där många män avlider, är det ju flest män på dessa arbetsplatser. T.ex. oljeplattformar, få kvinnor som jobbar på oljeplattformar.

Precis. Därför får kvinnor i genomsnitt lägre lön


   
SvaraCitera
b1son

 b.            


   
SvaraCitera