Aviseringar
Rensa alla

Feminister, förklara detta:


Ämnesstartare

Feminsmen ska ju kämpa för jämställdhet. Jämt mellan könen, lika för alla osv. Hur förklarar ni då denna text, som här helt motsägelsefull, och dessutom där vita män smutskastas?
Och hur ser ni övriga på saken?Screenshot_2014-07-18-13-28-08-1.png
Om det hade varit jämställt, hade dessa telespersoner väll varit 4: 2 kvinnor och 2 män. Eller en man och en kvinna. Jämt fördelat. Som ett exempel, alltså.


   
Citera
mynona

Feminism handlar inte om att fördela könen jämt: det är bara en metod på vägen. Slutmålet är att könet inte ska spela någon roll och att det därför inte gör något om ett kön dominerar någonstans. Det slutmålet är dock bara möjligt när jämställdhet redan är uppnådd: i en jämställd värld skulle inget kön missgynnas av att det enbart fanns ett kön inom en viss grupp. De skulle ändå inte diskriminera det andra könet. Innan vi har uppnått den jämställdheten är det viktigt med att fördela könen någorlunda jämnt just för att de fortfarande ser varandra som olika och därför tror att de måste behandla varandra olika, något som kan leda till diskriminering av det kön de inte själva tillhör. Därför har feminister tex föreslagit inkvotering: det är inte något slutmpl, det är bara en tillfällig metod på vägen till jämställdhet, och när man har nått till en punkt när könet faktiskt inte spelar någon roll, kan man avskaffa inkvoteringen igen. Det är bara något tillfälligt. Varför det är kvinnodominans inom just F!:s talesgrupp vet jag inte. De representerar inte alla feminister. Men i grunden borde det inte spela någon roll. Inte heller om det hade varit enbart män borde det ha spelat någon roll för någon som verkligen tror på feminismen, eftersom den som slutmål har att könet inte ska spela någon roll utan att vi ska se varandra som personer i stället för kön


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För det första står inte alla feminister bakom allt som alla som kallar sig för feminister gör. För det andra är F! en motvikt i ett mansdominerat samhälle. Huvudsakligen behöver kvinnor lyftas och det innebär att ge kvinnor maktposition. Sedan lär det vara relativt ont om manliga aspiranter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eh, är du helt bakom flötet eller? I nästan alla andra partier är det 99% män som får ta plats, de försöker jämna ut genom att ha kvinnor...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta i kombination med det du skrev i den andra tråden har gjort att jag har bestämt mig för en bojkott av dig, sexistiska grisar vill jag ej ha att göra med.


   
SvaraCitera

F! är väl knappast definitionen utav feminism.


   
SvaraCitera

Nachac:
För det första står inte alla feminister bakom allt som alla som kallar sig för feminister gör. För det andra är F! en motvikt i ett mansdominerat samhälle. Huvudsakligen behöver kvinnor lyftas och det innebär att ge kvinnor maktposition. Sedan lär det vara relativt ont om manliga aspiranter. 

detta
och dessutom:
om man förespråkar att det alltid ska vara 50 %, och det därmed blir rättvist så tar man inte beaktande att det inte är rättvist idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår du nu?3117341_2048_1152.jpg?preset=article


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory: F! är väl knappast definitionen utav feminism.

detta + de som är i F! representerar inte själva ideologin heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:
Eh, är du helt bakom flötet eller?

Helt onödigt uttalande.

Geigerzähler: I nästan alla andra partier är det 99% män som får ta plats, de försöker jämna ut genom att ha kvinnor...

Ja, det må vara en sak. Men inget mansdominerande parti påstår att just den fördelningen pekar på jämställdhet. Och heller smutskastar de inte kvinnor.

mynona:
Feminism handlar inte om att fördela könen jämt: det är bara en metod på vägen. Slutmålet är att könet inte ska spela någon roll och att det därför inte gör något om ett kön dominerar någonstans. Det slutmålet är dock bara möjligt när jämställdhet redan är uppnådd: i en jämställd värld skulle inget kön missgynnas av att det enbart fanns ett kön inom en viss grupp. De skulle ändå inte diskriminera det andra könet. Innan vi har uppnått den jämställdheten är det viktigt med att fördela könen någorlunda jämnt just för att de fortfarande ser varandra som olika och därför tror att de måste behandla varandra olika, något som kan leda till diskriminering av det kön de inte själva tillhör. Därför har feminister tex föreslagit inkvotering: det är inte något slutmpl, det är bara en tillfällig metod på vägen till jämställdhet, och när man har nått till en punkt när könet faktiskt inte spelar någon roll, kan man avskaffa inkvoteringen igen. Det är bara något tillfälligt. Varför det är kvinnodominans inom just F!:s talesgrupp vet jag inte. De representerar inte alla feminister. Men i grunden borde det inte spela någon roll. Inte heller om det hade varit enbart män borde det ha spelat någon roll för någon som verkligen tror på feminismen, eftersom den som slutmål har att könet inte ska spela någon roll utan att vi ska se varandra som personer i stället för kön

Precis ett sånt utförligt svar som jag hoppades på att få! Okej, okej. Jag hänger med och förstår väll typ.

Nachac:
För det första står inte alla feminister bakom allt som alla som kallar sig för feminister gör. För det andra är F! en motvikt i ett mansdominerat samhälle. Huvudsakligen behöver kvinnor lyftas och det innebär att ge kvinnor maktposition. Sedan lär det vara relativt ont om manliga aspiranter. 

Ja, att väga upp är en sak. Inget fel i det, snarare tvärtom. Men att i en text komma med uttalanden som motsäger varandra, det är en helt annan sak. Och att smutskasta det andra könet, är inte en bra metod att gå mot sitt mål i det här sammanhanget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:
Detta i kombination med det du skrev i den andra tråden har gjort att jag har bestämt mig för en bojkott av dig, sexistiska grisar vill jag ej ha att göra med.

Jag är inte sexistisk, snarare tvärtom. Så gris kan du vara själv.
Jag är för jämställdhet.
Så bojkotta mig du, jag bryr mig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej: Ja, att väga upp är en sak. Inget fel i det, snarare tvärtom. Men att i en text komma med uttalanden som motsäger varandra, det är en helt annan sak. Och att smutskasta det andra könet, är inte en bra metod att gå mot sitt mål i det här sammanhanget.

Du är medveten om att texten rätt uppenbart är skriven av en motståndare till F! och är sarkastiskt menad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej 😮

Nachac:

Du är medveten om att texten rätt uppenbart är skriven av en motståndare till F! och är sarkastiskt menad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej: Nej 😮

Well then, now you know.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Well then, now you know.

Ja, nu gör jag det.
Men det var här som jag hittade uttalandet  http://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com/2014/05/12/darfor-rostar-jag-pa-feministiskt-initiativ/


   
SvaraCitera