Aviseringar
Rensa alla

Feminister nu får ni bestämma er. Är kön en social konstruktion eller kan man födas i fel kön?


Tro det eller ej, men alla feminister är inte överens.


   
SvaraCitera

presidente: Vad man känner sig som är inte relevant.

För dig, nej, men andra kanske tycker att det är relevant. Men vad har du för skäl att bry dig om det? Slår vad om att du bara stör dig på det för att ha något att störa dig på...


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:
Kön är i grunden biologiskt, men (upplevd) könstillhörighet och könstypiska beteenden skapas både psykologiskt inom en person och socialt när personen rör sig i en värld (handlar, kommunicerar, befinner sig i olika relationer osv. osv.) med andra personer. Vad är det som är så svårt att begripa? Har ni verkligen era huvuden så långt uppkörda i era arslen att ni inte kan ta till er något så grundläggande och självklart?

oh this, many my opinions

antifeminister och somliga feminister tycks blunda för skillnaden mellan rent biologiska kön och könsroll


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: antifeminister och somliga feminister tycks blunda för skillnaden mellan rent biologiska kön och könsroll

Pinsamt är vad det är!


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:

För dig, nej, men andra kanske tycker att det är relevant. Men vad har du för skäl att bry dig om det? Slår vad om att du bara stör dig på det för att ha något att störa dig på...

du håller väl med honom om att en persons könstillhörighet avgörs av vilket kön personen har och inte av vilket kön personen tycker att den har? dvs om att kön är kön. dvs om att kön är en reellt existerande grej som tyvärr inte går att trolla bort med ord även om den ibland är en källa till obekvämhet och ambivalens.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: du håller väl med honom om att en persons könstillhörighet avgörs av vilket kön personen har och inte av vilket kön personen tycker att den har? dvs om att kön är kön.

Ja, det jag menar är att det kan vara relevant eller meningsfullt för personer (på ett psykologiskt och socialt plan) att känna att de är av ett annat kön än det de fötts i, men det betyder givetvis inte att de biologiskt sett är av det kön de upplever att de är. Var lite otydlig där.


   
SvaraCitera
mynona

ekivok ekvilibrist:

För dig, nej, men andra kanske tycker att det är relevant. Men vad har du för skäl att bry dig om det? Slår vad om att du bara stör dig på det för att ha något att störa dig på...

+1 Ger Ekivok stöd. Tycker antifeminister ofta stör sig på sådana här saker bara för att de provoceras av att inte kunna förstå dem och blir arga för att det inte är enkelt. Jag känner inte till förklaringen till fenomenet transexualitet, men nöjer mig med att människan inte kan veta allt, och hänsyn till människor som har det så pass svårt är betydligt viktigare än att tvärilskna provocerade antifeminister ska få ha det välorganiserat och enkelt i huvudet. Tolkningsföreträde och hänsyn. 


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:

Ja, det jag menar är att det kan vara relevant eller meningsfullt för personer (på ett psykologiskt och socialt plan) att känna att de är av ett annat kön än det de fötts i, men det betyder givetvis inte att de biologiskt sett är av det kön de upplever att de är. Var lite otydlig där.

fattar inte varför du lashade ut på presidente när det bara var det han sa. vad jag uppfattade iaf. 

"relevant" är ett rätt luddigt ord. tror han pratade om definitionen av kön, inte vad som är relevant för hänsyn till folk osv


   
SvaraCitera

det hänger ju ihop d där, sociala konstruktioner som påverkar individer psykologiskt följer med arvsanlagen genom generationer osv 


   
SvaraCitera

presidente: (Du röstade blankt)


   
SvaraCitera

åh, bra ord

mynona:viktigare än att tvärilskna provocerade antifeminister ska få ha det välorganiserat och enkelt i huvudet. Tolkningsföreträde och hänsyn.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: "relevant" är ett rätt luddigt ord. tror han pratade om definitionen av kön, inte vad som är relevant för hänsyn till folk osv

Han pratar om båda och gör inte direkt någon skillnad, det är det som är problemet. Ingen förnuftig människa motsätter sig att kön i grunden är biologiskt (men ja, det finns många korkade människor som ifrågasätter det...), men det motsäger på intet sätt att det finns psykologiska och sociala lager ovanpå biologin inom vilka det står fritt för människor själva att definiera vad kön är, där man istället för biologi pratar om upplevd könstillhörighet, könsroller, könstypiska beteenden eller vad man nu vill.

Frågan är varför det är problematiskt att människor på ett psykologiskt och socialt plan definierar sig som något annat än de biologiskt sett är? Det sticker i ögonen på folk, det gör dem defensiva, upprörda och hart när nymoralistiska...

Och på andra sidan finns det många som argumenterar helt uppåt väggarna, med avstamp i verklighetsfrämmande socialkonstruktivistiska tankehärvor, för att kön endast är socialt konstruerat...


   
SvaraCitera

200_s.gif


   
SvaraCitera

Atreyu: I will not die easily. I am a warrior!
G'mork: Ha! Brave warrior, then fight the Nothing.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

Frågan är varför det är problematiskt att människor på ett psykologiskt och socialt plan definierar sig som något annat än de biologiskt sett är? Det sticker i ögonen på folk, det gör dem defensiva, upprörda och hart när nymoralistiska...

Hade jag varit nymoralist så hade jag varit emot könsbyten också.


   
SvaraCitera