Aviseringar
Rensa alla

FEO? FIDO!


Ämnesstartare

OEHGJ¤OEKMGPKG

Jag har prov i morgon och jag vet att det är illa att läsa på allt dagen innan men nu har jag inget val eftersom jag hade så pass roligt under lovet (eh) att jag glömde bort det.

Hela provet handlar om medeltiden, kristendomen, påvar etc vilket jag kan undkomma med lite babbel men någonting som vägrar fastna i min hjärna är den där jävla feodalismen.

Så. Jag vill ha hjälp av er som oftast pekar, skrattar och säger "HA! Den där harpyja igen. Först var det politiken, därefter matten och nu helt plötsligt historian. Vad förvånad man blir."

När han säger att jag ska beskriva feodalismen kortfattat, är det okej att skriva "feodalismen innebär att..."

Ja, vad innebär det egentligen?[shake] Att människor äger ett land och kungen kan dela ut land till andra för att göra dem till sina varsaller och därefter få med sig dem på sin sida.

...eh...Eller är det varsallerna som är dem som lånar ut mark till andra människor, typ bönder?

Jag har läst på NE och Wikipedia och de ger mig inte speciellt mycket. Jag behöver den där riktiga dumförklaringen, fast den snälla varianten. Helst bilder[tard]

Tack tack tack tack.


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Motgångar och Problem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OH! ska kolla efter mimersbrunn eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oh, se där. Det fanns en uppgift som förklarade rätt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Najs. Fan då klarar du dig då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jadå. Tack i alla fall för att ni var så snälla. Nu ska jag träna och sedan fortsätta med resten av frågorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Nu ska jag träna och sedan fortsätta med resten av frågorna.

Vad är det för frågor då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Vad är det för frågor då?

Mja, det var en fråga om någon lag till exempel. Farsan får hjälpa mig med den delen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sculptura:

sculptura P Medlem
I dag 20:37

K(r)yss på dig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

K(r)yss på dig själv.

Din tråd failar så mycket att bilder inte ens vill visa sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sculptura:

Din tråd failar så mycket att bilder inte ens vill visa sig.

"ok"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, dags för mig att låta jätte smart :p

feodal härstammar från det latinska ordet feodum och betyder län.

feodalsamhället gick ut på att kungen gav sina stormän, grevar och krigare län istället för rikedomar. i gengäld fick då dessa stormän, grevar, krigare låva att vara kungen trogen (som att gå ut i krig för honom).

genom denna överenskommelse blev dessa personer kungens vasaller. som var "kungens män".

dessa vasaller ägde ju ett stort län så dom kunde få fram flera krigare från sitt län. dessutom hade kungens vasaller EGNA vasaller i varje län för att bättre hålla koll på länet.

frågor? :p


   
SvaraCitera

Är det prov på tidsepokerna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försökte fråga min lärare men han loggade ut samma sekund.


   
SvaraCitera