Aviseringar
Rensa alla

Fetma exploderar i Sverige - vad bör göras?


Ämnesstartare

Attitydinkontinent:
fetma är väl t stor del genetiskt

Det uppstår ju hos någon i en generation på ngt vis, inte av sig självt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att säga att fetma är genetiskt är väl ungefär som att skylla ens övervikt på att man har en kraftig benstomme. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

a2NwdAO_460s_v1.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Det kan väl ändå inte stämma? Att tjockisar ska få betala extra skatt? 

alltså att införa en skatt på fet mat

tkr man borde, som thkl sa, satsa mer på skolan och att informera personer redan i ung ålder om bra kost osvosv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: mjölkprodukter har vi sett flera rön med, senast för några månader sedan när myten om att det är bra för skelettet ifrågasattes.

ja, men att mjölkprodukter inte är kalciumbomber har ju inte med fetma att göra. jag kommer ihåg att jag läst något om en korrelation mellan mjölkintag och inflammatoriska sjukdomar, vilka i sin tur är kopplade till övervikt, men har för mig att det enbart gällde vissa mjölkprodukter. typ de som innehåller laktos eller något.

thl*kt N.: när det gäller vegetabiliska oljor så kan högt intag fucka balansen mellan omega 6 och omega 3, vilket är hälsovådligt på flera sätt.

beror på oljan. linfröolja innehåller till exempel en helt absurt hög halt omega 3. det har mer att göra med hur man balanserar sin kost i stort (så klart).

thl*kt N.: detta är såklart delvis spekulativt.

ja. ideologiskt drivet och djupt spekulativt. jag ser väldigt väldigt gärna kostråd baserade på ordentligt utförd forskning (till skillnad från dagens), men att bara följa pendelrörelsen hela vägen åt motsatt håll är knappast vägen dit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:

alltså att införa en skatt på fet mat

Tänkte det. Såg annars framför mig ett scenario med statlig invägning en gång om året. Det hade nog ändå kunnat få ner vikten hos många.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Du menar att det är förändringar i våra gener som gör att denna explotionsartade ökning har skett de senaste årtiondena?

S3ON:

Det uppstår ju hos någon i en generation på ngt vis, inte av sig självt. 

ja ofc men det genetiska försvårar ju det hela, för när man väl är tjock så finns ju oftast ingen återvändo om man bantar ner sin vikt, för man kmr ju ändå gå upp igen inom typ 5 år lr så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är tråkigt att mycket ekologiskt är dyrt, känns som det kan göras en del där.  


   
SvaraCitera
reben

S3ON:
Det är tråkigt att mycket ekologiskt är dyrt, känns som det kan göras en del där.  

fast om man bara köper ekologiskt har man ju inte råd att köpa lika mkt mat :---)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

fast om man bara köper ekologiskt har man ju inte råd att köpa lika mkt mat :---)

Nä, och då köper man snabbmat och halvfabrikat ist pga billigare :$$$$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent: ja ofc men det genetiska försvårar ju det hela, för när man väl är tjock så finns ju oftast ingen återvändo om man bantar ner sin vikt, för man kmr ju ändå gå upp igen inom typ 5 år lr så

Man går upp eftersom man börjar äta mer mat än man behöver igen. Lösningen är kan nog de flesta lista ut.


   
SvaraCitera
reben

S3ON:

Nä, och då köper man snabbmat och halvfabrikat ist pga billigare :$$$$

de va en konstig resonemang tkr jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

de va en konstig resonemang tkr jag

utveckla, är ju sådär dt ser ut, minus den ekologiska biten eftersom den kostar mer..


   
SvaraCitera
reben

S3ON:

utveckla, är ju sådär dt ser ut, minus den ekologiska biten eftersom den kostar mer..

menade ju med ekologisk att bara för man inte har råd o köpa ekologiskt skulle man köpa halvfabrikat ist

man kan bli tjock på ekologisk mat med det funkar ungefär likadant man äter mer kalorier än man behöver sen sitter man ner o väntar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är väl ändå kalorier och egentligen inte snabbmat? 

Jag menar man kan ju äta en big mac om dagen utan att bli tjock så länge man drar ner på de övriga kalorierna så att allt ligger på en rimlig nivå.


   
SvaraCitera