Aviseringar
Rensa alla

Fett!


Ämnesstartare

Hej, jag gillar att äta hälsosamt och rätt samma med min mormor. Både hon och jag undrar vilka fetter som egentligen är nyttiga och i hur stor mängd m.m.

Därför undrar vi om det finns någon kurs man kan gå för att lära sig alla de olika fetterna? Både hon och jag är intresserade!

Tack för svar! [smile]


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera
Åtta

Omättade fetter är att föredra framför mättade. Hur stora mängder ni bör äta beror på ert energibehov, vilket är högst individuellt. Den bästa och billigaste hjälpen får ni genom att helt enkelt boka tid hos en läkare, förklara vad det är ni vill göra, och sedan be honom eller henne förklara hur det hela fungerar.


   
SvaraCitera

Dietister vet detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Den bästa och billigaste hjälpen får ni genom att helt enkelt boka tid hos en läkare, förklara vad det är ni vill göra, och sedan be honom eller henne förklara hur det hela fungerar.

Tack så mycket, ska prata med lilla mormor 🙂


   
SvaraCitera

Enkelomättade, Omega 3 och mättade i lagom mängd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

Enkelomättade, Omega 3 och mättade i lagom mängd.

ja, men hur vet man vad som innehåller vad ? [confused]


   
SvaraCitera

malinn:

ja, men hur vet man vad som innehåller vad ? [confused]

Fleromättade finns i billiga vegetabiliska oljor och halvfabrikat, undvik dessa. Förutom omega 3 av typ EPA och DHA som finns i animalisk havsmat. Många vegetabiliska produkter (Becel är ett praktexempel) marknadsförs som rika på omega 3, men detta är fel sorts omega 3 och gör dig mer skada än gott.

Enkelomättade fetter finns i de flesta feta oraffinerade vegetabilier. Avokado är kanske det bästa exemplet. En råvara man nästan inte kan få för mycket av. Okej, det där var halvljug. Men fem sådana om dagen är betydligt bättre än en massa bröd. Nötter är också mycket bra. Frön är, liksom nötter, näringsrika (främst mineraler av olika slag) men innehåller mycket fleromättat och lämpar sig därför kanske bäst som en smaksättare.

Mättat fett finns i animaliska fettkällor (kött, mjölkprodukter, ister m.m.), kokosnöt och vissa andra vegetabiliska källor, samt ägg. Detta är generellt väldigt näringsrika och bra råvaror (förutom de raffinerade; mjölkprodukter och ister). Kolesterolintaget behöver du inte bry dig om, det är en myt. Kroppen reglerar kolesterolhalten oberoende av intag och en hög halt av dåligt kolesterol tyder snarare på näringsbrister, överdrivet kolhydratsintag eller för mycket fleromättade vegetabiliska fetter och för lite fisk.

En bra tumregel är att undvika raffinerade saker och därigenom även halvfabrikat, speciellt i form av snabba kolhydrater. Dessa är näringsfattiga men kaloririka och mättar generellt dåligt. Om du bara vill ta in ett av mina tips, välj detta.


   
SvaraCitera

Brk g:

En bra tumregel är att undvika raffinerade saker och därigenom även halvfabrikat, speciellt i form av snabba kolhydrater. Dessa är näringsfattiga men kaloririka och mättar generellt dåligt. Om du bara vill ta in ett av mina tips, välj detta.

God text. [y] Ord på den. [love]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

God text. [y] Ord på den. [love]

Tackar tackar!

Vill tillägga att i billighetsväg så är havregryn typ oslagbart. Knappt dyrare än vetemjöl men mycket nyttigare än bröd. Blandar man det med lite frukt och nötter så har man ett väldigt bra, om än lite kolhydratstarkt, standardmål.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej tack 🙂


   
SvaraCitera

Brk g:

Vill tillägga att i billighetsväg så är havregryn typ oslagbart. Knappt dyrare än vetemjöl men mycket nyttigare än bröd. Blandar man det med lite frukt och nötter så har man ett väldigt bra, om än lite kolhydratstarkt, standardmål.

Man kan koka gröt på det, alltså, som vanlig havregröt fast med nötter och frön i, krossat linfrö brukar jag ha, är väldigt gott! Och så har man frukten ovan på. Och kanske lite havremjölk. [y][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Vill tillägga att i billighetsväg så är havregryn typ oslagbart. Knappt dyrare än vetemjöl men mycket nyttigare än bröd. Blandar man det med lite frukt och nötter så har man ett väldigt bra, om än lite kolhydratstarkt, standardmål.

jag äter havregrynsgröt med linfrön och kanel varje morgon och kväll 🙂
Men vad menar du med att man ska ha det som standardmål? Hur menar du då? =) [bigsmile]


   
SvaraCitera

malinn:

jag äter havregrynsgröt med linfrön och kanel varje morgon och kväll 🙂
Men vad menar du med att man ska ha det som standardmål? Hur menar du då? =) [bigsmile]

Något som man kan sätta som standard om man vill vara säker på att få i sig allt man behöver för en dag. ^^ Tror jag h*n menar. Kanske lite proteinfattig för det så, hm, fråga Brk g.

Brk g:

standardmål.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det förstod jag men jag menar lixom, hur ska man tillaga det då? Om man inte vill göra gröt av grynen, äta det torrt? [chocked]


   
SvaraCitera