Aviseringar
Rensa alla

fett med torr under ögonen! haalp


Ämnesstartare

vaknade och ba boom det är som om jag har utslag under ögonen. det är så torrt att det svider. det kanske bror på att jag missförstod hur man använder en st sminkborttagningssvamp och råkade sandpappra fejset ist för att blöta den först... hehe 

anyways, kletade på med dag/nattkräm från dior och det verkar inte bli bättre. ska jag ha ngn annan salva? skita i o vänta, söka vård? venne. det syns iaf inte om man inte har smink pga det blir klibbigt. men när man rör vid det känns det som sand typ, och det svider som fan. är rädd att det är ngt allvarligt på g här, för det är det väl inte? :SS


   
Citera
Ämnesetiketter
höna

man ska ej ha korison runt ögonen eg, men jag hade så typ en hel vinter att jag var helt torr och fnasig osv, och kortison var det enda som funkade. men testa typ nån asfet kräm på apoteket, locobase repair eller nåt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har inte svaret på några av dina frågor
ville bara hälsa att det låter jobbigt och jag hoppas att det löser sig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:
man ska ej ha korison runt ögonen eg, men jag hade så typ en hel vinter att jag var helt torr och fnasig osv, och kortison var det enda som funkade. men testa typ nån asfet kräm på apoteket, locobase repair eller nåt

ah tänkte dra dit imorgon och checka om det ej försvinner. var det rött under dina ögon?

Zerafina:
har inte svaret på några av dina frågor
ville bara hälsa att det låter jobbigt och jag hoppas att det löser sig!

tack! puss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kleta inte på mer av den där Dior-geggan bara, säkert massa skit i den som bara kommer att irritera huden ännu mer. Nån oparfymerad, fet salva/kräm från apoteket (som höna skrev) kommer förhoppningsvis fungera mycket bättre.

Är du svullen kring ögonen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:
Kleta inte på mer av den där Dior-geggan bara, säkert massa skit i den som bara kommer att irritera huden ännu mer. Nån oparfymerad, fet salva/kräm från apoteket (som höna skrev) kommer förhoppningsvis fungera mycket bättre.

Är du svullen kring ögonen?

den är klinisk och parfymfri! men ja jag ska inte använda mer eftersom det inte blev bättre. nej, däremot lite mörkare under ögonen nu än vad jag annars brukar vara. (kan ej se svullnad pga det) 
det är en konstig färg och en konstig känsla, avdomnad typ. 


   
SvaraCitera
höna

kakakaka: ah tänkte dra dit imorgon och checka om det ej försvinner. var det rött under dina ögon?

haha ja, såg ut som om om jag grinat i tusen år, var konstant ful å kunde inte sminka mig lr ngt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svidande torr hud beror på att hudens ytskikt är skadat så att dess funktion som barriär är försvagad. när barriären inte är intakt släpper huden ut mer fukt och torrheten förvärras ytterligare, och osnälla ämnen i krämer och andra hudprodukter kan penetrera huden bättre och skapa mer irritation än vanligt. det du ska göra är att:

smörja med en fet kräm som funkar som tillfälligt avvisade ytskikt. allra bäst funkar vaselin (petrolatum), men dimethicone är också bra och många feta oljor och vaxer, ex. sheasmör.

inte förvärra eksemet genom att använda parfymerade produkter eller andra irritanter (vilket också innefattar ögongnuggande, grova badrumshanddukar, för mycket tvättande osv) eller vanlig tvål som har ett olämpligt pH-värde för huden.

det finns massa bra produkter på apoteket, särskilt sådana som är till för eksem, rosacea och känslig hy eftersom dessa innehåller så lite irriterande ämnen som möjligt. locobase repair är ett jättebra förslag! decubal lipid eller intensive cream funkar också bra. eller helt enkelt bara ett tunt lager vanligt vaselin som du smörjer runt ögonen direkt efter duschen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(det finns bara ett skäl att skriva foruminlägg i brevform, och det är ifall det gäller hudvård)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aloe verakräm


   
SvaraCitera
mwo
 mwo

Dagtid använder jag alltid min La Roche Posay Cicaplast när sånt här händer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack gör tipsen alla!  Drar t apoteket efter skolan idag pga ser officiellt ut som en vampyr.  Har inte ens mörka ringar uran ba rödbruna ringar som te e tillräckligt tydliga som utskag men nt tillräckligt osynliga för att få mig att se ut som en törstig vampyr. <\3


   
SvaraCitera