Aviseringar
Rensa alla

FI - ett manshatande vänsterradikalt populistparti?


time
 time

 Och det ska vara 20 elever i varje klass, max sex timmars skoldag, inga läxor och inga betyg. Men överallt heltidsanställda kuratorer, skolsköterskor, studievägledare, social- och specialpedagoger samt "diskrimineringskontaktpersoner".

Det här är ju hur bra förslag som helst. Speciellt heltidsanställningarna, det är något varje skola mår bra av att ha. Alla skolor jag gått på har haft heltidsanställda skolvårdare, psykologer, kuratorer, kristeam och speciallärare, det har alltid funnits resurser. Att buffa upp skolan så mycket som möjligt är livsviktigt för kommande generationer.


   
SvaraCitera
Kudhos

NiklasW: de framträdande feministerna i Sverige mest är ett gäng vänsterpopulister som egentligen inte förespråkar ren jämställdhet utan istället ett samhälle där kvinnor ska ha mer rättigheter än män.

Vilken sten har du sovit under? Detta är inte precis någon nyhet.

Jag tycker personligen inte om FI pga. jag håller inte med om deras politik eller deras syn på män. 


   
SvaraCitera
time
 time

NiklasW: Jag finner Expressens ledarsidor som väldigt trovärdiga.

När de kritiserar feminister, ja. När de vänder sig mot Sverigedemokraterna är ju både Expressen och Aftonbladet pk-media som svärtar ner sanningen och ljuger för att göra vinst för vänstern. Så har du ju sagt tidigare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

idioter är de (: 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Nu var ju epitetet "manshatande" ingen objektiv sanning utan en fråga jag ställde i rubriken som var och en själva kan få ta ställning till. Själv skrev jag ingenting om saken i mitt första inlägg utan det var alltså mest en fråga. Du kanske svarar nej på frågan, jag skulle väl svara nja. 

Stör mig på att folk ser det så pass kränkande att man vill försöka lyfta ena könet och skapa jämställdhet att de börjar bröla om "hat". Det ni inte förstår är att det inte bara handlar om att lyfta kvinnan, det handlar om att lyfta män inom vissa områden också. 

Men för att hålla mig till det faktiska ämnet som faktiskt är FI så kommer jag faktiskt inte rösta på dem. Jag är jätteglad för att feminismen kommit in politiskt men lägger hellre min röst på något utav partierna som ligger "i toppen", känns som att den rösten märks av mer. Särskilt i kampen mot SD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Det ni inte förstår är att det inte bara handlar om att lyfta kvinnan, det handlar om att lyfta män inom vissa områden också.

Fast nu har ju feministiskt initiativ förslag som är direkt inhumana gentemot män. Nämde förslaget om att frånta pappor deras vårdnadsrätt tidigare.


   
SvaraCitera
mynona

Buddah: Men det tänket går väl precis helt emot det som feminismen går ut på, eller? Då gör de ju själva en generalisering och hjälper till att förstärka bilden om att kvinnor är svagare och behöver hjälp för att klara sig själva, samt att män minsan är starka och kan ta stryk.

När skall det komma vettiga människor in i jämställdhetsdebatten som istället för att dela in befolkningen i två delar, kämpar för att varje individ skall ha samma rättigheter och skyldigheter.

Feminismen går ut på att åstadkomma jämställdhet: att jämna ut skillnander. För att kunna jämna ut skillnader måste man först erkänna att de finns. Om utgånspunkten är att ena parten har en sak och en annan inte, så åstadkommer man inte jämlikhet genom att ge den saken till båda parter, eftersom den som redan har de då får dubbelt, vilket innebär att inget egentligen händer; i stället ger man saken till den parten som inte har, så har båda två lika mycket. En generalisering är man alltså tvungen att göra ibland för att jämna ut skillnaderna och slippa generaliseringar i fortsättningen, även om jag håller med om att det kan vara svårt att hålla balansen och inte motverka syftet i vissa fall, men feminismen är inte ensamt om att behöva balansera sin ideologi. När det gäller just den här frågan så är det ju ingen som förnekar att könen är kroppsligt olika: män föds med mer styrka och har därför förutsättningar för att kunna försvara sig själva lättare än kvinnor, som pga att de inte föds lika kroppsligt starka behöver lära sig självförsvar för att komma upp till den nivå männen redan har. Så tror jag att resonemanget går.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

När de kritiserar feminister, ja. När de vänder sig mot Sverigedemokraterna är ju både Expressen och Aftonbladet pk-media som svärtar ner sanningen och ljuger för att göra vinst för vänstern. Så har du ju sagt tidigare. 

Nyhetsjournalistiken i Sverige mörkar och förvränger vissa saker, exempelvis problem med invandringen, för att passa deras politiska åsikt bättre. Men att gå in och ljuga om vad olika partier exakt tycker i deras politik gör man ju naturligtvis inte. Speciellt inte i Expressens ledarsidor samtidigt som hela redaktionen skriver under på artikeln. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: jämna ut skillnander

Redan där tycker jag som sagt att det blir helt snedvridet. Man delar upp alla människor i två grupper och tycker att det skall vara exakt lika mellan dessa. Detta är för mig inte jämställdhet utan jämställdhet är när alla individer har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Jämställdhet är inte att män och kvinnor har exakt samma genomsnittslön. Jämställdhet är att inte dela upp befolkningen i män och kvinnor. 

mynona: män föds med mer styrka och har därför förutsättningar för att kunna försvara sig själva lättare än kvinnor, som pga att de inte föds lika kroppsligt starka behöver lära sig självförsvar för att komma upp till den nivå männen redan har

I en våldssituation så handlar det mycket mer om självförtroende och att kunna slåss än hur fysiskt stark man faktiskt är (så länge det inte skiljer väldigt mycket i muskelmassa mellan parterna). De flesta män är inte så jätteduktiga på att värja sig i våldssituationer, det är inget som man automatiskt är duktig på bara för att man är man. Bara för att jag har penis så är jag inte bättre på att skydda mig. 

mynona: Så tror jag att resonemanget går.

Vad tycker du själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

strävan efter jämlikhet mellan könen = manshat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Redan där tycker jag som sagt att det blir helt snedvridet. Man delar upp alla människor i två grupper och tycker att det skall vara exakt lika mellan dessa. Detta är för mig inte jämställdhet utan jämställdhet är när alla individer har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Tumme upp


   
SvaraCitera
Kudhos

Buddah: I en våldssituation så handlar det mycket mer om självförtroende och att kunna slåss än hur fysiskt stark man faktiskt är (så länge det inte skiljer väldigt mycket i muskelmassa mellan parterna). De flesta män är inte så jätteduktiga på att värja sig i våldssituationer, det är inget som man automatiskt är duktig på bara för att man är man. Bara för att jag har penis så är jag inte bättre på att skydda mig.

Bäst hade ju varit om alla fick lära sig självförsvar i skolan. Hade hellre haft självförsvarsmoment på idrotten än brännboll t.ex. 
Vem gillar brännboll? Typ 3 st per klass. Och de var alltid de som kunde slå skitlångt.

Fuck those guys. 


   
SvaraCitera
Kudhos

NiklasW:

Tumme upp

haha, säger du som vill förbjuda män från förskolor...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Bäst hade ju varit om alla fick lära sig självförsvar i skolan. Hade hellre haft självförsvarsmoment på idrotten än brännboll t.ex.

Absolut, tycker gott det kan vara en del av idrotten för alla. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Ser fortfarande inget om manshat.

Du får ju läsa mellan raderna. Givetvis skulle F! inte öppet erkänna att de är manshatare, men deras politik och speciellt deras partiledare gör det tydligt att så är fallet. Det är ju samma logik som ni använder för att SD skulle vara rasister.


   
SvaraCitera