Aviseringar
Rensa alla

fildelning


anonym800:

förvisso finns det dom som får väldigt mycket pengar på att producera skivor

skivor är förlegade, skivbolaget måste anpassa sig till marknaden och tekniken, inte tvärtom.


   
SvaraCitera

variabel:

skivor är förlegade, skivbolaget måste anpassa sig till marknaden och tekniken, inte tvärtom.

det kan jag hålla med om, men att man ska betala tycker jag dock att man ska göra.


   
SvaraCitera

anonym800:

det kan jag hålla med om, men att man ska betala tycker jag dock att man ska göra.

finns inga rimliga sätt


   
SvaraCitera

wakajwaka:

finns inga rimliga sätt

ladda ner det man vill ha och betala via faktura eller kort. låter rimligt för mig.


   
SvaraCitera

anonym800:

ladda ner det man vill ha och betala via faktura eller kort. låter rimligt för mig.

ok, vart gör jag detta?


   
SvaraCitera

cdon.com eller ginza.se. det finns säkert nåt mer också.


   
SvaraCitera

anonym800:

men om alla börjar hålla på med fildelning så får människor som gör musik och alla inblandade inte betalt.

Bullshit. Finns andra sätt att ta betalt.
Ett sätt är att faktiskt spela sina låtar mer än en gång. Med andra ord, anordna konserter.
För film finns bio. För litteratur är det dock värre, men å andra sidan suger det att läsa på en datorskärm och bokförsäljningen har vad jag vet inte skadats av nedladdning än.


   
SvaraCitera

jag är mot ipredhorgrejen men jag vågar inte ladda ner, min storasyster skrämde mig me sitt jävla "haha kul om mamma skulle få en räkning på 3 mille"..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ipred lagen borde avskaffas![tard]


   
SvaraCitera

Stringburka:

För film finns bio.

men med tanke på vad en film kan kosta så kanske dom behöver lite mer än biokostnaderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är emot illegal fildelning, dvs att man bryter mot upphovsrätten. Anser inte att det är okej att dra ner musik, film, böcker och spel osv. från diverse torrentsidor.
Sen om IPRED är någon vidare lösning är jag mer skeptisk till. Tycker att den lagen bör omstruktureras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ipred suger.

Ja menar skivgrejjserna har ju redan massa pengar så enligt mig behöver de inte mer


   
SvaraCitera

anonym800:

men med tanke på vad en film kan kosta så kanske dom behöver lite mer än biokostnaderna.

För stora filmer torde detta vara något problem. De brukar dra in många gånger sin produktionskostnad bara på biovisningar. Vad gäller små filmer så har du absolut en poäng - men filmer som inte slår brukar antingen vara bra, och få fans som dedikerat köper filmen, eller vara såpass dåliga att de faktiskt får skylla sig själva för att ingen vill betala för filmen.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Vad gäller små filmer så har du absolut en poäng

tror att jag även har en poäng gällande mindre artister/grupper som inte kan dra in så mycket pengar på spelningar så pengar som man får in genom att sälja sin musik blir nödvändigt.


   
SvaraCitera

anonym800:

tror att jag även har en poäng gällande mindre artister/grupper som inte kan dra in så mycket pengar på spelningar så pengar som man får in genom att sälja sin musik blir nödvändigt.

Små artister får sällan märkbara pengar på att sälja musik annat än just under spelningar. Gissa varför så många små artister lägger upp delar eller all sin musik gratis på webben?
När t.om. ett band som Soundtrack of Our Lives säger att skivförsäljningen är "några tusenlappar vid jul" så är det inte direkt som att småbanden tjänar storkovan på skivor.
Dessutom, är man för dålig på att göra musik för att leva på det får man väl leva på något annat helt enkelt? Många framgångsrika skapare har arbetat med annat i början av sitt liv.


   
SvaraCitera