Forumet - Fildelning

Fildelning

1670 0 22
När du fildelar, försöker du se till att du laddar upp lika mycket som du ladar ner (1:1) eller beror det på hur många andra som delar samma fil? Tex om 1000 andra delar ut samma fil behöver inte du slösa din bandbredd eller liknande?

Eller laddar du bara ner det du vill ha och sen kopplar ner din fildelning, dvs skiter i om andra får filen eller inte.

Spana också in:

Frippe94:

Försöker hålla 1:1 (Du röstade på detta alternativ)

Fast nä.

Fanns inget alternativ för mig. Försöker hålla att jag laddar upp runt fem gånger så mycket som jag laddar ner. På enstaka filmer får jag ibland en ratio på runt 100. Då slutar jag dock.

Typ låter uppladdningen fortsätta över natten, även om nedladdningen är klar.
Frippe94:

Beror på hur många andra som delar ut (Du röstade på detta alternativ)

Om det finns något mervärde i just mitt seedande brukar jag hänga kvar - har seedat en viss torrent med moddar till ett visst obskyrt japanskt spel i över ett år nu, eftersom det sällan finns mer än en seed till.

I annat fall, nej. Att försöka hålla sin ratio >1 är idiotiskt, eftersom bittorrent är ett nollsummespel. Just därför är privata trackers med ratiokrav patetiska experiment i idioti. För varje person som har ratio >1 finns det minst en person som inte kan hålla sin ratio >1; utan leechers är det inte möjligt för folk att få ratio >1, vilket gör det till ett rent bisarrt tilltag att utestänga folk pga. för låg ratio. Att de sedan försöker "fixa" problemet genom regelbundna free leech-perioder istället för att gå till botten med det är bara skrattretande.
Gentlernen:

Om det finns något mervärde i just mitt seedande brukar jag hänga kvar

Detta. Är jag ensam (eller en av få) seeders på något så fortsätter jag. För det mesta är det så små grejer att om någon vill ha det, så vill de VERKLIGEN ha det och kan bara få tag i det därifrån - då känns det gött att hjälpa till.