Aviseringar
Rensa alla

Fildelning/Piratkopiering/Illegal nedladdning


Ämnesstartare

Vad tycker ni? Eget ställningstagande underbyggt med sakliga argument.


   
Citera

Politiskt, det är fel att bryta mot lagen. Socialt, den senaste OITNB-säsongen hade verkligen suttit fint.


   
SvaraCitera

Stöld är stöld. Det går inte att rättfärdiga.


   
SvaraCitera

Upphovsrättsskyddad fildelning tycker jag personligen är stöld och fel om ej upphovsmannen ger sitt godkännande. 

Men det betyder ju ej att jag inte själv ägnar mig åt det i någon grad. Rodnar


   
SvaraCitera

Det är stöld.


   
SvaraCitera

Beror på i vilket syfte. Om man tex redan köpt det en gång men slarvat bort eller tagit sönder det så kan det vara okej. Annars inte


   
SvaraCitera

För det mesta kan jag tycka att det är rättfärdigat (t.ex. när den lagliga tillgången är dålig, när det är något man ändå inte hade tänkt köpa osv).

Tycker dock att det inte precis är någonting som är värt att lägga ner resurser på, det är trots allt i värsta fall stora multinationella företag som förlorar småslantar. Hellre prioritera brott mot andra människor.


   
SvaraCitera

Kopiering är inte stöld och upphovsrätten är solipsistiskt trams som hämmar den samhälleliga utvecklingen.


   
SvaraCitera

I princip anser jag det vara stöld. Det är någon annans verk som personen/företaget lagt ner tid och pengar på. Men om du inte kan få tag i produkten lagligt i ditt land så är det fritt fram. (Jag laddade ner Slaget om Midgård II: Häxkungens tid förra veckan, nostalgi!Hjärta)


   
SvaraCitera

adaq:
Beror på i vilket syfte. Om man tex redan köpt det en gång men slarvat bort eller tagit sönder det så kan det vara okej. Annars inte

Ja.


   
SvaraCitera