Forumet - Filmåret 2008

Filmåret 2008

693 0 34
Nu är ju inte året slut riktigt än, men antar att man har rätt god överblick nu. Mina tankar är att detta året är sämre än både 2006 och 2007. Vilka filmer är egentligan värda några Academy Awards när det är dags för Oscarsgalan?

Vilka filmer har kommit i år som kan vara kandidater? Fyll gärna på om jag missar något uppenbart. Ska väl också nämnas att jag inte håller med om alla, utan försöker se till vilka filmer som är uppenbart omtyckta. [smile]

Antar att WALL·E kommer vinna "Bästa animeade långfilm" med Kung Fu Panda som enda hot, och att Heath Ledger vinner för "Bästa manliga biroll", men vad mer? Kommer The Dark Knight vinna för Bästa film år 2008? Vad finns det för kandidater? In Bruges, Iron Man, WALL·E där med?

Spana också in:

lilasmet:

ja men själv budskapen bakom filmen är ju enastående. fetma, miljöförstöring, människa brist på förtroende på kommande generation etc etc etc

Ja, filmen är onekligen väldigt satirisk över de saker du nämner. Jag blev helt förälskad i filmen, gillade både de fina budskapen, men även de underbart vackra scenerna som då WALL-E svävar runt i rymden med en brandsläckare. ^^
Kablash__:

Varför säger alla att den är bra, då får jag ju lust att se den.

Den är verkligen riktigt bra. Har dock svårt och tro att barn skulle tycka den är bra, förstår inte hur Pixar tänkte om de ämnade den för barn. Första riktiga repliken kommer efter dryga halvtimmen och den är full av samhällsironi, så som redan nämnt angående fetma, miljöförstöring, samt amerikaner. [party]