Aviseringar
Rensa alla

Filmproduktion


Ämnesstartare

Tjenare tänkte höra här vilka som har gjort en film eller har eller har haft planer på att göra en spelfilm, kortfilm eller liknande.

Jag studerar på Högskola som är inriktat på film i första hand och har med tiden blivit mer och mer intresserad av att göra film.

Här är 2 enkla små filmer som jag och några klasskamrater gjorde under vårt första år på högskolan (går andra året nu).

Så tänkte höra om någon annan har planer på att göra en film? Eller kanske till och med har. Länka i så fall gärna om det finns på youtube och berätta gärna hur produktionen gick till och vilken utrustning som användes osv.

Sedan annat som har med filmproduktion att göra.
Tips på vart man kan få bidragspengar, tips på litteratur, tips på bra kameror och annan utrustning osv.


   
Citera
Ämnesstartare

Issen:

I summon the, oh you the almighty Iss

Har för mig att Issen sysslar med sådant, så han kanske kan säga något vettigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Har för mig att Issen sysslar med sådant, så han kanske kan säga något vettigt.

Sure alla som har tankar eller annat om filmproduktion är välkomna [y]


   
SvaraCitera

Har gjort massor med polarna. Coola och rätt bra osv. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

Har gjort massor med polarna. Coola och rätt bra osv.

Haha tufft. Men berätta hur ni gick tillväga. Vad använde ni för kameror och hur gick ni till väga med rekvisita och sånt om sådant fanns med?


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Vad använde ni för kameror och hur gick ni till väga med rekvisita och sånt om sådant fanns med?

Vanliga såna där kameror som vem som helst hade. Digitalkameror och sånt... Men de var rätt dyra grunkor ändå, kostade runt 4 k när jag köpte min. Så det var rätt bra då i alla fall. Detta var typ 5 år sedan [party]

Alltså vi gjorde bara lite såna där hemmafilmer typ. I klass med Krull Productions.


   
SvaraCitera
Issen

Hampie:

Har för mig att Issen sysslar med sådant, så han kanske kan säga något vettigt.

FreeWay89:

Sure alla som har tankar eller annat om filmproduktion är välkomna

Jo jag pluggar film i Värmland.. just nu håller vi på att spelar in några kortfilmer med våran RED kamera.


   
SvaraCitera
Issen

Slumpartad:

Vanliga såna där kameror som vem som helst hade. Digitalkameror och sånt... Men de var rätt dyra grunkor ändå, kostade runt 4 k när jag köpte min. Så det var rätt bra då i alla fall. Detta var typ 5 år sedan

Våran kamera spelar in i 4k... kostar däremot, det gör den, med alla tillbehör kostar ena kameran strax under miljonen och den andra runt 2 miljoner. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

med alla tillbehör kostar ena kameran strax under miljonen och den andra runt 2 miljoner.

Najs shit. Vad är det för utbildning? Regi, kamerateknik?


   
SvaraCitera
Issen

FreeWay89:

Najs shit. Vad är det för utbildning? Regi, kamerateknik?

Första året gör man typ allt, andra året väljer man antingen regi/manus/producent eller foto/redigering/teknik typ.

Molkoms Folkhögskola... torde vara enda skolan med en RED kamera vad jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Första året gör man typ allt, andra året väljer man antingen regi/manus/producent eller foto/redigering/teknik typ.

Ah najs. Och vilken valde du?

Issen:

torde vara enda skolan med en RED kamera vad jag vet.

Jo det låter som det. Rätt tung utrustning.


   
SvaraCitera
Issen

FreeWay89:

Ah najs. Och vilken valde du?

Teknik... mycket bättre ur jobbperspektivet och det är det lärarna på skolan faktiskt kan.

Dessutom lär man sig regi etc mycket på att bara titta på andra... samma sak med teknik förstås men du kommer aldrig så nära kameran om du går regisidan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

samma sak med teknik förstås men du kommer aldrig så nära kameran om du går regisidan.

Nej jag går inte Regi. Går inte kamerateknik eller liknande heller.

Går Datorgrafik och Animation vilket helt enkelt har med specieleffekter och 3D i film att göra. Men jag är filmintresserad allmänt och vill lära mig mer än att bara vara begränsad till ett ämne.

Har planer på att göra en enkel spelfilm för skojs skull när jag får tag i hyffad utrustning.


   
SvaraCitera
Issen

FreeWay89:

Har planer på att göra en enkel spelfilm för skojs skull när jag får tag i hyffad utrustning.

Vi gör flera korta spelfilmer om året. Efter skolan vet jag inte hur det blir.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Så tänkte höra om någon annan har planer på att göra en film? Eller kanske till och med har.

Har filmat säkert över 200 timmar på miniDV. Har en Canon XM2 som jag fått av morsan- o farsan. Kameran är en semiPro kamera. Problemet är att jag inte har någon bra dator för att redigera filmerna i. Har förvisso en Sony DSR-V10P (video walkman) men saknar Sony DSRM-E1 Editing Adapter för att kunna redigera filmerna på ett mer professionellt sätt. [sad]

Så jag har inga filmer på YT ännu. [sad] [sad] [sad]


   
SvaraCitera