Aviseringar
Rensa alla

Filmscener alla borde ha sett


Ämnesstartare

Döda mig gärna på de värsta sätt ni kan komma på om det redan finns en sådan här tråd, och ni tycker att det känns berättigat, men jag är ny här, hej, och jag vill börja någonstans, så jag tänkte börja med att upprätta just den här tråden.

Alltså, nämn en specifik scen i en specifik film som gjort någon sorts intryck på er. Porr är förvisso OK, till och med välkommet, men för mig är det öppningen till Apocalypse Now.

Ackompanjerat av The Doors - The End, som även fungerar som ett genomgående tema i filmen, går den från mäktig till suggestiv genom att växla mellan brinnande djungel till en apatisk Martin Sheen i ett dunkelt hotellrum, från helikoptrarnas rotorblad till takfläkten. Det faktum att jag såg den första gången som 12-åring har kanske haft lite negativ inverkan på vissa saker, som till exempel min världsbild, men åtminstone fick den in mig på storfilmer och 60-70-tals rockmusik. Tala om överkompensation!


   
Citera
Ämnesetiketter

Tristesso:

men för mig är det öppningen till Apocalypse Now.

ett bra val men skulle säga att slutscenen är ännu bättre. hur willards ansikte byts ut mot kurtz för att knyta tillbaka till boken heart of darkness och visa att willard i en metafysisk mening har blivit kurtz. dessutom knyter den tillbaka till början av filmen med de napalmbombande helikoptrarna (vilket också motiverar användandet av the end i öppningsscenen på ett subtilt vis).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

ett bra val men skulle säga att slutscenen är ännu bättre

Även det en strålande scen, förstås. Den är inte min favoritfilm för intet.


   
SvaraCitera

Scenen i Död snö när den ena snubben av misstag råkar slå sin flickvän i ansiktet med en slägga och allt som bygger upp till det


   
SvaraCitera

Jag gillar scenen när Leif i "Mysteriet på Greveholm" har ett hål i handen. Spöksneeuuuur.


   
SvaraCitera

Måste nominera scenen som min avatar kommer ifrån:

och öppningsscenen till koyaanisqatsi är magisk:


   
SvaraCitera
time
 time


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

You see in this world there's two kinds of people, my friend. Those with loaded guns, and those who dig. You dig.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Direkt följt av


   
SvaraCitera

Slutet på the mist. Fast man behöver se hela filmen


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

seven

behöver man ens säga nåt?

the joker

mäktigt

the dude

halloween


   
SvaraCitera