Aviseringar
Rensa alla

filosofisk läggning


Ämnesstartare

Var inne på existentialism för ett par år sedan. Och när jag sneade på nåt jävla skit i vintras blev jag extremexistentialist. Nu vill jag helst inte tänka på sånt alls. Blev så konstig i skallen. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sara Har Kiwi:

Var inne på existentialism för ett par år sedan.

jag klarar inte av existentialismen då den lägger så stort fokus på varför vi är här. är det särskilt intressant egentligen?

sedan är jag nyfiken på nihilismen då der är något jag inte förstår: motsätter sig nihilister moral eller anser de att moral helt enkelt inte existerar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag klarar inte av existentialismen då den lägger så stort fokus på varför vi är här. är det särskilt intressant egentligen?

Nej. Det var väl därför frågan dök upp för ett par år sedan hos mig. Det är sånt som småbarn går igenom. Därefter har jag knappt tänkt på det alls förrän jag som sagt rökte på och sneade. Tittade på Casper det vänliga spöket och var livrädd för att dö, lolllll.

iosib:

sedan är jag nyfiken på nihilismen då der är något jag inte förstår: motsätter sig nihilister moral eller anser de att moral helt enkelt inte existerar?

De motsätter sig moral, men hur menar du med att de skulle mena att den inte exiserar? Rent praktiskt gör den ju det, menar du då biologiskt?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sara Har Kiwi:

Därefter har jag knappt tänkt på det alls förrän jag som sagt rökte på och sneade.

hihi, jag har aldrig sneat. duktig är man [cool]

Sara Har Kiwi:

De motsätter sig moral, men hur menar du med att de skulle mena att den inte exiserar? Rent praktiskt gör den ju det, menar du då biologiskt?

jag vet inte, det var därför jag frågade. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

sedan är jag nyfiken på nihilismen då der är något jag inte förstår: motsätter sig nihilister moral eller anser de att moral helt enkelt inte existerar?

Värdenihilister (tillägg: nihilister över huvud taget) förnekar existensen av en universell, dvs. en för alla gällande, moral. Det finns inget som är "rätt" och "fel" eller "ont" och "gott". Det är människan själv som skapar moralen, och den kan te sig väldigt annorlunda från kultur till kultur och från människa till människa. Nietzsche är en intressant person i sammanhanget. Han bespottar det arv i form av värderingar och moral som vi fått från judendomen och kristendomen, och menar att vi ska krossa "stentavlorna" och ersätta dem med något nytt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Värdenihilister förnekar existensen av en universell, dvs. en för alla gällande, moral.

hm. det gör iofs jag också, men likaså meningen av ordet moral. jag förutsätter att beslut ska fattas enligt vad som är logiskt, men jag antar att värdenihilisterna då skulle motsätta sig detta som en form av värdering.

Hovnarren:

Han bespottar det arv i form av värderingar och moral som vi fått från judendomen och kristendomen, och menar att vi ska krossa "stentavlorna" och ersätta dem med något nytt.

var inte nietzsche existentialist också?


   
SvaraCitera

iosib:

var inte nietzsche existentialist också?

Jo kan man säga men termen kom inte upp förens i slutet av 40-talet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Jo kan man säga men termen kom inte upp förens i slutet av 40-talet.

sartre [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag förutsätter att beslut ska fattas enligt vad som är logiskt, men jag antar att värdenihilisterna då skulle motsätta sig detta som en form av värdering.

Jepp, att ett beslut ska fattas enligt logik låter snarare som något som en liberalist skulle kunna vräka ur sig. Det är definitivt en värdering.

iosib:

var inte nietzsche existentialist också?

Jo, men jag vet inte riktigt i vilken mening man kan kalla honom existentialist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Jepp, att ett beslut ska fattas enligt logik låter snarare som något som en liberalist skulle kunna vräka ur sig.

fast du kapitalismen är ologisk är detta en motsägelse. jag kan nog aldrig bli postmodernist.

Hovnarren:

Jo, men jag vet inte riktigt i vilken mening man kan kalla honom existentialist.

att kunna överkomma sitt eget öde och skapa ett eget måste väl förutsätta att ödet är frånkomligt från första början? på det sättet borde han kunna räknas som en existentialist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

att kunna överkomma sitt eget öde och skapa ett eget måste väl förutsätta att ödet är frånkomligt från första början? på det sättet borde han kunna räknas som en existentialist.

Ja, så skulle man antagligen kunna säga att det är. Fast det Nietzsche skrev är väldigt svårtolkad och i allmänhet öppet för tolkning. Dessutom tar han hela tiden olika positioner, vilket gör det ännu svårare att läsa honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Fast det Nietzsche skrev är väldigt svårtolkad och i allmänhet öppen för tolkning. Dessutom tar han hela tiden olika positioner, vilket gör det ännu svårare att läsa honom.

tur att jag aldrig har försökt, då [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inom vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

inom vad?

öhm, vet inte. allt? [shake]


   
SvaraCitera