Aviseringar
Rensa alla

FILOSOFISKA TANKAR![love]


Ämnesstartare

Har alla människor samma värde? Varför/varför inte? Kan människan förlora sitt värde? OCH vad är egentligen ett människovärde?[love]


   
Citera
Ämnesstartare

jag tycker att alla har samma värde. Punkt.
hatar filosofi [sad]


   
SvaraCitera
kachin

vi har inget värde [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jag tycker att alla har samma värde. Punkt.
hatar filosofi [sad]

Så du tycker att Hitler och Nelson mandela har samma värde?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

kachin:

vi har inget värde [smile]

VARFÖR?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orka göra din läxa.


   
SvaraCitera
kachin

Lundi:

VARFÖR?

varför skulle vi ha det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mumble:

Orka göra din läxa.

Vill se era åsiker, redan gjort den ;))))))))) har därimot seminarium imorgon angående detta oxååå!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

varför skulle vi ha det?

Om vi nu inte skulle ha något värde, skulle då alla människor inte ha några rättigheter? Är det det du menar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundi:

Vill se era åsiker, redan gjort den ;))))))))) har därimot seminarium imorgon angående detta oxååå!

Skriv vad du kommit fram till då.


   
SvaraCitera
kachin

Lundi:

Om vi nu inte skulle ha något värde, skulle då alla människor inte ha några rättigheter? Är det det du menar?

japp [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundi:

Har alla människor samma värde? Varför/varför inte? Kan människan förlora sitt värde? OCH vad är egentligen ett människovärde?

människovärde kan ju vara olika saker.

jag tycker att alla är värda en andra chans, men man är inte värd hur många chanser som helst, och man är inte värd det om man inte visar att man är villig att försöka bättra sig.

vi är alla i grund och botten lika, varför skulle vi få samma möjligheter? sen måste man ju förtjäna det på något sätt också.

på ett sätt har inte alla samma värde. folk som inte verkar bry sig kan ibland få extremt mkt hjälp och möjligheter, som andra, som kämpar, kanske inte får. det är dom inte värda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det enda vi har är det som vi själva skapar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundi:

Har alla människor samma värde? Varför/varför inte? Kan människan förlora sitt värde? OCH vad är egentligen ett människovärde?

Hmm.
Vänner omkring en värdesätter förhoppningsvis en. Men ska man jämföra sitt lilla sociala nätverk med hela oändliga universum... så är jag rätt säker på att universumet är mycket större och mer meningsfullt än vår lilla planet är. Så om man ställer den frågan till universum, så tror jag att vi alla är lika ovärda, vi gör inget för den. Vi är så små att vi inte syns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundi:

Så du tycker att Hitler och Nelson mandela har samma värde?

från början iallafall [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej vi har inte samma värde.
Kvinnor har tex ett lägre värde än männens, framförallt i arbetslivet.
Invandrare i olika länder har oftast lägre värde än "huvudbefolkningen".
Barn har lägre värde än vuxna.
Fattiga har lägre värde än rika.
Politiskt framgångsrika har mer värde än "vanligt" folk.
Kändisar har mer värde än "vanligt" folk.

Säger inte att det borde vara såhär, säger bara att det är så det är (i det flesta fall, alltså inte 100%).


   
SvaraCitera