Aviseringar
Rensa alla

Finns det en löneklyfta mellan män och kvinnor som beror på sexism?


lok501

Det finns en löneklyfta, men beroande var och hur du sammlar in datan så får du olika svar. De som säger att tjejer tjännar 0,75 cent per killes dollar har bara sätt amerikanska studier som bara tar snitt lönen för män och kvinnor och beräknar ej in att tjejer tar lägre betalande jobb, har generelt mindre arbetstimmar, utbildning, etc.

Jag som humanist och anti feminist tror (det finns inga vidare bra bevis för vardera sida)  att det säkert finns en klyffta, men den är antagligen inte specielt stor. Desutom så tycker jag att det är en relativt fair deal att killar får högre lön om vi har mindre rätt I rätten, mindre rättigheter I förhålanden, etc. Men det är inte vad vi skulle diskutera, eller hur?

tl;dr det finns säkert en klyffta, men med alla variabler insatta så är den antagligen inte specielt stor eller relevant. Desutom så värkar tjejer klara sig bra även om de "tjännar mindre", så varför bry sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Det är varken rimligt eller samhälleligt sunt att en civilingenjör får bättre betalt och får en långt högre pension än en sjuksköterska.

på vilket sätt är det inte rimligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På vilket sätt är det rimligt att den som uppfinner maskinen får lika mycket betalt som den som bara nyttjar den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herkuled: Så han missar maddox argument totalt?

Hur gör han det?


   
SvaraCitera

visste ej att ingenjörer uppfunnit människokroppen ouu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visste inte att ingenjörer uppfann något alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lee Woo-Jin: När hänsyn tas till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid blir löneskillnaden minimal.

Skulle inte kalla 5% för en minimal skillnad.

Sen kan man ju tycka att även skillnader som förklaras med hänsyn till sektor, arbetstid osv. är relevant. Sak samma om man kan klassa det som diskriminering eller sexism, det är ju fortfarande ett stort problem för många kvinnor att de inte kan få heltid fast de vill ha det. Eller att kvinnodominerade yrken generellt har lägre status och lön. 

lok501 : Desutom så värkar tjejer klara sig bra även om de "tjännar mindre", så varför bry sig?

Fast de klarar sig inte bra. Man klarar sig inte bra som ex. undersköterska eller anställd inom handeln. Det är hög belastning och dålig utdelning. Man inte råd att åka iväg på resor, ha intressen, utvecklas i livet. Det är därför äldre uskor t.ex. ofta är såna "kärringar", gnälliga, bittra, negativa, inte särskilt sympatiska.

Man blir sån av de flesta låginkomstjobb. Det är mycket stress, mycket belastning och man har inte råd att göra något roligt i livet. Och man har inte så mycket att säga till om, man har ingen status och får sällan någon tacksamhet. 

Det är inget kul. Ingen människa borde ha det så, oavsett kön. Vi borde ha mycket större jämlikhet i samhället. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heilmann: Eller att kvinnodominerade yrken generellt har lägre status och lön.

Då får man väl välja ett annat yrke. Jag skulle knappast tjäna bra om jag hade valt att jobba med något som inte är attraktivt på marknaden, man får observera vad marknaden vill ha och anpassa sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det finns ja, finns även kvinnor som tjänar mer än män för lika arbete. vad tråkig världen hade varit om allt fördelades lika. 


   
SvaraCitera
reben

nä biologiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Då får man väl välja ett annat yrke.

Det upphäver inte problemet med att det suger att vara låginkomsttagare. 

aristoteles: Jag skulle knappast tjäna bra om jag hade valt att jobba med något som inte är attraktivt på marknaden, man får observera vad marknaden vill ha och anpassa sig.

Jojo men det är ju din uppfattning.  Jag tror mer på planekonomi. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heilmann: Det upphäver inte problemet med att det suger att vara låginkomsttagare.

Då får man väl sluta vara en sådan då och utbilda sig till nåt som tjänar mer.

Heilmann: Jojo men det är ju din uppfattning.

Menar du att jag har fel i att man tjänar bättre om man följer vad marknaden vill ha?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Då får man väl sluta vara en sådan då och utbilda sig till nåt som tjänar mer.

Det är möjligt att man kan. Men det är ju inte så att det slutar existera undersköterskor (om nu det vore bra) bara för att nån utbildar sig till nåt annat. 

aristoteles: Menar du att jag har fel i att man tjänar bättre om man följer vad marknaden vill ha?

Assså, det är väl klart att man tjänar bättre ifall man får anställning på en position med högre lön om det är det du menar. Det är en tautologi. 

Men alla vill inte anpassa sig hit eller dit efter "marknaden". Somliga vill bestämma själva. "Fuska", reglera spelet, eller helt enkelt byta ut det. 🙂 


   
SvaraCitera

Niklas: Orsaken till det är ju dock inte sexism eller diskriminering utan att det är statliga respektive privata sektorer. Ett arbete finansieras ju av skattemedel och förändras inte utefter hur marknaden förändras, då är det inte konstigt att det arbetet också har lägre löner. Samtidigt är det ju enkelt att göra något åt saken från politikernas håll.

Fast även i länder med privat sjukvård tjänar ju en sjuksköterska mindre än en civilingenjör. Men visst - en politisk snarare än ekonomisk fråga är precis vad det är.

jessijess: Löner bestäms inte utifrån en statligt anlitad genuskommité (inte än i alla fall) utan det beror på behov och efterfrågan. Så länge kvinnor fortsätter att i större grad utbilda sig inom tramsutbildningar eller är mer benägna att välja yrken inom offentlig sektor så kommer de också tjäna mindre.

Ja, fast sjukvård är inte trams och det är inte skola heller, för den delen. Marknad hit och marknad dit... marknaden har aldrig lett till perfekta utfall, i synnerhet inte socialt och miljömässigt sett.

jessijess: Dessutom beror lönegapet inte enbart på yrkesval, det beror också på ett antal andra faktorer. T.ex. att män är i högre grad karriärsmänniskor som är mer benägna att offra tid med exempelvis familj till förmån för karriär. Män tar ut mindre föräldraledighet, män jobbar fler timmar i veckan, är mer villiga att flytta till andra städer pga arbete, tar hellre farliga arbetsuppgifter etc.

Vilket om något speglar en skev könsmaktsordning. Män ska tjäna en massa pengar och kvinnor ska vara hemma och ta hand om barnen. Även om kvinnor och män hade haft lika lön för samma arbete, så skulle ju utfallet bli sämre för kvinnor om arbetsgivarna och samhället i stort förväntar sig att de ska stanna hemma och sköta barnen medan mannen kan köra på som vanligt. Så visst, det handlar även om andra faktorer, men den skeva könsmaktsordningen har ett förklaringsvärde där också.

Tickstart: på vilket sätt är det inte rimligt?

Det samhälleliga värdet av sjukvård är uppenbart. Sen är det ju ett fruktansvärt stressfyllt yrke.... varför skulle inte det motivera en högre lön på samma sätt som fysiska risker och liknande faktorer gör det?

Ingenjörer och det arbete de utför har såklart också ett stort samhälleligt värde. Om något vore det rimligt att de tjänade ungefär lika mycket.

Om vi vänder på steken: varför är det rimligt att en civilingenjör tjänar betydligt mer än en sjuksköterska? Vad är det som motiverar det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heilmann: Det är möjligt att man kan. Men det är ju inte så att det slutar existera undersköterskor (om nu det vore bra) bara för att nån utbildar sig till nåt annat.

Nej det finns helt uppenbart alltid folk som intre strävar efter högre lön genom att byta jobb eller att utbilda sig, och det är ju bra för alla typer av yrken behövs.

Men jag ser inte att alla måste tjäna lika mycket, skulle jag kunna tjäna samma lön som jag har nu men som lapplisa hade jag valt lapplisa vilken dag som helst.

Heilmann: Assså, det är väl klart att man tjänar bättre ifall man får anställning på en position med högre lön om det är det du menar.

Om du ger dig in i en välavlönad branch så tjänar du bättre ja, man får väl ta sig dit pengarna finns.

Heilmann: Men alla vill inte anpassa sig hit eller dit efter "marknaden"

Visst och det respekterar jag, men jag ser inte varför någon som inte kan anpassa sig skall belönas för det ty vem skulle då någonsin anpassa sig?

Heilmann: Somliga vill bestämma själva.

Och det har ett pris. Man kan till exempel starta en egen business, full frihet, men det betyder inte att det blir enkelt eller att någon kommer ge dig något gratis.

Heilmann: "Fuska", reglera spelet, eller helt enkelt byta ut det. 🙂

Visst om du har ett fullt fungerande alternativ presentera det gärna, det kan vara intressant.


   
SvaraCitera