Aviseringar
Rensa alla

Finns det ett virus som..?


Ämnesstartare

Hej![smile] Jag undrar om det finns något virus som man kan "få på sig" då man besöker en sida som sen spionerar på allt man gör typ snor personuppgifter och om man betalar med kort på någon hemsida, drar pengar på något vis eller kopierar uppgifter oså? [smile]

MVH


   
Citera

ja, trojan heter de viruset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Regn:

ja, trojan heter de viruset.

Och om de skulle ta sig in på datorn.. skulle det väl synas i virusscan oså?[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller ja att virusskyddsprogrammet skulle hitta det 🙂


   
SvaraCitera

Beror på vad du har för virusskydd och om det är uppdaterat.


   
SvaraCitera

elvafemtio:

Och om de skulle ta sig in på datorn.. skulle det väl synas i virusscan oså?

jag vet inte så mycket om IT och virus så jag kan inte svara på det, MEN jag fick ett sånt virus en gång och då upptäckte min virusskyddsprogram det iaf.. men trojan viruset är svårt att ta bort och svårt att hitta i datan =/


   
SvaraCitera

Man kan aldrig lita 100% på ett antivirus program.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Man kan aldrig lita 100% på ett antivirus program.

Nehe okej 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elvafemtio:

Hej![smile] Jag undrar om det finns något virus som man kan "få på sig" då man besöker en sida

Du använder en webbläsare när du besöker en hemsida, om det finns säkerhetshål i den kan du få på dig skadlig kod aka malware. Du bör använda en uppdaterad och vanlig webbläsare. T.ex. Firefox.

elvafemtio:

som sen spionerar på allt man gör typ snor personuppgifter och om man betalar med kort på någon hemsida, drar pengar på något vis eller kopierar uppgifter oså? [smile]

Onda sakerna som malware brukar göra på din dator när det väl kommit in innefattar det du skriver hålla sig gömd och samla info, samt förstöra så mkt som möjligt eller använda din dator för beräknings kapacitet (för riktade attacker t.ex.) vidare spridning av sig själv osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aroon:

Du använder en webbläsare när du besöker en hemsida, om det finns säkerhetshål i den kan du få på dig skadlig kod aka malware. Du bör använda en uppdaterad och vanlig webbläsare. T.ex. Firefox.

Okej 🙂 ja firefox har jag använder alltid det, nått enstaka fall internet explorer.

aroon:

Onda sakerna som malware brukar göra på din dator när det väl kommit in innefattar det du skriver hålla sig gömd och samla info, samt förstöra så mkt som möjligt eller använda din dator för beräknings kapacitet (för riktade attacker t.ex.) vidare spridning av sig själv osv.

Så det kan tex kapa sig in i mail osv typ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Firefox med tillägget No script så kan ni lugnt surfa på både porr och cracksidor utan att smittas under förutsättning att man med No script inte godkänner sidorna.

Ska man betala med kort via nätet rekommenderar jag ett fejkat kortnr. Swedbank har ett sådant som man kan generera fram ett nr. som är värdelöst för andra.


   
SvaraCitera

DinGud:

Firefox med tillägget No script så kan ni lugnt surfa på både porr och cracksidor utan att smittas under förutsättning att man med No script inte godkänner sidorna.

Varför tror alla idioter detta? Den enda ökade säkerhet NoScript ger är att du inte kan bli infekterad genom buggar i javascripttolken eller flashpluginen, du kan fortfarande bli infekterad genom buggar i resten av webbläsaren.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera