Aviseringar
Rensa alla

Finns det ingen söt knarkarkung/drottning som kan hjälpa mig lite?


Ämnesstartare

Jo, skola är skit o så, det vet ju vi alla. Sista terminen nu snart, men jag ligger fortfarande efter med ett 15 sidor långt arbete om just DROGER.
Kan inte någon hjälpamig att slänga in följande droger i olika fack, typ "centralstimulerande" osv? vilka fack finns det ens? Typ hallucinogener? Opiater? Naae, asså, no idea, snälla hjälp mig bara göra detta, resten av all fakta har jag trollat fram från bibblan o nätet.

-amfetamin
-kokain
-cannabis
-AAS
-ecstasy
-GHB
-heroin
-kat
-LSD
-sniffgrejer (typ aceton, bensin osvosv)

kommer ni på fler roliga grejer så ta med dom också, vid ork o så. någon form av kategorisering måste det väl liksom finnas va?

[tard]sorry om jag verkar liter REEETAAAARD[blush]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

DMT [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stimpack! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ett tips: flashback.info


   
SvaraCitera
Hando

Hoppas att jag har gjort rätt nu, annars får man väl rätta.

Hallucinogener:
LSD
PCP/ängladamm/angeldust

Partydoger:
Ecstasy
GHB
LSD

Cannabis:
Marijuana
hasch
hascholja

Opiater:
Opium
morfin
heroin

Centralstimulerande preparat:
Kokain
Amfetamin/Chrystal-meth
Kat

Sniffgrejer vet jag inte vart de hamnar.[sad]

vinterblomma:

-AAS

Huh?[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

-amfetamin (centralstimulerande, dopaminerg agonist)
-kokain (centralstimulerande, hämmar återupptag av dopamin)
-cannabis (psykedelisk, sedativ, centralstimulerande etc. svår att placera i ett fack... komplex verkan)
-AAS (hormonell aktivitet)
-ecstasy (centralstimulerande, dopaminerg- och serotonerg agonist)
-GHB (sedativ...)
-heroin (imiterar endorfin på opioidreceptorer)
-kat (centralstimulerande...)
-LSD (psykedelisk, imiterar serotonin vid receptor 5HT2A)
-sniffgrejer (typ aceton, bensin osvosv) (stryper syretillförseln i hjärnan)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack tack!!! Underbara är ni [bigcheers]

Infraröd:

hjärnan

Hando:

Kat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wikipedia?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Partydoger:

Hando:

Cannabis:

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En enkel googling hade hjälp dig, men jag lärde mig en del medan jag läste så whatever.

Opioider
heroin
kodein
morfin

Centralstimulantia
kokain
amfetamin
metamfetamin
efedrin
khat

Psykadelia - hallucinogener
LSD
psilocybin/svamp

Psykadelia - dissociativa
dextrometorfan/DXM
PCP
ketamin
lustgas

Sedativa
alkohol
bensodiazepiner
GHB

Lösningsmedel
bensin
thinner
butan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Psykadelia - hallucinogener

blum:

Psykadelia - dissociativa

Du har blandat ihop det. Det är hallucinogener som är den stora kategorin (jag tycker egentligen inte att droger som LSD borde kallas för hallucinogene egentligen, men det är en helt annan diskussion).
Hallucinogener kan vara allt ifrån höga doser alkohol, till atropin eller ketamin (och psykedelia). Så om hallucinogener är den stora kategorin med olika droger som kan förändra ens sinnesintryck väldigt mycket, är dessa underkategorierna:
Psykedelia - gör att ens tankebanor skyfflas om, spetsas till, rörs ihop etc. man hinner tänka mer per tidsenhet och hjärnan fyller ut med 'hallucinationer' (eller tolkningar) av verkligheten då tiden upplevs gå långsammare.
Dissociativa - har stora likheter med psykedelia, men tenderar att röra till det lite mer. En person som intar en dissociativ drog drömmer väldigt lätt bort sig själv, dagdrömmar som kan bli nästintill verkliga. Detta kan leda till dissociation, total frånvaro, men med känslan av att vara totalt närvarande. Lite förenklat.
Delirianter - Raka motsatsen till psykedelia. Ens intryck blir hämmade och hjärnan fyller ut med hallucinationer i försök att komma ikapp verkligheten. I allvarliga fall 'kan hjärnan fylla ut för mycket', vilket gör personen som tagit "drogen" väldigt ängslig och tankspridd. Man inducerar i princip akut psykos genom att ta en deliriant (namnet kommer från delirium = psykos).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Du har blandat ihop det.

Ah, jag läste bara på wikipedia och magiska molekyler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Ah, jag läste bara på wikipedia och magiska molekyler.

Du är förlåten.

(det här är inte lätt, ingen vet egentligen hur det ligger till typ, därför är så många så rädda)


   
SvaraCitera

är det ngt man inte vet om droger, får man veta det på flashback [love]


   
SvaraCitera

KNARK SOM KNARK DET SMAKAR JU LIKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!​!!!!!!!!!!!!!!!! [party][party][party][party][party][party][party][bigcheers][bigcheers][bigcheers][bigcheers][bigcheers][bigcheers][bigcheers][bigcheers]


   
SvaraCitera