Aviseringar
Rensa alla

Finns det liv i rymden?


Ämnesstartare

Vad är er åsikt och motivering?
Har ni nån fakta ni baserar er åsikt på? [smile]


   
Citera

varför skulle det inte göra det liksom


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

varför skulle det inte göra det liksom

ord


   
SvaraCitera

GröntSlajm:

Har ni nån fakta ni baserar er åsikt på? [smile]

Ingen som påstår att det finns liv annat än på jorden har hittills kunnat frambringa fakta, eftersom vi ännu inte hittat något utomjordiskt liv. Förutsättningarna för att liv ska kunna uppstå kan vi däremot säga lite om: vi kan analysera vilka grundämnen som finns på andra planeter, i andra "moln" av grundämnen och dylikt som finns i rymden osv. Är inte så insatt i astrobiologi, som det fält kallas som studerar sånt här, men vad jag kunnat läsa mig till är förutsättningarna för att liv ska kunna uppstå inte så jätteovanliga som man kanske tror. Liv behöver inte heller vara kolbaserat, som livet här på jorden är, utan kan också vara baserat på till exempel kisel. Om man dessutom tar med i beräkningen att det finns hundratals miljarder stjärnor i vår galax, och att det kring en väldigt stor andel av dessa troligtvis kretsar himlakroppar, och att hela universum innehåller hundratals miljarder galaxer, så är det enligt många (inkl. jag själv) troligt att det finns utomjordiskt liv.


   
SvaraCitera

iddqd:

varför skulle det liksom


   
SvaraCitera

Astronauter [party]


   
SvaraCitera

Klart att det finns liv i rymden; Vi finns ju, och Jorden är en del av rymden. Och att Jorden skulle vara den enda planeten med liv är skitsnack, den slumpen finns inte. Möjligtvis den enda planeten med liv i vårt solsystem, men antagligen inte den enda planeten med liv i hela galaxen. Men i övriga rymden tror jag inte att det finns något liv...


   
SvaraCitera

I rymden finns det nog inte mycket liv, kan dock tänka mig att det finns på en annan planet! [cheers]


   
SvaraCitera

GröntSlajm:

Liv i rymden?

Vi befinner oss ju trotsallt i rymden [surprised]

Och förutom det uppenbara svaret och för att svara på vad jag antar att du egentligen menar, så: Jo jag tror att det finns övrigt liv i rymden, chansen att liv uppstår är existerar ju trots allt (vi), och att det inte skulle finnas mer liv känns iom det osannolik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GröntSlajm:

Finns det liv i rymden?

Jo det är jag övertygad om att det finns.

Det som dock är otroligt är att de skulle ha kommit hit under människans existens.

Handlar ju om tid och rum.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Handlar ju om tid och rum.

Huvudet på spiken. Att färdas till andra stjärnor än vår egen innebär enorma svårigheter, bland annat på grund av att man inte kan överskrida ljusets hastighet, eller ens komma i närheten av den. Om vi förutsätter att det finns intelligent liv på planeter runt andra stjärnor i vår galax skulle de behöva vara långt mycket högre upp på Kardashev-skalan än oss (dvs. långt mycket mer utvecklade rent teknologiskt) för att kunna färdas hit, eller för att över huvud taget kunna göra spår som vi kan se (i form av till exempel Dyson-sfärer för att fixa energi runt deras stjärnor). Så långt vår kunskap sträcker sig har vi ännu inte fått besök från yttre rymden, och sett i ett djuptidsperspektiv (tänk hur lång tid evolutionen tar på sig - där har du djuptid) så har vi knappt sökt utomjordiskt liv i en nanosekund. Slutsats: om det nu över huvud taget finns liv utöver oss i vårt hörn av galaxen så har de(t) alltså inte teknologin att färdas hit, och vi har inte teknologin som krävs för att kunna uppfatta dem. Däri ligger ett stort jävla problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hugrmunr:

och vi har inte teknologin som krävs för att kunna uppfatta dem. Däri ligger ett stort jävla problem.

Jo och som sagt oddsen att de skulle hamna just här av hela universum och komma just nu är så skrattretande liten att det är ingen idé att ens fundera på det.


   
SvaraCitera

ReViVaL oF ThReAd


   
SvaraCitera

Jadu... [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En mer relevant fråga är, finns det liv i det synliga universum, förutom "oss"?

Nog för att det är jävligt stort, men chansen att liv uppkommer är också jävligt liten.


   
SvaraCitera