Aviseringar
Rensa alla

Finns det några godtagbara argument för att religioner ska skyddas mot kritik och förlöjligande?


Ämnesstartare

Kan inte komma på ett enda. Men kanske är det min fantasi som brister?

Sen är det en annan sak att man i vissa sammanhang och för att undvika vissa reaktioner bör undvika förlöjligande, eller åtminstone visa respekt för människor som hyser föreställningar eller ger uttryck för åsikter som man tycker är skeva. Med undantag för fall där dessa föreställningar och åsikter på ett uppenbart sätt leder till mänskligt lidande, förtryck, orättvisa osv. - då är inte respekt särskilt relevant längre...


   
Citera

Jag tror på yttrandefrihet utan massa jävla hets mot folkgrupp och sånt skit men jag tror också på religionsfrihet och jag tycker att man ska få tro, tycka, säga och tänka vad man vill utan att få bli straffad för det. (Juridiskt)


   
SvaraCitera

Man ska kunna kritisera en religion men man ska göra det med respekt.


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

Nej. Dock ska man ju visa respekt för troende  genom att inte pula in bilder på deras gud med dildos i rumpisen genom deras brevinkast, men den grundläggande respekten gäller ju alla. Religion har fått hänga med under alldeles för lång tid och måste avdramatiseras. Om det hade handlat om ngt personligt och andligt för att få livspepp hade det ju varit en annan sak men nu är det ju tyvärr inte så och kvinnor och män (men speciellt kvinnor, ofc) förtrycks världen över i religionens namn. 


   
SvaraCitera

Nej, religion är löjligt.


   
SvaraCitera

isola: avdramatiseras.

Eller avvecklas.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Eller avvecklas.

mjo och med tiden kanske det blir så


   
SvaraCitera

Nej, särskilt inte kritik i alla fall. Men kritik är en sak och förlöjligande är en annan. Kritik är viktigt och bra, så länge den är konstruktiv och inte bygger på felaktigheter/fördomar så man kan komma någonvart i diskussionen (det gäller väl det mesta).

Förlöjligande är också okej så länge det hålls på en nivå som inte är kränkande (eller smaklös, enligt mig, för det säger väl ändå lite om konstnären/upphovspersonen). Skiter väl i om det görs med rasism i grunden, MEN så länge det inte heller orsakar att ett värre samhällsklimat mot grupperna i fråga tillåts (särskilt om det är minoritetsgrupper). Vilket är ett väldigt möjligt utfall om det sker systematiskt.

Sen att fuckheadfundamentalister som al-qaeda tycker att det är okej att döda folk pga det är fan befängt. Det förvånar mig inte för att de är sjuka i huvudet, men att de har fått möjligheten att göra det gör mig dock förbannad (typ med hjälp av USAs och andra länders stöd).


   
SvaraCitera

honolulu: Förlöjligande är också okej så länge det hålls på en nivå som inte är kränkande (eller smaklös, enligt mig, för det säger väl ändå lite om konstnären/upphovspersonen). Skiter väl i om det görs med rasism i grunden, MEN så länge det inte heller orsakar att ett värre samhällsklimat mot grupperna i fråga tillåts (särskilt om det är minoritetsgrupper). Vilket är ett väldigt möjligt utfall om det sker systematiskt.

anser du dock att man skall kunna rita profeten mohammed? (tog de exemplet för att många blir upprörda över det)


   
SvaraCitera

Anura:

anser du dock att man skall kunna rita profeten mohammed? (tog de exemplet för att många blir upprörda över det)

vad menar du med "dock"? jag tycker att jag har förklarat tillräckligt ingående vad jag tycker överlag, min åsikt förtydligas inte av att jag svarar på specifika exempel.


   
SvaraCitera

Det kan ju bli problematiskt om ens hånande blir en del i förtryckande struktur mot en utsatt grupp, men i princip - nej det är fritt fram.
Ja Honolulu uttycker det bra.


   
SvaraCitera

Som ateist är jag inte särskilt förtjust i ateistisk retorik eller "satir" men jag är glad att jag bor i ett land där det är ganska väl skyddat och reglerat.


   
SvaraCitera

honolulu: vad menar du med "dock"? jag tycker att jag har förklarat tillräckligt ingående vad jag tycker överlag, min åsikt förtydligas inte av att jag svarar på specifika exempel.

det är ju absolut inget jag tycker att man ska göra enbart för att kränka, vilket jag tror att många som ritar dessa är pga det. 


   
SvaraCitera

Vill inflika att jag ej är för att rita "festliga" grejer på religiösa byggnader, skrika grejer efter folk med slöja/bärandes andra religiösa symboler el dyl pga det är en stor skillnad på att vara rent elak och att kritisera. 


   
SvaraCitera