Aviseringar
Rensa alla

Finns det sanna kristna idag?


Ämnesstartare

Mahatma (titeln) Mohandas K Gandhi sade en gång: ” Det är min fasta övertygelse att … Europa är kristet endast till namnet.
Man dyrkar i själva verket Mammon. [rikedomen]


   
Citera
Ämnesstartare

Och det frågar du HÄR? Okej. [confused][mad][tard][cry][cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta ljug.


   
SvaraCitera

Men herrejävlar, varför frågar du ens? Du anser ju att du och dina älskade små JV-bröder- och systrar är sanna kristna. Så visst finns dom! .......eller?


   
SvaraCitera

Det finns inga kristna som följer bibeln till 100 % som tur är. De följer mest det som enligt dagens normer är moraliskt korrekt.

Sen är begreppet sann kristen subjektivt. Jag anser att alla som kallar sig själv för kristna också är det, att man bör gå efter personens egna definition i frågan om personens religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan inte följa bibeln 100% finns motsägelser i allt du gör.


   
SvaraCitera

xparn:

Man kan inte följa bibeln 100% finns motsägelser i allt du gör.

Hittar du motsägelser i bibeln så vill jag gärna se det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns säkert en del som är det, även om dom inte är majoritet i till exempel sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Hittar du motsägelser i bibeln så vill jag gärna se det.

Läs, och ta in alla regler och sedan när du kommer till storyn och läser så ser du vad som är okej även om man sagt att det inte är okej.

Jag har inte läst bibeln, men är nästan sure på det.


   
SvaraCitera

xparn:

Jag har inte läst bibeln, men är nästan sure på det.

Jag har inte heller läst igenom hela bibeln. Verkar som om du gissar att det finns regler som går mot varandra i bibeln. Däremot finns det åtminstone mycket som går att tolka i bibeln så det får olika betydelser.

Jag vet att det finns skilda regler för gamla och nya testamentet )dock tänkte jag inte redogöra för närmare nu varför det är så, finns några orsaker). Det hela ändrade då Jesus kom, Jesus ändrade på en del regler och satte till regler också. Ett exempel på detta: "You have heard that it was said, 'Love your neighbor and hate your enemy.' But I tell you: Love your enemies and pray for those who persecute you..."
http://www.biblegateway.com/passage/?search=matthew+5:38-48
Såldes om man tar ALLA regler i bibeln så kommer de att strida emot varandra, det har jag ju redan visat med ett bibelställe ovan.
Men eftersom det Jesus sade var det senaste så anser jag kristna ska 1) Följa en del av de regler som står i gamla testamentet. Vissa regler var enbart för Israels folk men andra som t.ex. de tio budorden ska kristna följa.
2) Följa främst det som står i nya testamentet. Om något i de båda testamentet står i strid med varandra så gäller nya testamentet.

Om det då finns regler i nya testamentet som går emot varandra är en annan fråga.


   
SvaraCitera

Erik112:

Finns det sanna kristna idag?

Jag skulle bestämt vilja påstå att en sann kristen är en människa som älskar sina medmänniskor och handlar utifrån det. Utan några som helst tillägg eller fotnoter. Dylika människor är sällsynta, men jag tror att de finns lite här och var.

Däremot tror jag inte att en person är en "sann kristen" därför att han pysslar med gudstjänster/nattvard/dop/konfirmation/bröllop/bikt/diverse ceremoni, även om dessa säkert fyller någon funtion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EmperorNero:

Jag skulle bestämt vilja påstå att en sann kristen är en människa som älskar sina medmänniskor och handlar utifrån det.

Ovk t ex gör det Jesus befaller i Matt 28:18 - 20; Matt 24:14 sam Heb 10:24, 25


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

finns motsägelser i allt du gör.

T ex?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med Gandhi <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

T ex?

Jag överdrev, men som sagt allt beror på tolkning och hur man uppfattar allt, men allt går i krash om man uppfattar fel (fel?) så... Nej bibeln går typ inte och följa.


   
SvaraCitera