Aviseringar
Rensa alla

Finns homosexualitet?


Ämnesstartare

Fram tills 1900-talet diskuterades inte ens sexualitet. Män kunde ligga med män, eller bete sig kvinnligt utan att kallas bögar. Att anta att det är pg.a kristendomens prydhet tror jag är att missta sig, jag tror begreppet homosexualitet skapades för att kunna berättiga heterosexualitet. Begreppet skapades för att kunna skapa en norm, något naturligt, det vill säga "man-kvinna" "tvåsamhet" o.s.v, som man ville att folk skulle sträva efter.

Alltså. Finns sexualitet, och har vi någon rätt att placera människor i sådana fack, är kvinnliga män naturligt bögiga, och kommer homo-bi-trans bli fullt accepterade utan att vi slutar prata om såna här begrepp, och istället inser att det är olika för alla, och att gilla män eller kvinnor är lika naturligt som att gilla rött eller blått, utan att prata om blå-sexualitet eller att människor som gillar blått är känslokalla och lugna till naturen.

Jag väljer härmed att inte definiera min sexualitet. Men säger jag att jag gillar män, kommer ni definiera mig som bög, och säger jag att jag gillar kvinnor kommer ni definiera mig som hetero. Är det rätt? Måste jag vara hetero för att jag gillar kvinnor?

En till fundering. Gällande bisexualitet då. Varför är det så nedvärderat, föraktat, till skillnad från heterosexualitet? Varför får man höra att bisexuella "borde bestämma sig" och att det bara är "tjejer som försöker vara pk" som säger att de är det? Är det möjligt att gilla både rött och blått, eller är det en mänsklig synd att tända på personlighet, istället för kön?

Jag undrar hur många som försökt få mig till att jag är bög, pg.a att jag har många "kvinnliga" egenskaper. Och då tänkte jag på hur vi delar upp saker, och folk slutade faktiskt helt plötsligt för några år sedan, då jag var mycket mer erfaren med tjejer än de flesta i min klass. De flesta hade inte haft ett enda förhållande, medans jag vid fjorton års ålder haft tre. Men ändå har jag varit kär i killar, fler än en, när jag tänker efter. Men folk antar att man måste vara varken eller. Och jag undrar, varför är det så?


   
Citera

Jag vill nog påstå att det finns en massa sexualiteter, och att de i sig inte alls är så svårt att definiera. Jag är inte bisexuell, och därmed basta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

En till fundering. Gällande bisexualitet då. Varför är det så nedvärderat, föraktat, till skillnad från heterosexualitet?

Alla sociala grupper söker någon att spotta på. hetros spottar på bögar och bögar spottar på bisexuella, lite generaliserat.

Anarkandi:

Är det möjligt att gilla både rött och blått, eller är det en mänsklig synd att tända på personlighet, istället för kön?

Det är inte socialt accepterat att befinna sig i ett icke bestämt tillstånd, samhället kräver en etikett. Bisexuella (personligetssexuella) föraktas där av okänd anledning framförallt av homosfären då dess är till synes den minst toleranta gruppen. Allt som hotar fjolleriets särprägel bespottas som hetronormativt eller fegt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Jag är inte bisexuell, och därmed basta.

Ze word, jag är straight, blir också irriterad när folk försöker köra på mig det där med att alla är bisexuella och att det är samhället och vår uppfostran som gör att vi blir heterosexuella eller homosexuella.

Jag är inte bisexuell.

Jag är heterosexuell och det vet jag bäst själv. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Allt som hotar fjolleriets särprägel bespottas som hetronormativt eller fegt.

Du kan ha en poäng där, även om du uttrycker dig väldigt grovt. Homosexuella, som grupp, har tagit på sig en väldigt säregen social roll som fjolliga, eller macho. Bögar ska gilla rosa och schlager rent socialt, för att accepteras. Sen att bisexuella, och faktiskt många bögar, försöker ta avstånd från såna här normer och sociala strukturer är ju självklart. Finns alltid undantag som vågar vara annorlunda.

Hampie:

Jag är inte bisexuell, och därmed basta.

Du syftar alltså på att du är helt hetero?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet själv inte riktigt vad jag ska definiera mig som. Varför måste man definiera sig, tänker typ alla då. Jo, för att det blir enklare att sålla. Jag tycker överlag mer om brudar, men när jag väl tänder på killar är de till 99% bögar. Den sista procenten har odefinierbar sexualitet. Att jag sedan finnar kukar vidriga bidrar till att det blir väldigt svårt för mig att kalla mig bi, eftersom jag faktiskt inte vill ligga med män alls.

Jag kallar mig själv för lesbisk faghag. Folk får sedan tolka vad de vill från det.

Anarkandi:

Varför är det så nedvärderat, föraktat, till skillnad från heterosexualitet?

Jag tror att bisexualitet är föraktat på grund av osäkerheten. Vem säger att tjejen man är tillsammans med egentligen bara genomgår en fas eller har något form av tonårsuppror? Man vill aldrig vara bruden som blev dumpad för en kille liksom.

Anarkandi:

Men folk antar att man måste vara varken eller. Och jag undrar, varför är det så?

För att det är enklast så. Människor vill göra det enkelt för sig - jag vill göra det enkelt för mig. Ska jag ragga på någon brud så frågar jag väl någon i min närhet vad hon har för läggning. Svarar någon att hon haft pojkvän så orkar jag inte. För att det finns en hyfsat stor risk att det är meningslöst och att hon kommer reagera med äckel.

Jag har en kompis till mig som vägrar sätta in sig i ett fack. Hon ligger bara med brudar, hon blir bara kär i brudar, hon finner kukar både meningslösa, jobbiga och äckliga. Hon vägrar definiera sig som lesbisk. Vilket jag kan tycka är ett meninglöst "krig" att utkämpa.

Finns det inte de människor som kallar sin för pansexuella? De skiter i könet. Totalt. Typ som bisexuella, men de vill inte kalla sig bi. För de är inte så att de tänder på båda könen, utan det struntar totalt i vad för kön man har. Eller har jag noll koll? Dessa människor brukar även vägra att kalla människor för han/hon utan kör på hen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Finns homosexualitet?

uppenbarligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Jag vill nog påstå att det finns en massa sexualiteter, och att de i sig inte alls är så svårt att definiera. Jag är inte bisexuell, och därmed basta.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

konstruktioner:

Vilket jag kan tycka är ett meninglöst "krig" att utkämpa.

Tycker du? Men vad hindrar henne från att bli kär i en kille senare? Vem säger att hon kommer vara lesbisk för alltid?

konstruktioner:

Man vill aldrig vara bruden som blev dumpad för en kille liksom.

Man vill aldrig bli dumpad för någon annan, och det kommer inte kännas värre oavsett om det är en kille eller tjej man blir dumpad för. Du som är emot tvåsamheten borde ju veta det, att vem som helst kan vara otrogen, och att man inte ska välja partner utifrån såna kriterier?

Klorofyl:

Ze word, jag är straight, blir också irriterad när folk försöker köra på mig det där med att alla är bisexuella

Testosterone:

+1

Har jag sagt att alla är bisexuella?
Jag anser däremot att det är samma sak som att gilla rött, att vara heterosexuell. Man gillar det man gillar, rött, blått, metal eller pop, o.s.v, sån är man helt enkelt. Jag sa inte att alla måste gilla både blått och rött. Så, håll er till topic ^^


   
SvaraCitera

Andy91:

Allt som hotar fjolleriets särprägel bespottas som hetronormativt eller fegt.

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte om jag bryr mig mer om det här eller om vad jag ska äta till frukost 2009-05-23


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Har jag sagt att alla är bisexuella?

Nej du har sagt att det är svårt att definiera sexualiteter och säga vad man är och inte är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Tycker du? Men vad hindrar henne från att bli kär i en kille senare? Vem säger att hon kommer vara lesbisk för alltid?

Absolut ingenting. Men varför kan man inte ändra sin etikett då? Jag tycker inte etiketter sitter fast för evigt.

Anarkandi:

Man vill aldrig bli dumpad för någon annan, och det kommer inte kännas värre oavsett om det är en kille eller tjej man blir dumpad för. Du som är emot tvåsamheten borde ju veta det, att vem som helst kan vara otrogen, och att man inte ska välja partner utifrån såna kriterier?

Jag skulle inte ta det särskilt hårt att bli dumpad för någon oavsett kön, men jag hänger praktiskt taget bara med homosexuella och jag vet hur det låter där.

Jag tycker också det är skitskumt, med det är så de resonerar. De vill inte vara "flatan som blev dumpad för en kille" De tar det personligt, som att de var så dåliga i sängen att deras girlfriend var tvungen att söka sig en kuk istället. Och kukar är ett big no-no i flatvärlden, tro mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

konstruktioner:

Absolut ingenting. Men varför kan man inte ändra sin etikett då? Jag tycker inte etiketter sitter fast för evigt.

Varför ska man ha en etikett från början? Fram tills 1900 talet behövdes det ju inte. Varför nu, och är inte att etiketter dykt upp ett tecken på att synen på homosexualitet blivit mycket hårdare?

konstruktioner:

Jag skulle inte ta det särskilt hårt att bli dumpad för någon oavsett kön, men jag hänger praktiskt taget bara med homosexuella och jag vet hur det låter där.

Jo, de homosexuella jag känner föraktar också att jag har varit kär i båda könen. Inte alla, men många.

konstruktioner:

Jag tycker också det är skitskumt, med det är så de resonerar.

Inte skrivet i sten hoppas jag. Min kritik är mot varför folk tycker såhär, och varför vi har etiketter och dylikt. Inte hur det är, för jag har ganska bra koll på det redan. Föraktet mot bögar och homosexuella är fortfarande väldigt stort, Sure, du får vara ihop med vem du vill, men jag vet inte hur stort av ett framsteg det är, när man som bög fortfarande tvingas ramas in bland rosa, schlagervärlden och fjollkategorin, oavsett om man vill det eller ej. Ett steg fram, och ett steg bak.

Vi lever fortfarande i en värld där homosexualitet ses som något negativt, till fördel för den fantastiska och vackra heterosexualiteten alla "borde sträva åt" .

Därför anser jag att begreppen är skadliga, och att homosexualitet inte skulle existera om det inte fanns en bättre motpol, det är ungefär som "man" "kvinna" eller "bra" "dåligt" "gott" "ont"

skulle ont inte finnas, skulle gott inte heller finnas, pröva att tänka dig helt gott, då tänker du dig en värld som helt saknar ont, eller hur? men om ont inte finns, hur ska den världen kunna existera?

Om endast män skulle existera, så tänk dig en man, det är en person som har kuk, som du uttrycker det, eller frånvaro av fitta. Vi skulle se på oss som människor, men vi skulle inte se på oss som män.

Just nu håller ju manligt och kvinnligt på att utmanas, och först när vi slutar prata om manligt och kvinnligt är den kampen vunnen. Tror det gäller samma sak för hetero och homonormer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testosterone:

Nej du har sagt att det är svårt att definiera sexualiteter och säga vad man är och inte är.

Jo, och det är det, för inget hindrar dig från om tio år förälska dig i en kvinna, trots att du bara dragits till män hitills. Du kan inte säga att det är omöjligt, för det vet du inte 😉


   
SvaraCitera