Aviseringar
Rensa alla

Finns oändlighet någon annanstans än i idealism?


Ämnesstartare

OBS! Denna diskussion är till för folk som är beredda att komma med filosofiska samt vetenskapliga argument för sin sak. Tro är inte intressant här om den inte är grundad ur någon slags filosofi. Inlägg som inte uppnår dessa kriterier riskerar att bli borttagna.

Finns det något kallat universell sanning, som är känd för mänskligheten (Eller dig)? Där universell är särskilda saker som har gemensamt, egenskaper eller kvaliteter. Med andra ord, universell är upprepande eller återkommande enheter som kan instansieras eller exemplifieras av många skiljda saker.

Odödliga själar finns det? Begreppet själ är fritt för tolkning.

I vilken utsträckning finns inte eller finns fri vilja (fria vall)?

Blir väldigt kul och intressant och se hur ni ser/svarar. Var inte rädda för att ge er åsikt, bara ni är beredda att tänka till. [cute] Jag har inget facit på dessa frågor, om jag hade det så skulle det inte krävas dialog utan monolog. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Oändlighet finns i vissa grenar av matematiken, dock inte inom mainstreamvetenskapen. Så ja, visst finns det oändlighet. Men jag förstår inte varför du ställer så många olika frågor, tråden verkar inte ha något mer fokus än "filosofi lol" [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

öh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

öh

enkelt:

lim --> 0

oändligt litet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

enkelt:

fattar väl ej vad tråden är till för elelr, oändligheten finns till för att vi säger det, SÅ enkelt är det [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Men jag förstår inte varför du ställer så många olika frågor

Fokus är väll att tänka till antar jag. På något sätt så hör dessa ihop. Och visst de är alla filosofiska frågor. Men de har mer saker gemensamt, de är alla metafysiska frågor mer eller mindre. Och de har alla olika idealistiska svar, men finns även andra sätt att komma fram till svar på dessa frågor.

Det som är mest intressant för mig, är nog inte frågorna i sig, även då svaren på de frågorna är av värde för mig. Utan vad man svarar i kontrast till ens värderingar, moral och världsbild.

Sedan så var nog rubriken mer en retorisk fråga, även då inte har något emot att man svarar på den frågan med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no offense men, fail [crazy]
har bättre frågor;
Varför är grått ett negativt laddat ord, när i realiteten sälar är gråa och söta? [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Varför är grått ett negativt laddat ord, när i realiteten sälar är gråa och söta? [mad]

Intressant, inte lite tom. Fast även då du kan tycka att denna tråd inte har någon topic, så tycker jag det är lite off-topic. Så snälla känn dig fri att svara på frågorna mina. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brightside det va på tiden att du skapa en tråd! [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det kan finnas ett slags stopp på oändligheter. som gränsvärde ungefär. det är som med sköldpaddan som ska tävl en sträcka med en människa och om den får ett visst försprång på typ 10 meter så kommer människan aldrig springa om, i teorin är det så att människan aldrig kommer ikapp. men i praktiken kan vi alla fatta att så är inte fallet. då behövs gränsvärden osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera