Aviseringar
Rensa alla

finns transsexualism i ett genusfritt samhälle


Ämnesstartare

är könsidentifikationen medfödd

känner ni igen er
dioskutera oc motivera era svar


   
Citera
Ämnesstartare

Det här är en väldigt intressant fråga och är väldigt intresserad hur folk kommer resonera kring detta. Är det själva könsorganen man saknar eller vad är de som får en att känna "jag föddes i fel kön".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte. Jag tror att transsexualismen är ett av de många symptomen på könsrollernas förtryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jag tror att transsexualismen är ett av de många symptomen på könsrollernas förtryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror inte den finns nu heller


   
SvaraCitera

Snackar vi om huruvida det finns en biologisk komponent i transsexualism eller? Ofta vi indolenta ungdomar kan gissa oss till något sådant.

Men nu blev det ändå en textvägg här tyvärr:

Näj, alltså, jag hyser verkligen skepsis till att folk spontant skulle utveckla massivt kroppsligt obehag och få plågsam ångest över sin kropp/de särskilt könsidentitetsbetingade kroppsdelarna allena för att de inte passar in i normen för hur en typisk cisperson av sitt vid födseln registrerade kön enligt könsnormerna ska vara/uttrycka sig. Hyser stark skepsis till att mindre rigida könsnormer skulle "bota" all transsexualism, och upplever spontant att ett sådant antagande känns starkt förringande gentemot transpersoner och deras känslor och upplevelser.

Och folk kan faktiskt i nuläget lyckas med att av omgivningen läsas som t. ex. män trots att de inte är cismän (tack vare kroppsföring klädsel frisyr kosmetika osv.), och utåt mot omgivningen leva stealth som det könet utan att genomgå hormonterapi/begå ingrepp.

Varför då transitionera med hormonterapi etc om detta blott är sprunget ur normen; t. ex. att en enligt normen blott får vara på sätt ditt om en är man? Många transrelaterade operationer är ju riskfyllda och omfattande och jävla asdyra och skitjobbiga att ens få genomföra; för att inte tala om de ofta förnedrande och dehumaniserande psykundersökningsprocesserna folk får genomgå för att t. ex. få hormonblockerare/testosteron/östrogen utskrivet, och tvångssteriliseringen... Ingenting man utsätter sig själv för om man inte känner sig väldigt nödd och tvungen för sin grundläggande psykiska hälsas skull.

Detta är en mycket omfattande och extrem kroppslig förändring som dessa personer ofta kan känna ett _oerhört stort behov av_... Som om kroppsdysforin skulle försvinna blott för att omgivningen blev mer tillåtande beträffande (vad som i vårt nuvarande samhälle anses vara) könsöverskridande uttryck/klädsel/kroppspråk/whatev... Tillåt mig hysa än mer skepsis.

I ett genusfritt samhälle finns det inga klädesmässiga, uttrycksmässiga eller beteendemässiga könsnormer att överskrida, nej, så en del personer som i nuläget betecknas som transpersoner skulle inte betecknas som trans i ett sådant samhälle. Säg, transvestiter, drag kings, drag queens. Finns inte i ett sådant samhälle. Vad är det, liksom.

Spontangissar på att det lätt skulle finnas transpersoner och att könskorrigeringar skulle genomföras även i ett samhälle utan dagens rigida genusnormer. Det finns även lite studier jag inte pallar plocka fram som pekar på att det kan finnas biologiska komponenter i att folk är trans.

Jag skulle göra någorlunda tydliga poänger i några haranger jag började skriva här ovanför, men det blev inte så mycket av det. Löst babbel. Postar ändå. Jag har vädrat min skepsis i alla fall. Lol. Sömn nu.


   
SvaraCitera

allt som mäniskan har för dig går att förklara biologiskt ^^

ja könsidentitet är något man föds med. det är jag helt övertygad om. det fans någon konstig tvillingstudie som stödjer mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Hyser stark skepsis till att mindre rigida könsnormer skulle "bota" all transsexualism, och upplever spontant att ett sådant antagande känns starkt förringande gentemot transpersoner och deras känslor och upplevelser.

Finns inte konceptet "man" eller "kvinna" finns det inget att känna sig obekväm i. Ställer mig skeptisk till att man skulle kunna känna "nee, jag borde nog snarare ha det andra könsorganet."

Ögon i en plåthink:

Ingenting man utsätter sig själv för om man inte känner sig väldigt nödd och tvungen för sin grundläggande psykiska hälsas skull.

Just för att genusaspekten är så stark. Man känner sig mer hemma i hur det andra könet uppfattas, beter sig och bemötts och upplever eller anser då att för att få den känslan behöver man byta hela paketet, vilket det i dagens samhälle kan ligga något i.


   
SvaraCitera

Nachac:

Finns inte konceptet "man" eller "kvinna" finns det inget att känna sig obekväm i. Ställer mig skeptisk till att man skulle kunna känna "nee, jag borde nog snarare ha det andra könsorganet."

det tror jag att det gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

det tror jag att det gör.

Motivera.


   
SvaraCitera

Nachac:

Motivera.

tror att många transexuella idag inte bara är missnöjda med sitt juridiska kön utan även hur dom ser ut villket inte skulle ändras även om det inte fanns något genus


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det låter ganska diskriminerande mot transsexuella, att påstå att deras sexualitet inte skulle existera i ett genusfritt samhälle. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

tror att många transexuella idag inte bara är missnöjda med sitt juridiska kön utan även hur dom ser ut villket inte skulle ändras även om det inte fanns något genus

Utseende kan ändras utan könskorrigering, kallas plastikoperation. Att vara missnöjd med sitt utseende är inte sådär jätteovanligt.


   
SvaraCitera

Nachac:

Utseende kan ändras utan könskorrigering, kallas plastikoperation. Att vara missnöjd med sitt utseende är inte sådär jätteovanligt.

ja fast jag är övertygad om att dom vill ha det. obstinata människa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

ja fast jag är övertygad om att dom vill ha det. obstinata människa

Den obstinata här är du, upplysningsvis.


   
SvaraCitera