Aviseringar
Rensa alla

Finns universell moral?


Exner
Ämnesstartare

Med anledning av, att Kant togs upp, i en tråd om filosofi-fördjupning:
Finns en universell moral, och hur bevisas - eller härleds - i så fall en sådan?

[mad]

800px-Sandro_Botticelli_075.jpg


   
Citera
Gifted

Exner:

Finns en universell moral, och hur bevisas - eller härleds - i så fall en sådan?

Jag tror definitivt det finns en(/eller flera) optimala moraler, MEN dessa måste anpassas till den teknik och tidsålder vi lever i.

Men moralen, vad jag tror, är bara en slags samling algoritmer i hjärnan (som uppstått via evolution), som optimerar chansen att överleva och reproducera sig. Och där har du samtidigt svaret på hur en universell moral uppstår.

Men observera, det finns säkert bättre moraler, MEN man måste ta hänsyn till att vissa i ens omgivning saknar moral. Dvs. bäst vore om ALLA var schyssta och bara ville varandras bästa. Men denna moral skulle fallera, om en enda människa bestämde sig för att utnyttja denna naivitet. Således, måste vi tyvärr anpassa oss efter dessa och vara på vår vakt.


   
SvaraCitera

Finns ingen moral


   
SvaraCitera

Läs Nietzsche.


   
SvaraCitera

Äh! [zzz]


   
SvaraCitera

Exner:

Finns en universell moral, och hur bevisas - eller härleds - i så fall en sådan?

Ja.

Jag tror på kantiansk pliktetik.


   
SvaraCitera

Med risk för att vara allmänt dryg så skulle jag nog vilja påstå att en universell moral inte kan bevisas, om den alls skulle finnas. Möjligen kan man se på återkommande mönster i olika samhällen om vad som betraktas som rätt och fel, men det är snarare regel än undantag att det finns individer som avviker från den vedertagna moralen, så det fungerar inte riktigt som bevisföring.

För övrigt kan jag inte direkt tänka mig universell moral uppkommen på annat än gudomlig väg, vilket också sätter upp en del hinder för att kunna bevisa den.


   
SvaraCitera

mediakatt:

så det fungerar inte riktigt som bevisföring.

Varför skulle den inte kunna härledas logiskt?


   
SvaraCitera

Iavhé aka Mad World:

Varför skulle den inte kunna härledas logiskt?

Hur skulle den kunna härledas logiskt?


   
SvaraCitera

Iavhé aka Mad World:

Varför skulle den inte kunna härledas logiskt?

Man kan härleda en grundläggande form av vad man skulle kunna kalla moral till evolutionära egenskaper såsom till exempel empati, men om man därtill hävdar att moralen också är något mer, något som alltså är mer än dessa evolutionära egenskaper, så har man ingen konkret grund att stå på. Du kan inte hävda att det är bestämt fel av en individ, som är en del av en grupp, att till exempel hänsynslöst utnyttja gruppen för att gynna sina egna intressen, genom att hänvisa till något slags allmängiltigt regelsystem som finns naturligt inbyggd i oss eller omvärlden, eftersom det helt enkelt inte finns något sådant. Dessa regelsystem konstrueras nämligen av människor, till att passa olika grupper av just människor, och varierar också mellan dessa olika grupper och kanske till och med bland individer inom enskilda grupper. Att påvisa en moral i logikens tecken, som jag antar skulle vara snudd på allmängiltig, är i princip lika omöjligt som att påvisa Guds existens (eftersom utsagan om Guds existens varken går att bevisa eller motbevisa, och eftersom det finns hundra olika gudsbilder och bibeltolkningar).


   
SvaraCitera

Gifted:

Men moralen, vad jag tror, är bara en slags samling algoritmer i hjärnan (som uppstått via evolution), som optimerar chansen att överleva och reproducera sig. Och där har du samtidigt svaret på hur en universell moral uppstår.

Att definera moral utifrån ren överlevnad är väldigt farligt anser jag. Det som följer av en sådan moral är att t.ex. förbjud för sjuka människor att skaffa barn, att successivt genmodifiera bort allting som gör oss mäskliga (och därmed svaga) och förvandla oss till någon typ av robotar som bara jobbar för sin egen överlevnad. Etc, etc.


   
SvaraCitera

Herr_Älg:

Det som följer av en sådan moral är att t.ex. förbjud för sjuka människor att skaffa barn, att successivt genmodifiera bort allting som gör oss mäskliga (och därmed svaga) och förvandla oss till någon typ av robotar som bara jobbar för sin egen överlevnad. Etc, etc.

Nu förstår jag nog inte alls hur du tänker. Att förbjuda sjuka människor från att skaffa barn hänger inte alls ihop med det man kan kalla vår grundläggande, evolutionärt betingade moral. Om du förbjuder sjuka människor från att skaffa barn grundas det i ett eget äckel för sjuka människor.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Att förbjuda sjuka människor från att skaffa barn hänger inte alls ihop med det man kan kalla vår grundläggande, evolutionärt betingade moral.

Visst är det inte praktiskt för oss i dagsläget att tänka så logiskt och kallblodigt, vi är inte byggda så, vi är alldeles för känslomässiga.

Men om man ska se objektivt på moralen med inställningen att desto bättre överlevnad, desto bättre är moralen, så är den logiska riktningen åt det hållet.


   
SvaraCitera

Bara relativ.


   
SvaraCitera

Nej


   
SvaraCitera